Uusiokäytetty lattiajäte vähensi Adapteon hiilidioksidipäästöjä 33 tonnilla

Vuoden 2020 aikana joustava kiinteistöyhtiö Adapteo aloitti yhteistyön lattiatuottaja Tarkettin kanssa mahdollistaakseen Adapteon rakennusten lattioiden tuottamisen aikana muodostuneen jätteen uusiokäytön. Yhteistyön aloituksen jälkeen yli 8,7 tonnin verran materiaalia on kierrätetty, mikä vastaa hiilidioksidipäästöjen vähentämistä lähes 33 tonnin verran.

Adapteon toiminta perustuu kiertotaloudelliseen malliin. Rakennukset ovat muunneltavia ja niitä voidaan tarvittaessa optimoida käytön aikana ilmentyvien tarpeiden mukaisesti. Rakennuksia käytetään uudestaan useita kertoja ilman vaikutusta tilojen laatuun sisäisesti tai ulkoisesti.

Tarkett on Adapteon rakennusten lattioiden päätoimittaja, ja yhteistyö on kestänyt jo useita vuosia. Vuodesta 2020 lähtien Tarkett on kerännyt kaiken Adapteon tuotannossa muodostuvan jätteen Ruotsissa, käyttäen tätä uusien lattioiden tuottamiseen. Tämä säästää tarvikkeita ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.

“Yhteistyö Tarkettin kanssa on hyvä esimerkki siitä, kuinka haluamme tehdä yhteistyötä toimittajiemme kanssa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Tässä on kyse siitä, kuinka voimme kartoittaa uusia tapoja uusiokäyttöön ja kierrätykseen liittyen rakennuksiimme ja toimintatapoihimme,” kertoo Hanna Wennberg, Adapteon viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.

Jokainen kierrätetty tonni jätettä vastaa 3,7 kertaista vähennystä hiilidioksidipäästöissä. Yhteistyön alkamisesta lähtien, 8,7 tonnin verran materiaalia on uudelleenkäytetty tai kierrätetty Tarkettin toimesta, mikä vastaa hiilidioksidipäästöjen vähentämistä lähes 33 tonnilla.

Lisätietoja antaa:

Hanna Wennberg, markkinointi-, viestintä- ja kestävän kehityksen johtaja,
+46 76 256 10 62, hanna.wennberg@adapteo.com

Adapteo on listattu Nasdaq Tukholmassa ja se toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa,  Tanskassa, Saksassa ja Alankomaissa. Vuonna 2020 Adapteon liikevaihto oli 231 miljoonaa euroa.