Aktian toiminnan tehostaminen jatkuu - yhteistoimintaneuvottelut pankissa päättyivät

5.11.2013 klo 12.00

Aktia-konsernissa 8.10.2013 aloitetut yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut on saatettu päätökseen Aktia Pankki Oyj:n osalta. Yt-neuvottelut johtavat henkilöstön supistamiseen noin 50 henkilöllä. Alun perin neuvottelujen arvioitiin johtavan enintään 65 henkilön vähentämiseen.

Neuvotteluissa päätetyt toimenpiteet johtuvat Aktian tarpeesta tehostaa toimintaansa kustannussäästöjen aikaansaamiseksi ja kannattavuuden turvaamiseksi. Neuvottelut ovat osaa Toimintaohjelma 2015:tä, jolla haetaan noin 5 prosentin vuotuisia kustannussäästöjä vuoteen 2015 mennessä.

Uudelleenjärjestely aiheuttaa noin 5 miljoonan euron kertaluonteisen kustannuserän vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä.  Vuositasolla kustannussäästöjen arvioidaan olevan noin 5–6 miljoonaa euroa.

Henkilöstövähennysten lisäksi kustannussäästöjä syntyy, kun konttoreita yhdistetään, päällekkäisiä toimintoja puretaan, toimintatapoja yhtenäistetään ja kun Aktia luopuu keskusluottolaitosroolista.

Seuraavat Aktian konttorit yhdistetään kevään aikana lähellä sijaitseviin konttoreihin: Helsinki Töölöntori, Espoo Leppävaara, Vantaanportti, Pohja, Laihia, Mustasaari Helsingby, Vaasa Sundom ja Vaasa Viikinga. Suuremmat konttorit varmistavat laadukkaan ja monipuolisen asiakaspalvelun. Asiakkaille tiedotetaan konttoreiden yhdistymisistä erikseen.

Aktia-konsernissa työskenteli syyskuun 2013 lopulla noin 1 000 henkilöä.

Jussi Laitinen
toimitusjohtaja

Kaikki haastattelupyynnöt viestintäpäällikkö Malin Petterssonille, puh. 010 247 6369

Nasdaq OMX Helsinki