Kim Väisänen uutuuskirjassaan: ”Yrittäjä, lopeta narina ja keskity omaan tekemiseen!”

”Jos sinulta puuttuu kyky sietää epävarmuutta ja ottaa riskejä, yrittäjyys ei ole sinun juttusi. On hyvä uskoa itseensä, mutta vielä parempi on hankkia relevanttia substanssiosaamista. Pelkkä raha ei riitä yrittämisen motiiviksi.” Tällaisia neuvoja sarjaepäonnistuja, menestyvä yrittäjä Kim Väisänen antaa kirjassaan Väärää yrittämistä.

Kim Väisänen ruoski edellisessä kirjassaan Väärää vientiä julkisten tahojen ja monen vientiin lähtevän yrityksen asenteita. Nyt ryöpytyksen kohteena on yrittäminen ja siihen liittyvät asenteet ja mielikuvat.

”Ani harvasta on yrittäjäksi, vielä harvemmasta menestyväksi yrittäjäksi. Tilastotiedettä ymmärtävä ei lähde yrittäjäksi, sen verran onnettomat ovat voittokertoimet”, Väisänen sanoo.

Mutta ei turhaa narinaakaan kannata pitää yllä. Pitkäaikainen valitusvirsi on ollut, ettei yrittäjyyttä arvosteta. Säännöllisesti ammattien arvostusta tutkineen Suomen Kuvalehden mukaan yrittäjän sijoitus vajaan neljänsadan ammatin joukossa on kelpo 29. Yrittäjä on listalla fysioterapeutin (28.) ja terveyskeskuslääkärin (30.) välissä. Yrittäjä siis kuuluu ammattinimikkeiden arvostuksessa kymmenen parhaan prosentin joukkoon.

Yrittäjäksi kaverin kanssa? Paska idea!

Väisänen murtaa yrittämisen myyttejä, mm. sen, että paras staratup-yritys syntyy, kun parikymppiset kaverukset iskevät nuoret päänsä yhteen. Menestyneimmät yritykset perustetaan yli nelikymppisinä. ”20­-vuotias yrittäjä on vale.”

”Yrittäminen ei ole yleisestä harhaluulosta huolimatta märkäkorvabisnes. Taitoja, osaamista ja suhteita kannattaa kartuttaa muiden rahoilla, muiden yrityksissä. Mikä parasta, niiden kartuttamisesta maksetaan palkkaa. Kokemusta ei voi kopioida.”

”Älä pyydä ystävääsi mukaasi yrittämään. Suurella todennäköisyydellä pilaat sekä ystävyyden että yrityksen. Ystävän mukaantulon myötä epäonnistumisen todennäköisyys kasvaa 28,6 prosenttia.”

Perhe sen sijaan saattaa kestää yrittämisen paineet. Perheyritykset ovat innovatiivisempia kuin pörssilistatut tai muut yksityisomisteiset yritykset. Ja vaikka perheyritykset käyttävät vähemmän rahaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen, niiden innovaatioprosessit ovat muita tehokkaampia.

Väärä ja oikea yrittäminen

Väisäsen mukaan motiivi ja arvot erottavat olennaisesti hyvän ja huonon yrittäjyyden.

”Huono yrittäjä vie toimintaansa eteenpäin pakolla, vääristä lähtökohdista ja välillä ihan vain siksi, kun muutkin yrittävät ja osa jopa menestyy. Kannattaa tehdä asioita omista lähtökohdista ja tavoitteista.”

On muistettava, että idealla ei ole mitään arvoa. Arvo syntyy ainoastaan ideaan panostetusta työstä ja ajasta. Toisaalta yritysten tappaja numero yksi on kysynnän ja markkinoiden puute.

”Jos yrittäminen sitoo, muttei tuota taloudellisesti, lopeta. On yksinkertaisesti väärin ja tyhmää kompensoida muiden hyvinvointia yrittämällä”, Väisänen kehottaa.

”Älä apinoi toisten arvoja, et usko niihin itsekään.”

Opi toisten virheistä

Kirjan lähtökohtana on ajatus, että kaikki onnettomat yritykset ovat toistensa kaltaisia. Onnettomat yritykset laiminlyövät samoja asioita ja toistavat muiden yritysten tekemiä virheitä – vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Kirja kertoo konkreettisesti ja case-esimerkkien avulla, miten yrityksen saa takuuvarmasti ajettua karille. Kun välttää näitä menettelytapoja, on suuremmat mahdollisuudet menestyä.

”Mikäli päätät kirjan kahlattuasi yhä perustaa yrityksen, hienoa. Kaikesta pelottelusta huolimatta uskot yhä, että ideasi kantaa yrityksen muodossa. Vaikka tilastot ovat aloittamistasi ja onnistumistasi vastaan, aina joku lyö kunnarin. Mikäli teet maailmasta paremman paikan, hyvin todennäköisesti siitä ollaan valmiita maksamaan.”

Kirjoittaja

Kim Väisänen on startup-sijoittaja ja yrittäjä, sarjaepäonnistuja, hallitusamatööri ja perheenisä. Hän on tuttu Leijonan luola -sarjasta ja palkittu muun muassa ensimmäisenä tuplavoittajana Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnolla 2013 ja 2017; Vuoden bisnesenkeli 2017 sekä Entrepreneur of the Year 2012.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt

Kim Väisänen, 050 585 2885, kim.vaisanen@live.com

Kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@kolumbus.fi, puh. 040 342 4767

Arvostelukappalepyynnöt: Sisältöpäällikkö suvi.aalto@almamedia.fi

Väärää yrittämistä

ISBN 978-952-14-3662-8

ISBN 978-952-14-3663-5 (sähkökirja)

Kirjaan haastatellut yrittäjät kertovat:

”On olemassa asioita, joihin ei vain voi itse vaikuttaa, kuten globaalin talouden muutokset. Vaikka olin koko ajan varoitellut muita 90-luvun lamasta, unohdin itse ne samat opit. En elänyt niin kuin opetin.”

Sedu Koskinen, yökerhomoguli

”Älä yritä muuttua ihmisenä, vaan palkkaa ympärillesi ihmisiä. Rekrytoi ihmisiä, jotka pystyvät tekemään niitä asioita, joissa itse et ole hyvä.”

Vesa Korhonen, Nocart, perustaja-toimitusjohtaja, Entrepreneur of the Year 2017

”Sitten kun konkurssi lopulta tuli, se oli helpotus. Soitin asiakkaat ja muut sidosryhmät läpi viikkoa ennen konkurssia. Ne kymmenet puhelut olivat tosi vaikeita, ja pelkäsin niitä. Kukaan ei ollut vihainen, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.”

Timo Ruohio, MTM Connections, perustaja

” It ain’t over until the fat lady sings. Kannattaa taistella loppuun saakka. Tuonelan porteilla käyneen Trainers’ Housen yrityssaneeraus on hyvä esimerkki tästä ajattelusta. Loppujen lopuksi yhtiö irtautui saneerausohjelmasta ennenaikaisesti – maksamalla täysimääräisesti kaikki sen mukaiset velat.

Jari Sarasvuo Trainers’ Housen vaiheista