Hjallis Harkimo: Olin liian ujo myyjäksi

Miten Harry ”Hjallis” Harkimo voitti pelkonsa ja kasvoi isojen diilien tekijäksi? Miksi Martin Saarikangas teki lääkärinsä kanssa kokeita siitä, kannattaako bisnesillallisilla juoda sekalaisia ruokajuomia vai pelkkiä kirkkaita? Entä miksi Koneen huippumyyjä Teppo Voutilainen pukee Kiinassa jalkaansa värikkäät sukat ja kengännauhat?

Muun muassa näihin kysymyksiin antaa vastauksen kotimaisia huippumyyjiä esittelevä uutuuskirja Myyntitykki kertoo. Talouselämä-lehden toimittajana työskentelevän Olli Harman kirjoittamassa 50 henkilökuvassa mm. Jethro Rostedt, Toni Pokela, Hjallis Harkimo, Martin Saarikangas, Heikki Rotko, Kaisa Liski, Veijo Votkin ja Vesa Keskinen kertovat tarinansa sekä antavat vinkkinsä, kuinka menestysmyyntiä todellisuudessa tehdään. Myyjien sensuroimattomat opit on myös tiivistetty Huoneentauluiksi, joista tietoa riittää alan opiskelijoille ja keltanokille.

Ja sitten vastauksia: Hjallis Harkimo hankki ensimmäiset kannuksensa myyjänä kaupittelemalla Lucia-merkkejä Svenska Teatterin edessä: ”Kaikki suomenruotsalaiset liikkuivat siellä”. Harkimo myi niin paljon, että hänestä tehtiin juttukin HBL:ään. Ammatillinen menestys alkoi, kun Harkimo ryhtyi opiskeluvuosinaan matonpesupalvelujen franchising-yrittäjäksi ja ymmärsi lähteä Moskovaan. ”Se on ollut helpointa kauppaa: pystyin hinnoittelemaan palvelun ihan miten halusin ja kaikki meni kaupaksi.”

Martin Saarikangas puolestaan joutui juomaan venäläisiä ostajia pöydän alle. ”Salaisuus on siinä, että pysyy kirkkaissa ja syö rasvaisia ruokia. Lasi vettä snapsin jälkeen huuhtoo osan alkoholista mukanaan”, telakkalegenda ohjeistaa. Saarikangas väänsi isointa kauppaansa 23 vuotta. Sen arvo olisi nykyrahassa noin kaksi miljardia euroa. Koneen Teppo Voutilainen taas tietää, että värikkäällä pukeutumisella saa Kiinassa luotua puheenaiheita.

Myyntitykki kertoo on verevä ja viihdyttävä bisneskirja, joka toivottavasti myös nostaa myynnin arvostusta Suomessa. Täällä arvostusta ei ole aina riittänyt. Ei ihme, ettei Suomen vienti vedä. Kustannuskilpailukyky kun ei ole ainoa asia, joka kasvattaa vientiä – sitä tekevät myös rohkeat teot kasvumarkkinoiden etulinjassa. Näin Myyntitykki kertoo.

Lisätietoa:

kirjoittaja Olli Harma, puh. 043 855 4254, olli.harma@talentum.com sekä kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, puh. 040 342 4759, hanna.virusmaki@talentum.com.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@talentum.fi

Olli Harma