• Alma Talent/

Alustatalousyritykset vauhdittavat työelämän murrosta – keikkatyö on yleistymässä nopeasti

Viime vuosina olemme nähneet, miten työ irtaantuu tekopaikasta. Seuraavaksi näemme, miten työ irtaantuu työnantajista. Alustatalousyritykset ovat mullistaneet työn tekoa globaalisti. Toimitusjohtaja ja tietokirjailija Amel Gailyn mukaan on korkea aika puhua siitä, millaista työnteko tulee tulevaisuudessa olemaan ja miten se vaikuttaa meihin kaikkiin.

”Keikkatyö ei ole enää muutamien sivuharrastus, vaan nykyaikainen tapa tehdä töitä ja asiantuntijoiden mukaan itse asiassa työnteon tulevaisuus”, toteaa Amel Gaily, jolta on äskettäin ilmestynyt asiaa käsittelevä kirja Työn elämä – Tulevaisuuden epätyypilliset työsuhteet.

Vaikka ei itse tekisi töitä keikkatyöntekijänä, alustatalous vaikuttaa meihin kaikkiin. Kun tilaat ruokaa kotiin tai kyydin itsellesi sovelluksen kautta, toimit työn tilaajana ja olet osa tätä murrosta. Teema vaikuttaa meihin kaikkiin”, Gaily muistuttaa.

Mitä tulee työn tekoon – epätyypillinen on uusi tyypillinen

Tähän saakka työelämässä mukana olevat on karkeasti jaettu kahteen luokkaan: on työntekijöitä ja on yrittäjiä. Jatkuvasti kasvava osuus ihmisistä ei kuitenkaan enää luontevasti löydä paikkaansa näistä kahdesta ryhmästä, vaan he saattavat liikkua jatkuvasti ryhmien välillä tai olla molempia samanaikaisesti.

”Ilmiö on globaali ja eksponentiaalisessa kasvussa. Haaste keikkatyöntekijöiden työn luonteen määrittelystä ja muun muassa heikosta sosiaaliturvasta on kansainvälinen”, Gaily toteaa.

”Näiden kysymysten ratkaisemiseen tarvitaan uudenlaisia sosiaalisia ja juridisiakin käytäntöjä. Vastuu muutoksessa onnistumisessa ei kuitenkaan ole vain työnantajilla ja uudenlaista työtä tekevillä vaan koko yhteiskunnalla”, rohkaisee Gaily.

Gailyn mukaan Suomella ei ole varaa jäädä kehityksestä jälkeen. Hän on päinvastoin sitä mieltä, että Suomi voisi toimia asiassa suunnannäyttäjänä.

Kirjasta keskustelunavaus

”Epätyypillisissä työsuhteissa olevien asioita ei ratkaista yhdessä yössä”, Gaily naurahtaa.

”Kirjoittamani kirjan tarkoitus onkin ennen kaikkea avata keskustelua ja sitä, mitä kaikkea tähän globaaliin ilmiöön kuuluu.”

Työ on valtava osa elämäämme, halusimme sitä tai emme. Työ, tai sen puute, vaikuttaa elämäämme läpi elinkaaren vauvasta hautaan. On myös eri asia tehdä keikkatyötä nuorena tai perheellisenä taikka täystyökykyisenä tai osatyökykyisenä. Tästä johtuen Gaily on valinnut kirjaansa ihmisen elämää mukailevan rakenteen.

”Kirjani rakenne tosiaan seuraa ihmisen elinkaarta alkaen lapsuudesta ja teini-iästä ja päätyen opiskeluvuosien ja keski-iän kautta eläkeikään. Pitkään elämään mahtuu tietenkin useita välivaiheita, joista kirjassani käsittelen muun muassa alanvaihtoja, työttömyyttä sekä uudelleenkouluttautumista”, jatkaa Gaily.

Luvuissa on tositarinoiden inspiroimia esimerkkejä keikkatyön arjesta eri elämänvaiheissa. Kirjan lopussa luon katsauksen myös tulevaisuuteen, sillä muutos ei tule tähän pysähtymään.”

”Ihmisten elinajan jatkuvasti pidentyessä alkaa olla aiheellista kysyä, onko kenellekään edes mielekästä tehdä samaa työuraa sata vuotta”, hymyilee Gaily.

Amel Gaily (VTM & KTM) työskentelee startup-sijoittamisen ytimessä – innovaatioiden ja pääoman risteyksessä. Tulevaisuuden trendit ja työelämän uudistukset ovat osa hänen arkeaan, ja sieltä kimpoaa Gailyn kiinnostus ja osaaminen työelämän murrokseen liittyen.

Työn elämä – Tulevaisuuden epätyypilliset työsuhteet

Ilmestynyt 30.3.2022

ISBN 978-952-14-4469-2

ISBN 978-952-14-4470-8 (sähkökirja)