Ihmisyyden ja innovatiivisuuden puolesta digilohikäärmeitä vastaan

Pauli Aalto-Setälän kirja Häiriö – johtaminen disruptiossa ja alustataloudessa ilmestyy 23.11.2018.

Neljäs teollinen vallankumous ja toimialojen disruptio ovat kokonaisvaltainen häiriö, jonka vaikutukset ulottuvat kaikkialle. Sen suurimmat onnistujat ovat biljoonaluokan GAFA-yhtiöt Google, Amazon, Facebook ja Apple.

”Nämä teknologia-, data- ja alustatalouden valloittajayritykset, digilohikäärmeet, joiksi kutsun niitä, ovat syöneet toimialan toisensa jälkeen. Ja sen jälkeen ne ovat alkaneet muotoilla meitä: häiriö on muuttanut totaalisesti sen, miten käyttäydymme, mihin kuulumme ja minkälaisissa yrityksissä jatkossa työskentelemme”, Aalto-Setälä toteaa.

Häiriö osui mediaan ja telealaan ensin, ja sen jälkeen järistys on ulottunut kaikkialle.

”Häiriö voi olla teknologinen, ideologinen tai taloudellinen. Vapaan median kohtalona on ollut törmätä näihin kaikkiin yhtä aikaa.”

Neljännen teollisen vallankumouksen digitaalinen teknologia, kuten kehittynyt analytiikka, sensorit, data-analysointi ja robotiikka, luovat myös ennakoimattomia mahdollisuuksia, joista oikean strategian avulla voidaan rakentaa uutta liiketoimintaa ja uusia työpaikkoja katoavien tilalle.

Ainakin nämä uudet teknologiat mahdollistavat yli kaikkien rajojen etenevän kuluttajavallankumouksen, mutta onko koskaan millekään teollistumisen aikakaudelle asetettu etukäteen näin paljon odotuksia ja maalattu uhkia?

”On hyvä muistaa, että koskaan ei ole kyse vain teknologiasta. Historia toistaa itseään, mutta eksponentiaalisissa mittasuhteissa. Työpaikkoja tämäkin vallankumous vie enemmän kuin luo.”

Kirja esittää monia kysymyksiä: Miten neljännen teknologisen vallankumouksen eksponentiaalisista mahdollisuuksista voitaisiin hyötyä? Miten yritykset ovat tässä onnistuneet ja miksi? Miten innovoidaan uutta, kun kaikki järkkyy? Mitkä ovat uudet ansaintamallit, kun palvelut ovat käyttäjille maksuttomia ja käyttäjät itse kauppatavaraa? Ja ennen kaikkea, miten häiriintynyttä organisaatiota johdetaan vai johdetaanko sitä lainkaan?

Näihin kaikkiin Aalto-Setälä pyrkii vastaamaan. Hän pureutuu johtamisen ongelmiin tilanteessa, joka on koko maailmalle uusi: häiriöjohtaminen on paitsi ihmisten johtamista myös muuttuneen markkinan, uusien liiketoimintamallien, mullistavan teknologian ja uutta luovan kulttuurin johtamista.

”Olen luonnostellut uuden johtamistavan, jota kutsun häiriöjohtamiseksi, esittelen sen tässä kirjassa. Avaan myös alustatalouden liiketoimintamallit ja jaan häiriöstä selviytyneiden opit useilta toimialoilta, jotta meille muillekin voisi syntyä uutta liiketoimintaa. Ja jotta ymmärtäisimme, minkälaisessa maailmassa elämme. Olen löytänyt paljon esimerkkejä ja malleja akateemisesta tutkimustiedosta ja historiasta.”

Patenttiratkaisua kaikkeen johtamiseen kaikissa mahdollisissa häiriövaiheissa ei ole – kahdesta yksinkertaisesta syystä: häiriöjohtaminen on visionääristä ja adaptiivista.

”Häiriössä pärjää, kun ymmärtää sekä asiakkaan että henkilöstön tarpeet nyt, eikä vasta vuositarkastuksessa.”

**

Pauli Aalto-Setälä on johtanut ja perustanut useita yrityksiä, joita yhdistää asiantuntijaorganisaation, luovuuden ja digitaalisen teknologian yhteentörmäysten tuomat mahdollisuudet ja häiriöt. Viimeiset kahdeksan vuotta Aalto-Setälä on muokannut aikakauslehtikustantaja Allerin media-, markkinointi- ja datakonserniksi.

Aalto-Setälä osallistuu aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun muun muassa kirjoittamalla tietokirjoja muutoksen johtamisesta, innovatiivisesta ja innostavasta kulttuurista sekä vetämällä Yleisradion Pyöreä pöytä -radio-ohjelmaa. Vuonna 2017 hänet nimitettiin työelämäprofessoriksi Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan ja kauppakorkeakoulun jaettuun virkaan, jossa hän on opettanut ”humanisteille yrittäjyyttä digitaloudessa ja kauppakorkeakoululaisille humanismia alustataloudessa”.

Häiriö – johtaminen disruptiossa ja alustataloudessa

Pauli Aalto-Setälä

ISBN 978-952-14-3533-1 sidottu, pehmeäkantinen

ISBN 978-952-14-3534-8 sähkökirja

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: sisältöpäällikkö Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi.

Kustannustoimittaja: Hanna Virusmäki, 040 342 4759, hanna.virusmaki@almamedia.fi.