• Alma Talent/

KIRJA, JOKA KERTOO POMOISTA – ALAISTEN NÄKÖKULMASTA   ”Kun olet joskus itse esimies, muista että…”

Esimiestyöhön kohdistetussa kritiikissä ja negatiivisissa esimieskokemuksissa on lähes poikkeuksetta kyse ihmissuhdetaidoista, ei siis varsinaisesti johtamistaidoista. Suurimmat harmituksen aiheet liittyvät arkisiin tilanteisiin ja tapahtumiin, joissa strategiakalvot ja liiketoimintasuunnitelmat loistavat poissaolollaan. Ratkaisevaa on se, miten ihminen kohdataan ja miten häntä kohdellaan. Näistä lähtökohdista syntyi 20.8.2015 ilmestyvä uutuuskirja Terveisiä pomolle.

Laura Rötkin on palkitsemisen ja suorituksen johtamisen asiantuntija, jolle esimiestyön kehittäminen on sydämen asia. ”Esimiestyöstä on kirjoitettu jo kaikki mahdollinen”, hän sanoo, ”mutta esimiestyön keskeiset haasteet eivät piilekään tiedon puutteessa vaan siinä, miten tietoa tulisi elävässä elämässä soveltaa. Piti siis kirjoittaa vielä yksi kirja. Sellainen, jossa asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ja käytännön tasolla konseptuaalisen konsulttijargonin sijaan.”

Rötkin haluaa kirjallaan antaa ajattelemisen aihetta; hän haluaa herättää niin työntekijät kuin esimiehetkin pohtimaan sitä, mistä esimiestyössä oikeastaan on kyse. ”Olen kyllästynyt työelämäkeskusteluun, jota Suomessa käydään. Se on pääsääntöisesti yhtä synkkää kuin marraskuu: 13 tuntia aurinkoa kuukauden 720 tunnista. Siis hetkellisiä pilkahduksia lukuun ottamatta yhtä pimeää kuin siellä, mihin päivä ei paista. On kiire, kovat vaatimukset, talous kuralla ja – ennen kaikkea – pomot ovat perseestä ja johtaminen umpisurkeaa. Ja itsessähän on harvoin mitään vikaa… Työelämä, sitä koskeva keskustelu ja asenteet ovat kipeästi kirkasvalohoidon tarpeessa!”

Ihan kaikkia oppeja ei tarvitse elämässä eikä esimiestyössä kantapään kautta kaaliinsa kierrättää: muilta on lupa oppia päästäkseen vähän suoraviivaisemmin kokemaan onnistumisen elämyksiä. Esimiestyössä jälkiviisastumista on kuitenkin mahdoton välttää, koska esimiesmäistä otetta ei voi syväoppia kirjoja lukemalla tai pulpetissa pänttäämällä. Esimiehenä harjaantuminen tapahtuu elämällä ja kokemalla, menestymällä ja erehtymällä.

Mutta millaisissa tilanteissa esimies joutuu ihmisiä kohtaamaan ja mitä alaiset niistä ajattelevat?

”Kaikki maailman johtamisopit ja organisaatiopsykologiset teoriat tunteva ihminen on todennäköisesti huono esimies, jos häneltä puuttuu kykyä kohdata ihminen. Vähän kuin lääkäri, joka on oman erikoisalansa guru mutta johon potilaat eivät saa minkäänlaista yhteyttä ja jonka puheesta maatiainen ei ymmärrä sanaakaan. Hän tekee operoidessaan loistavaa jälkeä, mutta hoitokokemus jättää potilaan kylmäksi. Ihmisten välinen kohtaaminen jää puuttumaan”, Rötkin toteaa.

Esimiestyö on vaihtelevaa ja edellyttää esimieheltä taipumista monenkirjaviin rooleihin. Rötkin kuitenkin tunnustaa, ettei ole itse koskaan ollut esimies: ”En siis oikeasti tiedä, millaista esimiehenä oleminen on. Alaisena on lopulta aika helppoa ja mukavaa. Etenkin, jos on siunattu hyvällä esimiehellä!”

Lisätietoa: kirjoittaja Laura Rötkin ja laura.rotkin@gmail.com sekä kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, hanna.virusmaki@talentum.com, 040 3424759.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@talentum.fi

Laura Rötkin