Aktia jälleen Suomen kärkeä korkovarainhoidossa

9.3.2017 klo 11.30

Aktia oli jälleen paras kotimainen korkovarainhoitaja, kun Morningstar palkitsi varainhoitajia Suomen Awards 2017 –kilpailussa. Paras korkorahasto -kategoriassa Aktian Corporate Bond+ oli ainoana suomalaisen palveluntuottajan hallinnoimana korkorahastona ehdolla kolmen parhaan joukossa.

Aktia on voittanut kilpailun parhaana korkovarainhoitajana vuosina 2013, 2014 ja 2015. Lisäksi Aktia on ollut ainoana suomalaisena kolmeen parhaan joukossa vuonna 2016 ja 2017.

Morningstar palkitsee vuosittain parhaat varainhoitajat kolmessa pääkategoriassa (osake-, korko- ja monialavarainhoitajat) sekä parhaat yksittäiset rahastot kuudessa eri kategoriassa. Valinta perustuu kaikissa kategorioissa tuotosta ja riskistä viimeisten viiden kalenterivuoden aikana.

- Arvostamme palkintoa erittäin korkealle, sillä suomalaisten varainhoitajien on vaikeaa päästä mukaan globaaliin kisaan, toteaa varatoimitusjohtaja Jetro Siekkinen Aktia Varainhoidosta.

- Palkinto on osoitus aktiivisen salkunhoidon pitkän aikavälin onnistumisesta, joka pohjautuu systemaattisesti kehittämäämme osaamiseen korkorahastotuotteissa, ja vuosien erikoistuminen palkitaan, Siekkinen iloitsee.

Sijoitus kolmen parhaan joukkoon edellyttää viiden vuoden erittäin vahvaa tuotto-riski-suhdetta yhtiön rahastoissa kussakin omaisuusluokassa.

Aktia Varainhoito on keskittänyt erityisosaamistaan kolmeen pääalueeseen korkovarainhoidossa: globaalin inflaation, eurooppalaisiin yrityslainoihin ja kehittyvien maiden valtionlainoihin. Varainhoito on aktiivista ja edellyttää laaja-alaista osaamista sekä oikeiden pitkän aikavälin trendien tunnistamista valtavasta informaatiotulvasta. Menestyäkseen pitää ymmärtää esimerkiksi kehittyvien maiden talouksia, niiden kasvun ajureita ja poliittisia riskejä.

Korkorahastojen menestys ei hyödytä ainoastaan institutionaalisia sijoittajia, vaan myös yksityiset kuukausisäästäjät voivat nauttia Aktian korkealuokkaisesta varainhoidosta.

Morningstar on johtava riippumattoman sijoitustutkimuksen keskus Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Australiassa ja Aasiassa. Morningstar palkitsee rahastoja joka kevät edellisen vuoden saavutuksista, mutta tarkastelussa käytetään myös pitkän aikavälin menestystä ja arvioidaan riskiä. Rahastoja verrataan aina suhteessa oman rahastoluokkansa kilpailijoihin. Palkintoja jaetaan kuudessa rahastojen luokassa ja kolmessa rahastotalojen luokassa.

Morningstarin mukaan korkovarainhoitajien kolme parasta vuonna 2017 ovat Aktia Varainhoito, Fidelity ja Invesco.

Morningstarin mukaan korkorahastojen kolme parasta vuonna 2017 ovat Aktia Corporate Bond+ (Juuso Rantala, Jonne Sandström); GAM Star Credit Opportunities ja Schroder ISF Euro Corporate Bond.

Jetro Siekkinen, varatoimitusjohtaja, Aktia Varainhoito Oy, puh. 050 550 2347

Lähettäjä:
Malin Pettersson, viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja, Aktia Pankki Oyj, puh. 010 247 6369