Mitt i den europeiska skuldkrisen siktar Aktias nya indexlån Aktieobligation Finland på avkastning från finska aktier

24.11.2011

2011 har hittills varit ett mycket svagt år för aktieplacerare. Den rådande osäkerheten om världskonjunkturen har tyngt världens alla börser och Helsingforsbörsen, som har en betydande andel konjunkturkänsliga bolag, har tagit mycket stryk.

I världsekonomin finns ändå positiva tecken att skönja. Oron för konjunkturut­vecklingen i USA har avtagit och statistiken tyder nu på att USA:s ekonomi kommer att växa nästa år. Även världsekonomins motorer, såsom Kina och andra tillväxtekonomier, visar tecken på fortsatt stark ekonomisk tillväxt . Aktiemarknadens utveckling bromsas av den europeiska skuldkrisen som har pressat speciellt finska aktier till reapriser.

Finska aktiers 12-månaders framåtblickande P/E-tal är nu på cirka 20 % lägre nivå än medeltalet under de senaste 10 åren. Ett framåtblickande P/E-tal är ett värderingsmått som beskriver ak­tiekursen i förhållande till den förväntade företagsvinsten. Enligt detta nyckeltal är finska aktier nu värderade på samma nivå som i mitten av finanskrisen våren 2009 och när teknobubblan hade spruckit hösten 2001.

Aktia tror att osäkerhet fortfarande kommer att råda på finansmarknaden, vilket kom­mer till uttryck i billiga värderingar för finska aktier. Osäkra tider brukar dock medföra möjligheter till goda placeringar. För den lång­siktiga placeraren tror Aktia att Finland kan vara en intressant aktie­marknad speciellt om placeringen görs via ett indexlån. Ett indexlån är en placeringsform där placeraren gynnas av en möjlig kursuppgång och där kapitalet är garanterat.

Aktia har lanserat ett nytt indexlån som lämpar sig utmärkt för det rådande marknadsläget, säger placeringschef Christel Björkman på Aktias kontor Tre Smeder. Aktias kunder har nu möjlighet att placera i ett 5-årigt kapitaltryggat lån med finska aktier som underliggande tillgång. Med beaktande av det låga ränteläget och de låga värderingarna är en placering i ett kapitaltryggat lån i dagens läge ett bra alternativ till traditionella ränteplaceringar. Kapitalgarantin gäller på lånets förfallodag och lånet har emittentrisk gentemot Aktia Bank Abp.

Mera information:
Robert Grönberg, Aktia Invest, tfn 010 247 7103