Uusi tutkimus: tärkeintä luksusmatkailijoille

Luksusmatkailijat haluavat eksklusiivisia ja aitoja elämyksiä matkoillaan. Heidän mukaansa hotelli on parhaiden kohdevinkkien tärkeä lähde. Tämä käy ilmi tutkimuksesta Luxury Insights: Gateway to Home, jossa hotelliketju Fairmont selvitti luksusmatkailijoiden matkoillaan arvostamia asioita.

Tutkimus osoittaa, että hotellilla on edelleen keskeinen merkitys lähiympäristölle ja matkailijoiden kokonaiselämykselle. Hotellia pidetään tärkeänä paikkana sekä paikallisille että matkaileville asiakkaille, jotka haluavat kokea kohteen ainutlaatuisen ”sielun”. 85 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että parhaissa hotelleissa on henkilökuntaa, joka tuntee alueen ja pystyy jakamaan aitoja vinkkejä.

– Monet matkailijat pitävät matkaa mahdollisuutena kasvaa ihmisenä. He etsivät henkilökohtaisia elämyksiä, jotka ovat itse matkaa suurempia. Siksi ei tule yllätyksenä, että hotelleillamme on keskeinen asema asiakkaidemme yhdistämisessä paikalliseen yhteiskuntaan – olipa kyse sitten kulttuurista tai luontoelämyksistä, sanoo Sharon Cohen, VP, Fairmont Hotels & Resorts.

Matkailijat arvostavat myös kestävän kehityksen mukaista matkailua ja odottavat hotellien kantavan vastuunsa. 84 prosenttia vastanneista pitää tärkeänä, että hotelli pystyy tarjoamaan palveluita ja elämyksiä, jotka eivät vahingoita ympäristöä ja yhteiskuntaa.

– Uusi luksus on sitä, mikä tuntuu aidolta ja vaikeasti saavutettavalta. Tämä liittyy luonnollisesti maailman ainutlaatuisimpien paikkojen ja kulttuurien suojeluun, mistä on tullut yhä tärkeämpää ennen kaikkea monille pohjoismaisille matkailijoille. Pohjoismaissa ollaan pitkällä luonto- ja ekomatkailun kehityksen kärjessä, ja tämä kehitys etenee kiihtyvällä vauhdilla, sanoo Jan Birkelund, joka on AccorHotelsin myynti- ja jakeluvastaava Pohjoismaissa.

Tutkimus perustuu aineistoon kyselystä, jossa 2 725 luksusmatkailijaa Ranskasta, Yhdistyneistä arabiemiirikunnista, Kanadasta, Isosta-Britanniasta, Saksasta, Kiinasta ja Yhdysvalloista vastasi kysymyksiin tottumuksistaan ja mieltymyksistään matkoilla. Tutkimuksesta käy ilmi muun muassa seuraavaa:

• Eksklusiivisuus on tuotemerkkiä tärkeämpää. 65 prosenttia vastanneista sanoo pitävänsä erityisen houkuttelevina elämyksiä, jotka eivät ole kaikkien saatavilla. Uudelle sukupolvelle tämä kysymys on entistäkin tärkeämpi. 90 prosenttia nuorista luksusmatkailijoista on valmis maksamaan ylimääräistä eksklusiivisesta elämyksestä.
  • Hotellihenkilöstön paikallistuntemus on tärkeää. 85 prosenttia luksusmatkailijoista on sitä mieltä, että parhaissa hotelleissa on henkilökuntaa, joka tuntee alueen ja pystyy jakamaan aitoja vinkkejä.
  • Hotellilla on edelleen keskeinen merkitys. Huomattava enemmistö (93 %) pitää hotellia lomaelämyksen keskeisenä osana. Yli puolet vastanneista (59 %) sanoo hotellitarjonnan vaikuttavan kohdevalintaansa.
  • Ympäristöystävällisyys on valttia. 84 prosenttia luksusmatkailijoista pitää tärkeänä, että hotelli pystyy tarjoamaan palveluita ja elämyksiä, jotka eivät vahingoita ympäristöä ja yhteiskuntaa. Monet ovat nykyisin huolissaan liikaturismista ja arvostavat mahdollisuutta valita kestävää kehitystä edistäviä hotelleja ja kohteita.
  • Luksushotelli ei ole paikka ainoastaan matkustaville asiakkaille. 77 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää luksushotelleja houkuttelevina kohtaamispaikkoina sosiaalisissa tilanteissa ja liiketapaamisissa, vaikka ne sijaitsisivat kotikaupungissa.
  • Hotellin läheinen yhteys yhteiskuntaan on tärkeä. Kokeneet luksusmatkailijat ymmärtävät matkailun myönteisen vaikutuksen kohteelle ja arvostavat sitä, että hotelli on eduksi lähiympäristölleen. 80 prosenttia pitää kestävän kehityksen mukaisia tavarantoimittajia ja paikallisesti tuotettuja tuotteita tärkeinä.

Lue koko raportti tästä: www.fairmont.com/promotions/luxuryreports

Lisätietoja:
PR konsultti AccorHotelsille Skandinaviassa
Phone: +46-70-898 33 69
Mail: ingemar@comma.se

VP Sales, Distribution & Loyalty Scandinavias & Finland
Phone: +46-73-433 80 65
Mail: jan.birkelund@accor.com

AccorHotels:
AccorHotels on matkustamiseen ja elämäntapaan liittyvä johtava toimija ja digitaalinen innovaattori, joka tarjoaa ainutlaatuisia elämyksiä yli 4 600 hotellissa, lomakeskuksessa ja huoneistossa yli 100 maassa. Ainutlaatuisella valikoimallaan kansainvälisesti tunnettuja hotellituotemerkkejä – jotka käsittävät kaiken luksushotelleista suosittuihin keskitason hotelleihin ja boutique-hotelleihin sekä turistiluokan hotelleihin – AccorHotels on yli 50 vuoden ajan tarjonnut ainutlaatuista palvelua ja asiantuntemusta.

Ydinosaamisensa lisäksi AccorHotels on myös menestyksekkäästi kasvattanut palvelutarjontaansa ja saavuttanut johtavan aseman yksityisten luksusasuntojen vuokraamisessa. Sillä on yli 10 000 upeaa kiinteistöä ympäri maailmaa. Hotellikonserni tarjoaa myös concierge-palvelujajaettuja toimistotiloja, ravintolaelämyksiä, tapahtumia ja digitaalisia ratkaisuja. Yhdessä yli 250 000 sitoutunutta työntekijää käsittävän tiiminsä kanssa AccorHotels pyrkii määrätietoisesti siihen, että kaikki asiakkaat tuntisivat itsensä tervetulleiksi. Asiakkailla on käytettävissään muun muassa yksi maailman palkitsevimmista kanta-asiakasohjelmista – Le Club AccorHotels.

AccorHotelsilla on myös aktiivinen rooli paikallisyhteisössään ja se toimii edistääkseen kestävää kehitystä ja solidaarisuutta PLANET 21 Acting Heren avulla. Tämä on kattava ohjelma, jossa työntekijät, asiakkaat ja kumppanit pyrkivät yhdessä edistämään kestävää kehitystä. Vuodesta 2008 lähtien AccorHotels Solidarity Endowment Fund on lisäksi toiminut luonnollisena jatkeena hotellikonsernin toiminnoille ja arvioinneille auttaen torjumaan sosiaalista ja taloudellista haavoittuvuutta.

Accor SA on noteerattu Euronext Parisissa (ISIN-koodi: FR0000120404), ja yhtiön osakkeella käydään kauppaa Yhdysvalloissa OTC-markkinoilla (koodi: ACRFY).

AccorHotels-uutisia:

Varaa hotelli: http://www.accorhotels.com