Ajankohtaisia ja ajattomia pohdintoja johtamisesta

Kirja Johtamisesta. Kirjoittaja Arto Hiltunen. Kustantaja Talentum. Julkaisu 19.10.2015

”Edellyttää tietynlaista riippumattomuutta, että voi kirjoittaa tällaisen kirjan”, sanoo Arto Hiltunen. Hän viittaa lausahduksellaan siihen, että Suomessa elinkeinoelämän päänäyttämöllä toimineilla johtajilla ei ole ollut tapana jakaa vuosikymmenien varrella oppimiaan asioita niin avoimesti kuin Arto Hiltunen Johtamisesta-kirjassaan tekee.

Mikä sitten tekee Arto Hiltusesta riippumattoman? Arkipäivän työelämästä sairauden vuoksi pois jääminen vain 52-vuotiaana vuonna 2010.

Johtamisesta on Arto Hiltusen toinen kirja. Hänen ensimmäinen kirjansa Johtamisen taito (2011) on bestseller, josta on otettu viisi painosta. Kirjaa koskevassa haastattelussa vuonna 2011 Hiltunen totesi, että jos seuraavaa kirjaa koskaan tulee, se on “merkittävästi huonompi kuin ensimmäinen”. Arto Hiltunen oli väärässä. Johtajaankin pätee muutoksen W-käyrä ja NIH-ilmiö.

JOHTAMISEN VIISI E:TÄ

Hiltusen mukaan on olemassa kaikissa tilanteissa ja kulttuureissa toimivia hyvän johtajan ominaisuuksia. Nämä johtamisen viisi E:tä ovat empatia, ennustettavuus, elastisuus, energisyys ja eettisyys. Viisi E:tä ydinteemoinaan Arto Hiltunen pohtii kirjassaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

• Onko oikein jakaa johdolle rahapalkkioita, kun muulle porukalle jaetaan irtisanomislappuja?
  • Miten hallituksen ja toimitusjohtajan vahvuus tai heikkous vaikuttaa yrityksen johtamiseen?
  • Miksi toisten keksimistä ideoista on niin vaikea innostua?
  • Onko johtaja, joka itkettää alaisiaan säännöllisesti, mutta saa aikaan erinomaista taloudellista tulosta, hyvä vai huono johtaja?
  • Mitkä ovat hyvin hoidetun työmarkkinaneuvottelun piirteet?
  • Mikä on säätiöiden merkitys suomalaiselle yhteiskunnalle nyt ja tulevaisuudessa?
  • Mitä jos yhteiskunnan etu ja valtionyhtiön etu ovat ristiriidassa?
  • Onko vallitseva länsimainen demokratiamalli ainoa oikea yhteiskuntajärjestys?
  • Kadottaako johtaja nimityksensä jälkeen jotain aitoudestaan?

Hyvään johtamiseen kuuluu paitsi ratkaisujen perusteleminen faktoilla ja numeroilla, myös herkkyys ymmärtää oikeudenmukaisuuteen liittyvät odotukset.

”Yleinen neuvottelutyyli on liian usein kranaatin heittoa kuopasta toiseen. Ristiriitoihin ja ongelmiin liittyvät osapuolten erilaiset intressit ja näkökulmat ovat lähtökohtaisesti kaikki perusteltuja ja oikeita. Yritän katsoa vaikeita asioita eri näkökulmista. Monen ongelman ratkaisut nousevat esiin, kun yritetään ymmärtää toisen näkökulmaa”, Hiltunen toteaa.

ITSESTÄÄNSELVYYKSIEN NÄKEMISEN TAITO

”Jotkut ajatukset tässä kirjassa saattavat tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta olen itse kokenut useimmat niistä jossakin urani vaiheessa oivalluksina. Siksi ne ovat minulle tärkeitä”, Hiltunen kertoo.

Hyvä esimerkki itsestäänselvyyksistä on merkityksellisyyden tavoitteleminen. ”Kaikki merkityksellisyyden tavoittelu on tärkeää”, sanoo Hiltunen. ”Siihen tarpeeseen perustuu pohjimmiltaan ihmiskunnan kehittyminen. Ilman ihmisiä, jotka haluavat että heillä ja heidän työllään on merkitystä, ei ole kehitystä. Siksi merkityksellisyyden tarvetta pitää ymmärtää ja tukea kaikin keinoin myös työelämässä.”

Johtamisesta-kirja sisältää 17 lukua, joiden yhteinen nimittäjä on johtajuus. Kautta linjan Hiltunen korostaa myös ihmisen ja inhimillisyyden näkemistä toiminnan, päätösten ja ristiriitojen takana.

”Moneen asiaan en valitettavasti pysty tarjoamaan vastausta, vain kokemuksia, kysymyksiä ja keskustelunaiheita. Esitän mielipiteitäni, jotka saa – ja pitääkin – haastaa ”, kirjoittaa Hiltunen kirjan esipuheessa.

Johtamisesta sisältää myös runsaasti tapausesimerkkejä, jotka raottavat lukijalle ikkunaa suomalaisen yritysjohdon maailmaan. ”Se ei ole sen hienompi tai monimutkaisempi kuin elämä yleensä. Siellä sattuu joskus erikoisia juttuja, ja inhimilliset tunteet ja ihmisen mieli ohjaavat päätöksentekoa siinä missä numerot ja faktatkin”, Hiltunen sanoo.

Arto Hiltunen on tehnyt kolmekymmenvuotisen uran S-ryhmässä, viimeiseksi SOK:n pääjohtajana. Hän on toiminut myös pitkään useiden suomalaisten yritysten ja säätiöiden hallituksissa, tällä hetkellä muun muassa Posti Group Oyj:n ja Veho Group Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Kuten Johtamisen taito -kirjan, myös Johtamisesta-kirjan kirjoituspalkkio menee hyväntekeväisyyteen, nyt nuoriso- ja kulttuurityöhön.

Haastattelut ja arviokappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 5851158, mia.salo@noologos.fi

Lisätiedot: Arto Hiltunen, arto.hiltunen@elisaposti.info

Kustantaja: www.talentum.fi

Kustannustoimittaja: Karoliina Yli-Kerttula 040 849 8533, karoliina.yli-kerttula@talentum.fi