Vain joka kolmas ajoneuvonsa vakuuttanut tuntee muuttuneet vakuutusehdot

3.5.2017 klo 10.30

Suomen kotitalouksista 79 %:ssa on ajoneuvovakuutus, mutta vain joka kolmannessa tiedetään, että vakuutusehdot muuttuivat vuodenvaihteessa, kertoo Aktian IRO Researchilla teettämä tutkimus. Bonuksen muutos oli vieras melkein puolelle (47 %) vakuutuksenottajista. Alle viidennes (19 %) kertoi kuulleensa muutoksesta vakuutusyhtiöltään: parhaiten tieto oli levinnyt tiedotusvälineiden kautta (30 %), ja kolme prosenttia kertoi kuulleensa asiasta sosiaalisen median avulla.

Ajoneuvovakuutukseen tuli voimaan muutoksia 1.1.2017 alkaen. Asiakkaille kiinnostavin muutos koskee bonuksia ja niiden sääntelyä. Korkein bonus ei välttämätta tarkoita alinta hintaa, koska vakuutusten lähtöhinnat vaihtelevat.

- On huominoarvoista, että 87 % vastanneista vakuutuksenottajista sanoi, ettei heihin ole oltu yhteydessä muutoksista millään tavoin – edes mainosten kautta, toteaa vakuuttamisen asiantuntija Christel Aalto Aktia Pankista. – Sopii kysyä, jäävätkö vakuutusyhtiöiden tiedotteet e-laskujen aikakaudella kokonaan lukematta. Aktiassakin kerroimme asiakkaillemme muutoksesta verkkopankiin lähettämässämme viestissä, koska pidimme asiaa niin tärkeänä, Aalto jatkaa.

Vapaaehtoisten ajoneuvovakuutusten hyötyjä ei tunneta

Vapaaehtoisen ajoneuvovakuutuksen, ns. kaskovakuutuksen, turvia ei myöskään tunneta laajasti. Lähes puolet kaikista vastaajista ei osannut sanoa, mikä turva olisi itselle tärkeä.

Vapaaehtoisten ajoneuvovakuutusten turvista tärkeinä pidettiin lasivakuutusta (44 %) ja laajennettua lunastusta (27 %). Näiden arvostus myös kasvoi vastaajien iän myötä. Luonnonilmiöiltä suojautuminen oli tärkeää 23 %:lle; mahdollisuutta saada käyttöön sijaisauto piti tärkeänä 19 % ja pysäköintiturvaa 16 % vastaajista.

Markkinoilla on tarjolla eri tasoisia vakuutuksia. Kalliimmalla hinnalla saa lähtökohtaisesti kattavamman vakuutuksen. Kun asiakas valitsee sopivan kaskovakuutuksen itselleen, kannattaa tarkkaan miettiä mitkä turvat ovat juuri hänelle tärkeitä. Vakuutuksen tarjoama vuokra-auto oman auton ollessa korjattavana on tärkeä sille henkilölle, joka tarvitsee autoa päivittäiseen arkeensa, mutta jos asuu sujuvien joukkoliikenneyhteyksien varrella, vakuutus voi olla ylimitoitettu.

Lähes viidennes ei luopuisi ”missään tilanteessa” auton omistamisesta

Jakamistalous tekee tuloaan autoiluunkin. IRO Researchin kyselyn perusteella naiset, nuoret ja pääkaupunkiseudulla asuvat ovat muita valmiimpia lainaamaan tai jakamaan auton sen sijaan että omistaisivat sen. Vain 12 % kaikista vastaajista jakaisi auton ”mielellään”; joka neljäs oli valmis jakamaan auton jos ”tilanne sitä vaatii”.

Pääkaupunkiseudulla, jossa on kattava julkinen liikenne, auton lainaaminen omistamisen sijaan oli mieluinen ajatus 15 %:lle vastaajista. Pienissä kunnissa asuvien parissa vastaava prosentti oli kahdeksan.

Yli 45-vuotiaista vastaajista joka viides ei luopuisi auton omistamisesta ”missään tilanteessa”.

Christel Aalto, vakuuttamisen asiantuntija, puh. 010 247 8301

Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 13.-17.3.2017 internetissä IRO Research Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin, jonka otos on 1000. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä.