Henkilöstödataa on enemmän kuin koskaan, mutta Suomessa se on vielä alihyödynnettyä

Uusi kirja auttaa organisaatioita paitsi toteuttamaan HR-analytiikkaprojekteja myös lisäämään työntekijäymmärrystä, parantamaan työntekijäkokemusta ja sitouttamaan henkilöstöä.

Suomi ui HR-trendeissä vastavirtaan. Kun muissa länsimaissa inhimillinen johtajuus ja henkilöstön sitoutuminen ovat avainsanoja, Suomessa johtajia on perinteisesti kiinnostanut tekninen optimointi.

Hyvä uutinen suomalaisjohtajille on se, että henkilöstöanalytiikka on tietoon perustuva lähestymistapa johtamiseen ja se ulottuu järjestelmäprojekteista ja HR-mittareista syvemmälle strategisiin valmiuksiin ja organisaatiokulttuuriin saakka. Henkilöstöanalytiikka mahdollistaa paremman johtamisen ja parempien päätösten tekemisen syventämällä ymmärrystä työntekijöistä ja heidän tekemästään työstä.

Työ- ja organisaatiopsykologian tohtori Maria Törnroos ja HR-tiedolla johtamisen ja henkilöstöanalytiikan asiantuntija Jaana Saramies ovat kirjoittaneet ensimmäisen suomalaisen kirjan henkilöstöanalytiikasta, sillä he haluavat, että myös suomalaiset yritykset hyödyntäisivät analytiikkaa henkilöstöään koskevassa päätöksenteossa ja johtamisessa.

Törnroos on erikoistunut työhyvinvointiin ja data-analytiikkaan. Tällä hetkellä hän toimii psykologina Aalto-yliopistossa, jossa hän kehittää nuorten tutkijoiden hyvinvointia ja johtamista. Saramies työskentelee HR-tiedolla johtamisen projektipäällikkönä Helsingin kaupungilla ja valmentaa samoista teemoista johtajia, henkilöstöalan ammattilaisia ja esihenkilöitä yrityksensä Saratiikan kautta.

– Henkilöstöanalytiikka on sangen väärinymmärretty, ja siksi on tärkeää saada ihmiset ymmärtämään, mitä se oikeasti on ja mitä se ei ole. Henkilöstöanalytiikassa data ei sanele päätöksiä, vaan tarkoitus on oppia arvioimaan kerättyä dataa kriittisesti, kuuntelemaan henkilöstöä ja toimimaan tulosten perusteella, Törnroos selittää.

Saramies vahvistaa.

– Olen urani aikana törmännyt useasti ihmisiin, jotka eivät ymmärrä, mitä hyötyä henkilöstöanalytiikasta voisi olla. Ihmisiin, jotka ehkä jopa pelkäävät dataa ja analytiikkaa ja kuvittelevat sen vievät johtamista entistä kauemmas ihmisistä.

– Meidän näkökulmamme henkilöstöanalytiikkaan on ihmisyyden ja paremman johtamisen kehittäminen. Kirjamme ytimenä onkin HR-tiedolla johtamisen yhteys työntekijäymmärrykseen, Törnroos ja Saramies kertovat.

Kysymys on loppujen lopuksi ihmisistä numeroiden takana ja siitä, tehdäänkö heihin liittyvät päätökset tietoon nojaten; mikä on organisaation työntekijöille tärkeää, kuinka tyytyväisiä he ovat työhönsä ja millä perustein juuri heidän on rekrytoitu?

– Vastaukset näihin kysymyksiin antavat paljon lisätietoa, jolla pystytään vaikuttamaan työntekijäkokemuksen kautta asiakaskokemukseen, Saramies toteaa.

Kirja:

Jaana Saramies & Maria Törnroos

Henkilöstöanalytiikka – mittaa, ymmärrä, menesty

Sidottu, pehmeäkantinen, 322 s., 62 €

ISBN: 978-952-14-4417-3

Saatavilla myös e-kirjana sekä Alma Talent Kirjat -äänikirja- ja lukuaikasovelluksessa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jaana Saramies, 050 374 6269, jaana@saratiikka.fi

Maria Törnroos, 040 544 7639, maria.tornroos@gmail.com

Arvostelukappaleet: sisältöpäällikkö Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi