Eurooppalaisen velkakriisin keskellä Aktian uusi indeksilaina Osakeobligaatio Suomi hakee tuottoa suomalaisista osakkeista

LEHDISTÖTIEDOTE
24.11.2011

Vuosi 2011 on ollut heikko vuosi osakesijoittajalle. Maailmantalouden epävarmuus on rasittanut maailman kaikkia pörssejä ja Helsingin pörssi, jossa on paljon suhdanneherkkiä yhtiöitä, on kärsinyt merkittävästi.

Maailmantaloudessa on kuitenkin näkyvissä positiivisia merkkejä. Huoli Yhdysvaltojen suhdannekehityksestä on vähentynyt, ja tilastot osoittavat selkeitä merkkejä siitä, että Yhdysvaltojen talouskasvu tulee jatkumaan myös ensi vuonna. Myös maailmantalouden veturit, Kiina ja muut kehittyvät taloudet, osoittavat vahvan talouskasvun jatkuvan ensi vuonna. Osakemarkkinoiden jarruna toimii euroalueen velkakriisi, joka on painanut varsinkin suomalaiset osakkeet alennusmyyntihintoihin.

Suomalaisten osakkeiden 12 kuukautta eteenpäin katsova P/E-luku on nyt 20 % alempi kuin keskimäärin viimeisen 10 vuoden aikana. Eteenpäin katsova P/E-luku on arvostusmittari, joka kuvaa osakekurssin suhdetta yrityksen voitto-odotukseen. Tämän avainluvun perusteella Helsingin pörssin osakkeiden arvostukset ovat nyt yhtä matalat kuin finanssikriisin ollessa pahimmillaan keväällä 2009 ja teknokuplan puhjettua syksyllä 2001.

Aktia uskoo, että finanssimarkkinoilla on edelleen epävarmuutta, mikä näkyy myös suomalaisten osakkeiden matalina arvostuksina. Epävarmoina aikoina aukeaa kuitenkin usein mahdollisuuksia tehdä hyviä sijoituksia. Aktia uskoo Suomen olevan kiinnostava osakemarkkina pitkän aikavälin sijoittajalle, jos sijoitus tehdään indeksilainan muodossa. Indeksilaina on sijoitusmuoto, jossa sijoittaja hyötyy mahdollisesta arvonnoususta pääoman ollessa turvattu.

Aktia on tuonut myyntiin markkinatilanteeseen hyvin sopivan uuden indeksilainan, kertoo sijoituspäällikkö Christel Björkman Aktian Kolmen Sepän konttorista. Aktia tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden sijoittaa 5-vuotiseen pääomaturvattuun lainaan, jonka kohde-etuutena ovat suomalaiset osakkeet. Kun otetaan huomioon sekä alhainen korkotaso että matalat arvostustasot, sijoitus pääomaturvattuun lainaan on tällä hetkellä hyvä vaihtoehto perinteiselle korkosijoitukselle. Lainan pääomaturva on voimassa lainan eräpäivänä ja lainassa on Aktia Pankin liikkeeseenlaskijariski.

Robert Grönberg, Aktia Invest, puh. 010 247 7103

Lähettäjä: