• Alma Talent/

Hinnoitteluun panostaminen on nopein ja helpoin tie kannattavuuden kasvattamiseksi, kerrotaan uutuuskirjassa

Hinta on tärkein yksittäinen tekijä yrityksen kannattavuuden parantamiseksi nopeasti ja voimakkaasti, vieläpä ilman suuria etukäteisinvestointeja. Siitä huolimatta hinnoittelu ei usein saa ansaitsemaansa huomiota päätöksenteossa. Tätä asiaa korjaa uutuuskirja Hinnoittelun voima – Miten kaikki pyörii hinnan ympärillä.

”Hinnoittelu on asia, joka kuuluu ehdottomasti yhtiön ylimmän johdon työpöydälle”, toteaa Hinnoittelun voima -kirjan kirjoittaja Mikael Orvomaa.

”Toistaiseksi olemme Suomessa tässä kohdassa montaa muuta maata jäljessä. Onneksi yritysten on mahdollista korjata asia vapauttamalla käyttämätön potentiaali parantamaan kannattavuutta ja nostamaan yritysarvoa”, Orvomaa sanoo.

Hienoja tuotteita ja palveluita, valtavasti kehityspotentiaalia kaupallisella puolella

Hinnoittelussa ja monetisoinnissa suomalaisyhtiöiden päätöksenteossa on vielä parantamisen varaa.

”Käsitys siitä, että suomalaisyhtiöt ovat insinööri- ja tuotevetoisia pitää edelleen jossain määrin paikkansa. Tämä toki luo oivan pohjan menestykselle mutta kaupallinen puoli on vähintään yhtä tärkeä osa yhtälöä kuin loistava tuote tai palvelu itsessään”, pohtii Orvomaa.

”Yrityksissä pitäisi kuitenkin panostaa samalla pieteetillä hinnoitteluun ja monetisointiin. Tällä hetkellä monet yritykset jättävät valtavasti rahaa pöydälle muun muassa siksi, etteivät ole optimoineet, miten tuotteita ja palveluita tarjotaan, taikka myyvät liian halvalla hinnalla”, Orvomaa jatkaa.

”Yksi kirjamme tärkeimpiä funktioita onkin kertoa, miten yritys voi saada parhaan mahdollisen korvauksen asiakkailleen luomasta arvosta.”

Hinnoittelu on läsnä kaikkialla

Me suoritamme ja vastaanotamme maksuja päivittäin. Välillä reagoimme tunteellisesti hintoihin, toisinaan hädin tuskin huomaamme niitä. Onkin ihmeellistä, miksi näin laajalle levinnyt ilmiö on saanut toistaiseksi varsin vähän huomiota.

”Hinnoittelu koskee meitä kaikkia, mutta ennen kaikkea kirjassa kyse on johdon huomion suuntaamisesta toimintoon, jonka tuntemuksen kautta myynnin lisääminen ja kannattavuuden parantaminen on mahdollista kaikenkokoisille yrityksille toimialasta ja tilanteesta riippumatta”, Orvomaa toteaa.

”Kehitettävää on, mutta optimaalisen ja arvoperusteisen hinnoittelun tarjoamat mahdollisuudet ovat niin suuret, että sille tielle kannattaa lähteä”, kannustaa Orvomaa.

Kirjoittajat ovat aikaisemmalla aihetta käsittelevällä teoksellaan voittaneet Ruotsin vuoden myynti- ja markkinointikirjapalkinnon.

Mikael Orvomaa työskentelee Suomen maajohtajana Simon-Kucher & Partnersilla, joka on maailman johtava hinnoitteluun, myyntiin, markkinointiin, kasvuun ja kaupallistamiseen keskittyvä johdon neuvonantaja.

Hermann Simon on hinnoitteluprofessori ja yksi maailman tunnetuimmista myynnin ja markkinoinnin guruista.

Andreas Jonason (KTT) on osakas ja Pohjoismaiden johtaja Simon-Kucher & Partnersilla.

Felix Mörée on kokenut digitalisaatioon, ohjelmistoalaan ja digitaalisiin palveluihin keskittyvä hinnoitteluasiantuntija Simon-Kucher & Partnersilla.

Hinnoittelun voima – Miten kaikki pyörii hinnan ympärillä

Ilmestynyt maaliskuussa 2021

ISBN 978-952-14-4367-1

ISBN 978-952-14-4368-8 (ekirja)