Etevästi toteutettu strategia tuottaa moninkertaisen tuloksen

Lähes kaikki yritykset kertovat panostavansa strategioissaan uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Silti johtamisen lyhytjänteisyys hidastaa uudistumista tai jopa estää sen. Uutuuskirja väittää, että yritysten toimiva johto ja hallitus käyttävät liikaa aikaa päivittäisiin ongelmiin. Strategia jää sivuosaan.

Miksi yritykset ovat viivytelleet uudistumisessaan ja ryhtyneet siihen vasta pakon edessä? Ovatko yritykset sortuneet siihen, mistä niitä niin herkästi syytetään: lyhytjänteiseen tuloksen maksimointiin ja vastuuttomiin osinkojuhliin? Onko suomalainen strategiatyö kriisissä?

Nämä olivat keskeisiä kysymyksiä, kun Voittajan strategian taustalla oleva tutkimustyö käynnistettiin vuoden 2015 alkupuolella. Kirjan kirjoittajat Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitronen ja liikkeenjohdon konsultti Timo Raikaslehto toteuttivat tutkimuksen, jonka viimeiset haastattelut tehtiin tammikuussa 2019.

”Vaikka Suomessa on joukko hyvin johdettuja suuria ja kasvuyrityksiä, havaintomme on, että liian monet organisaatiot keskittyvät lyhytjänteiseen tuloksen parantamiseen. Uudistumista on kenties yritetty tehdä kokeilujen kautta, mutta uusien ideoiden skaalaaminen merkittäväksi liiketoiminnaksi on ollut vaikeaa”, kirjoittajat vahvistavat.

”Uudistuminen edellyttää nykyisen ja tulevan liiketoiminnan samanaikaista joustavaa johtamista. Keskeistä on myös pyrkiä tunnistamaan erilaiset megatrendit ja muutospaineet – disruptiot – jotka muuttavat väistämättä oman toimialan ja yrityksen liiketoimintaa. Ellei yritys itse muuta tai jopa tuhoa liiketoimintaansa, joku muu tekee sen yrityksen puolesta.”

”Vaikka tutkimus kesti lähes neljä vuotta, ongelmat, jotka tunnistimme jo alkuvaiheessa, eivät – valitettavasti – ole vieläkään poistuneet”, kirjoittajat pohtivat.

”Strategiatyö sinänsä ei Suomessa ole kriisissä, strategisia valintoja tehdään kunkin yrityksen johtamiskulttuurin ja markkinoiden luomien mahdollisuuksien mukaisesti.”

Yrityksissä on myös tehty paljon uudistumisen eteen ja vastattu disruptioiden, kuten esimerkiksi digitalisaation ja viime aikoina voimakkaasti esiin nostetun ilmastonmuutoksen, aiheuttamiin haasteisiin. Osinkopaineet, kustannusjahti ja tuloksentekokyvyn parantaminen vievät kuitenkin aikaa hallitukselta ja johdolta, ja se näkyy myös tutkimus- ja kehityspanoksissa ja strategisissa kehittämissalkuissa. Nykytuotteiden viilaaminen ja parantaminen korostuvat Suomessa verrattuna muun maailman parhaisiin yrityksiin.

Strategisen johtamisen menestysmalli

Voittajan strategia -kirja esittelee keinoja, joiden avulla lyhytjänteisyystaudista päästään eroon. Avuksi tulee Suomessakin monessa yrityksessä käytetty kolmen horisontin ajattelu- ja toimintamalli.

”Pelkkä hyvä viitekehys ei yksin riitä. Strategiset valinnat ja kehittämisen portfolio, johdon kokoonpano ja kiinnostuksen kohteet sekä yrityksen kulttuuri ja käytännöt on määriteltävä niin, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin kunkin ajanhetken uudistumisen tarvetta”, Mitronen ja Raikaslehto kehottavat.

”Näkemyksemme on, että näiden osa-alueiden on oltava tasapainossa yrityksen strategisen tilanteen kanssa tulevaisuuden tuloksentekokyvyn varmistamiseksi. Kun tilanne muuttuu, muutetaan joustavasti myös eri osa-alueiden strategisia painotuksia vastaamaan yrityksen tilannetta ja asiakkaiden vaatimuksia.”

Jokaisen organisaation tilanne on omanlaisensa. Siksi kirjassa esitellään teorian lisäksi hyvän johtamisen esimerkkejä, jotka nousivat esiin yritys- ja johtajahaastatteluissa. Kirjoittajat haluavat herättää ajatuksia siitä, miten toteuttaa strategiaa tehokkaammin ja miten vauhdittaa suomalaisten yritysten uudistumista ja myös luoda läpimurtoja Suomesta käsin.

Kirjoittajat

KTT Lasse Mitronen on Aalto-yliopiston professori (professor of practice). Hänellä on pitkäaikainen kokemus kaupan piiristä ja sekä liiketoiminnan kansainvälisestä tutkimus- ja kehittämistoiminnasta. Hän toimii myös johdon kouluttajana ja luennoitsijana useissa johtamiskoulutusohjelmissa.

KTM Timo Raikaslehdolla on yli 20 vuoden kokemus työskentelystä eri yritysten ylimmän johdon ja hallitusten kanssa sekä liikkeenjohtajana että liikkeenjohdon konsulttina, mukaan lukien lukuiset strategiaprojektit ja käytännön strategiatyön johtaminen ja kehittäminen.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt

Lasse Mitronen, lasse.mitronen@aalto.fi, puh. 050 65707

Timo Raikaslehto, traikaslehto@hotmail.com, puh. 040 579 5229

Kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@kolumbus.fi, puh. 040 342 4767