Den nya aktiefonden Nordic Micro Cap utvidgar Aktias nordiska utbud

7.11.2016 kl. 10.00

Aktia lanserade 3.11.2016 en ny aktiefond, Aktia Nordic Micro Cap, som placerar i småbolag på den nordiska marknaden. Den nordiska Micro Cap-marknaden består av över 500 småbolag och marknadens värde är drygt 600 miljarder euro.

- De över 500 bolagen utgöra cirka fyra procent av de nordiska marknadernas totala marknadsvärde, konstaterar Janne Lähdesmäki som är portföljförvaltare för Micro Cap-fonden.

Aktia har mångårig erfarenhet av de nordiska aktiemarknaderna. Till exempel Aktia Capital, som placerar in Finland, lanserades redan 1992 och Aktia Nordic 2006. Aktias starka kunnande i fråga om småbolag kommer till uttryck i utvecklingen av den framgångsrika Aktia Nordic Small Cap-fonden som lanserades 2011.

- Micro Cap-fonden är ett naturligt tillskott till produkturvalet, beskriver Jan Brännback som är den andra av fondens portföljförvaltare.

Den nordiska Micro Cap-marknaden erbjuder intressanta möjligheter för aktiva portföljförvaltare, eftersom det inte finns så mycket färdiga företagsanalyser.

- God portföljförvaltning förutsätter egen företagsanalys och kontinuerlig uppföljning, konstaterar Lähdesmäki. Micro Cap passar alla. Den fungerar som en del av en institutionell investerares placeringsportfölj, men man kan lika väl spara några tior i fonden per månad, fortsätter Lähdesmäki.

Gemensamt för nordiska bolag är generellt att de verkar i starka nationalekonomier som skapar en stabil grund för bolagens verksamhet samtidigt som marknadernas begränsade storlek styr bolagen kraftigt mot export. Genom att placera på den nordiska aktiemarknaden får placeraren nytta såväl av den lokala ekonomiska utvecklingen som av de globala marknadernas tillväxtpotential marknader via bolagens export.

Mera information
Portföljförvaltare Janne Lähdesmäki, Aktia Kapitalförvaltning Ab, tfn 050 533 9504
Portföljförvaltare Jan Brännback, Aktia Kapitalförvaltning Ab, tfn 050 585 0041

Avsändare