Uusi Nordic Micro Cap –osakerahasto laajentaa Aktian pohjoismaista tarjontaa

7.11.2016 klo 10.00

Aktia lanseerasi 3.11.2016 Aktia Nordic Micro Cap –osakerahaston, joka sijoittaa varansa pohjoismaisiin pienyrityksiin. Pohjoismaiset Micro Cap -osakemarkkinat koostuvat yli 500 pienyrityksestä, ja markkinan arvo on reilut 60 miljardia euroa.

- Nämä yli 500 yritystä muodostavat noin neljä prosenttia pohjoismaisesta kokonaismarkkina-arvosta, toteaa Janne Lähdesmäki, Micro Cap -rahaston salkunhoitaja.

Aktialla on pitkä kokemus pohjoismaisista osakemarkkinoista. Esimerkiksi Suomeen sijoittava Aktia Capital lanseerattiin jo vuonna 1992 ja Aktia Nordic vuonna 2006. Aktian vahva pienyhtiöosaaminen näkyy menestyksekkään, vuonna 2011 lanseeratun Aktia Nordic Small Capin kehityksessä.

- Micro Cap -rahasto olikin luonnollinen lisäys tuotevalikoimaan, kuvailee Jan Brännback, toinen rahaston salkunhoitajista.

Pohjoismaiset Micro Cap –osakemarkkinat tarjoavat kiinnostavan mahdollisuuden aktiiviselle salkunhoitajalle, koska valmiita yritysanalyysejä on saatavilla vain vähän.

- Hyvä salkunhoito edellyttää omaa yritysanalyysiä ja jatkuvaa seurantaa, toteaa Lähdesmäki. Micro Cap sopii kenelle tahansa. Se toimii osana institutionaalisen sijoittajan sijoitussalkkua, mutta yhtä lailla rahastoon voi säästää kuukausittain vaikka muutamalla kympillä, Lähdesmäki jatkaa.

Yleisesti Pohjoismaisia yrityksiä yhdistävät vahvat kansantaloudet, jotka luovat vakaan pohjan yritysten toiminnalle samalla kun markkinoiden rajallinen koko ohjaa yrityksiä vientiin. Sijoittamalla pohjoismaisille osakemarkkinoille sijoittaja hyötyykin sekä paikallisesta talouskehityksestä että vientivetoisten yritysten kautta globaalien markkinoiden kasvupotentiaalista.

Salkunhoitaja Janne Lähdesmäki, Aktia Varainhoito Oy, puh. 050 533 9504
Salkunhoitaja Jan Brännback, Aktia Varainhoito Oy, puh. 050 585 0041

Lähettäjä

Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja, Malin Pettersson, Aktia Pankki Oyj, puh. 010 247 6369