Henkilöstöjohtaja haukkuu alansa käytännöt

Keski-ikäistyvän hr-johtajan turhautuminen kulminoitui lautasliinaan tuherrettuihin sanoihin. Sittemmin tuo lautasliina muutti hänen elämänsä. Järkytä avoimuudella – Silmät avaavia ja vähän kiusallisia näkökulmia työelämään ja johtamiseen -kirja ilmestyy 26.5.2017

Rohkean henkilöstöjohtamisen ja avoimen yrityskulttuurin sanansaattaja, työelämäaktivisti Aki Ahlroth kritisoi esikoiskirjassaan Järkytä avoimuudella työelämään pesiytyneitä ”itsestäänselvyyksiä”, vallalla olevia työn organisoinnin tapoja, joiden mukaan ei kuitenkaan eletä, johdeta eikä rakenneta yrityskulttuuria.

Ahlroth on kyllästynyt kädenlämpöisiin mielipiteisiin ja toisaalta siihen näennäiseen hienotunteisuuteen, jonka varjolla työelämään pesiytyneet kiusalliset ja jopa kivuliaatkin asiat on voitu lakaista maton alle: ”Johto saa organisaatiokulttuurin, jonka se ansaitsee”, hän summaa.

Kirja ei ole vain keski-ikäistyvän miehen suorasukainen pamfletti, jollaiselta se ensisilmäyksellä näyttää, vaan kirjoittajan kasvutarina itsekeskeisestä nousukkaasta ja kroonisesta sarjamokailijasta paremmaksi johtajaksi – ja kenties myös paremmaksi ihmiseksi. Merkittäviä rooleja kirjan syntytarinassa näyttelevät oman epätäydellisyytensä tunnustaminen ja häpeästä luopuminen.

Avoimuudella järkyttäminen edellyttää tervettä ihmiskäsitystä

Ahlrothin mukaan kyse on varsin yksinkertaisesta asiasta: rohkean ja luottamusta synnyttävän johtamisen saattamisesta mahdollisimman monen suomalaisen ulottuville.

Järkyttävä avoimuus saa alkunsa viisaasta mutta hieman tuskallisestakin päätöksestä pitää koko henkilöstö aktiivisesti mukana yritystä koskevassa päätöksenteossa. Esimeriksi uusia asioita suunniteltaessa henkilöstö tulee ottaa mukaan suunnittelutyöhön prosessin alusta lähtien.

”Me ihmiset olemme taitavia keksimään perusteluja, miksi asiat on suunniteltava ja päätettävä pienessä piirissä. Mutta useimmat perustelut kestävät huonosti päivänvaloa ja kielivät epäterveestä ihmiskäsityksestä”, Ahlroth toteaa. Epäterveellä ihmiskäsityksellä hän tarkoittaa uskomusta, jonka mukaan ihminen – työntekijä – on passiivinen ja helposti manipuloitavissa oleva raukka.

Järkyttävän avoimesti toimiva organisaatio on vilpittömän kiinnostunut henkilöstön ajatuksista ja aloitteista. Se ei niinkään ole huolissaan siitä, mitä saattaa tapahtua, kun ihmiset otetaan mukaan päätöksentekoon, vaan siitä, mitä tapahtuu, kun henkilöstö jätetään suunnitteluprosessin ulkopuolelle.

Aloita kyseenalaistaminen itsestäsi

Tulevaisuuden työelämässä tärkeintä on kyky esittää parempia kysymyksiä kuin tarjota vastauksia. Siksi Ahlrothkaan ei tarjoa lukijoille valmiiksi pureskeltuja vastauksia vaan syyn pysähtyä ja tarkastella kriittisesti omia ajatusmalleja. Kärjistyksistä huolimatta kirjan pohjavire on kannustava: se kehottaa johtajia ja asiantuntijoita näkemään muutoksen mahdollisuutena niin työyhteisölleen kuin itselleenkin.

Oivalluksen saatuamme meidän jokaisen on syytä ottaa rohkeasti askel tuntemattomaan, sillä yksikään organisaatio ei ole muuttunut suunnittelupöydällä vaan vasta tekojen kautta. ”On paljon helpompaa nyökytellä hyväksyvästi kuin kääriä hihat ja laittaa hösseliksi”, Ahlroth huomauttaa.

”Arvokkaimmat asiat, kuten luottamus ja avoimuus, seuraavat rohkeutta. Rohkeus ei kuitenkaan ole tyhmänrohkeutta; tarvitsemme myös näkemystä pystyäksemme tekemään viisaita päätöksiä. Näkemys syntyy paitsi kokemuksesta myös uteliaasta kokeilusta ja siitä, että antaudumme entistä useammin dialogiin myös sellaisten ihmisten kanssa, jotka ajattelevat asioista eri tavalla kuin me itse”, Ahlroth pohtii.

Aki Ahlroth on HR-moniottelija, bloggari ja Duunitorin päätoimittaja. Päätyönsä lisäksi Ahlroth puhuu seminaareissa sekä auttaa organisaatioita uudistamaan henkilöstöjohtamistaan ja kulttuuriaan Leadelight-yrityksensä kautta. Ahlroth on aiemmin työskennellyt pörssiyhtiössä kulttuuri- ja henkilöstöjohtajana sekä toiminut erilaisissa luottamustehtävissä, esimerkiksi Henry ry:n hallituksen jäsenenä.

Lisätiedot: Aki Ahlroth, 045 217 1755, aki.ahlroth@outlook.com

Haastattelut ja arvostelukappaleet: suvi.aalto@almamedia.fi

Kustantaja: Alma Talent, www.pro.almatalent.fi

Kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, 040 342 4759, hanna.virusmaki@almamedia.fi

Sisältöpäällikkö Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi

Alma Talent

Alma Talent on monipuolinen mediaperhe, laaja-alainen tietopalvelu sekä tehokas liiketoiminnan ja osaamisen kehittäjä. Tuotamme vaikuttavia sisältöjä talouden, juridiikan, johtamisen, HR:n, myynnin ja markkinoinnin, teknologian ja terveydenhuollon ammattilaisille. Toimimme monikanavaisesti ja kansainvälisesti. Päätuotteitamme ovat mediasisällöt, kirjat, verkkopalvelut, tapahtumat ja koulutukset.