• Alma Talent/

50 suomalaista omistajaa ay-liikkeestä sukuyhtiöön ja bisnesenkeliin jakaa oppinsa uutuuskirjassa

Ensimmäinen suomalainen omistajuutta kattavasti käsittelevä kirja on syntynyt käytännön tarpeesta. Osaava omistaja – hyvän omistamisen käsikirja julkaistaan 1.11.2018.

Osaava omistaja – hyvän omistamisen käsikirja antaa äänen suomalaisomistajille. Omistajuus on Suomessa monimuotoista: on yrittäjiä, perheomistajia, pääomasijoittajia, bisnesenkeleitä, institutionaalisia sijoittajia, aktiivisia rahastoja, indeksirahastoja, osakesäästäjiä, säätiöitä, järjestöjä, aatteellista pääomaa, asiakasomistajia, osuuskuntaomistajia, kuntayhtiöitä, valtio-omistusta ja vaikka mitä. Ja jokainen näistä omistajista on omanlaisensa.

Mukana ovat muun muassa Mika Ihamuotila, Philip Aminoff, Kari Stadigh, Peter Therman, Annika Paasikivi, Timo Kokkila, Pia-Noora Kauppi, Arto Hiltunen, Kimmo Timonen, Juhani Elomaa, Kim Väisänen ja monet monet muut. Jokainen heistä kuvaa itselleen läheisen omistajuuden muodon yhteiskunnallista merkitystä ja tyypillisiä toimintatapoja.

”Kirjani on yhteistyön lopputulos: olen saanut kunnian saattaa yksiin kansiin yli 50 suomalaisen osaajan monipuolisia ajatuksia omistajuudesta. Olen otettu siitä positiivisesta suhtautumisesta ja avuliaisuudesta, jolla projektini on otettu vastaan. Olen saanut paljon kiitosta siitä, että ensimmäistä kertaa näin monta merkittävää omistajaa jakaa oppejaan yhdessä ja samassa kirjassa. Että kerrankin tarjotaan kokonaiskattaus suomalaisesta omistajuudesta”, kirjan kirjoittanut Tero Luoma iloitsee.

TERO LUOMA (KTM) on omistajuuden ammattilainen. Hän toimii Taaleri Pääomarahastot Oy:n sijoitusjohtajana, vaikuttaa usean yhtiön hallituksessa, kirjoittaa Breathe Business -blogia ja on aktiivinen luennoitsija.

”Olin kirjoittamassa väitöskirjaa, mutta projekti takkusi. Sitten minulta kysyttiin, miksen mieluummin kirjoittaisi ammattikirjaa, siitä olisi enemmän hyötyä käytännössä. Innostuin ajatuksesta. Halusin koota käytännön työkaluja omistajaosaamisen kehittämiseen sekä tarjota opiskelijoille ja aiheesta kiinnostuneille helpon ja kokonaisvaltaisen katsauksen omistajuuteen”, Luoma selittää.

Lopputuloksena on muhkea tietopaketti omistamisen filosofiasta ja merkityksestä, historiasta, kulttuurista, omistajuuden eri muodoista, hyvän omistajuuden elementeistä, omistajaosaamisesta ja -rakenteista sekä omistamisen tulevaisuudesta.

Omistajuudella on kiistatta keskeinen merkitys yritystoiminnassa ja yritysten arvonluonnissa, sen laajaa yhteiskunnallista merkitystä unohtamatta.

”Omistajuuskeskustelu on kehittynyt Suomessa viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi, mutta vieläkään aihe ei ole saanut painoarvoaan vastaavaa huomiota ja ymmärrystä”, Luoma pohtii.

"Omistamisesta puhuminen ei ole mikään small talk -aihe: omistamiseen liitetty vauraus on erityisen vaikea aihe yhteiskunnallisessa keskustelussa. Omistaminen ja ei-omistaminen asetetaan vastakkain ja kateus nostaa helposti päätään. Keskeistä olisi kuitenkin ymmärtää, että me kaikki omistamme jotakin. Oikeus omistaa on ihmiskunnan kehityksen ja vaurauden perusta."

Elinvoimainen omistajuuden ekosysteemi elää erilaisista omistajista, joilla on erilaisia vahvuuksia. Mutta ei ole yhdentekevää, kuka omistaa, mitä omistaa, miksi omistaa, miten omistaa ja milloin omistaa: vain hyvä omistajuus hyödyttää kaikkia. Hyvä omistajuus on huolenpitoa rajallisista resursseistamme.

Osaava omistaja – hyvän omistamisen käsikirja

Tero Luoma

ISBN 978-952-14-3460-0, sidottu

ISBN 978-952-14-3461-7 sähkökirja

Lisätiedot: kirjoittaja Tero Luoma, 050 344 9993, tero.luoma@taaleri.com

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: sisältöpäällikkö Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almatalent.fi.

Kustannustoimittaja: Hanna Virusmäki, 040 342 4759, hanna.virusmaki@almatalent.fi.