Kokeilukulttuuri käytännön tasolle! Kirjauutuus kertoo miten.

Kokeilukulttuuri on päivän sana, mutta mitä se tarkoittaa? Ja voiko Suomi olla siinä edelläkävijä? Aalto-yliopistossa asiaa tutkinut ja kehittänyt tiimi näyttää uudessa kirjassaan, miten kokeileminen oikeasti toimii.

Epävarmassa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa perinteinen suunnittelemalla kehittäminen johtaa vaikeuksiin. Hyvin suunniteltu on vielä täysin tekemättä. Projektinhallinnan parhaat käytännöt tarjoavat hyvin rajatusti välineitä epävarmuuden kanssa toimimiseen.

Sumeasta alusta kohti selkeyttä

”Mitä enemmän kehitettävässä ideassa on uutuusarvoa, sitä enemmän se sisältää epävarmuutta. Silloin pelkkä pitkäjänteinen suunnittelu on itsensä huijaamista. Kokeilemalla kehittämisessä korostuu kyky ratkoa kehitettävän idean keskeiset epävarmuudet aikaisin, nopeasti ja kustannustehokkaasti vaihe vaiheelta”, Barcelonan ESADE Business Schoolissa luennoiva Lotta Hassi toteaa.

”Kun ollaan luomassa jotain aidosti uutta, kehitettävä idea sisältää usein vain aavistuksia siitä, mihin ollaan pyrkimässä. Kirjassa esittelemme prosessin ja työkalupakin, joiden avulla sumeasta alkuvaiheesta päästään systemaattisten kokeilujen kautta selkeämpään tilanteeseen, jossa voidaan päättää idean jatkosta”, innovatiivisia organisaatioita valmentava Sami Paju sanoo.

”Kokeilemalla kehittämisessä tarvitaan heittäytymistä, nöyrää ja optimistista asennetta sekä uskoa luovan prosessin toimivuuteen. Kokeilu kokeilulta, lopullisen ratkaisun palaset alkavat loksahdella paikoilleen”, Aalto-yliopiston tutkija Reetta Maila vahvistaa.

Ajattele ja toimi eri tavalla

Kokeilukulttuurin vahvistaminen on osa nykyisen hallituksen kärkihanketta. Käynnissä on hankkeita ja projekteja: Kokeileva Suomi, Kokeilevat kunnat jne. Tavoitteena on oppia ajattelemaan eri tavalla ja toimimaan eri tavalla. Riskinä kuitenkin on, että käytännössä muutos ei ulotu käytettävää sanaa pidemmälle. Siinä missä ennen puhuttiin piloteista tai projekteista, puhutaankin nyt kokeiluista, sisältöjen pysyessä muuttumattomina. Eri tavalla ajatteluun ja toimintaan tarvitaan työkaluja, joita kirja tarjoaa.

Kehitä kokeillen on värikäs ja havainnollinen opas organisaatioille, jotka haluavat olettamisen sijasta kehittyä kokeilusta saatavan tiedon perusteella. Kirjassa edetään kokeilujen suunnittelusta ja kokeiluasetelmista oppimisen välineisiin kuten visualisointiin, prototyyppeihin ja tiloihin sekä menetelmiin, jotka sopivat paremmin epävarmojen ja ketterien projektien suunnitteluun ja hallintaan.

Kirjoittajat ovat aloittaneet yhteistyönsä Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmässä, jossa kokeilemalla kehittämiseen liittyviä tutkimushankkeita ja projekteja on tehty usean vuoden ajan. Tutkimuksen lisäksi he ovat toteuttaneet erilaisia kehitysprojekteja ja valmentaneet organisaatioita, opiskelijoita ja yrittäjiä kokeilevaan tapaan toimia.

Lotta Hassi (KTM) on luennoitsija ja Innovation Lab -ohjelman vetäjä ESADE Business Schoolissa Barcelonassa. Tämän kirjan syntyyn on vaikuttanut hänen kokemuksensa lukuisten kokeilemalla kehittämisen projektien ohjaamisesta ja usean vuoden mittainen työ Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmässä. Lotta tekee innovaatiojohtamiseen ja kokeilemalla kehittämiseen liittyvää väitöskirjatutkimustaan Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksella.

Sami Paju (BBA, KTM) on innovatiivisten ja adaptiivisten organisaatioiden muotoilija ja kokeilemalla kehittämisen kouluttaja. Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmässä hän paneutui erityisesti epävarmuuden hallintaan innovatiivisissa projekteissa. Nyt hän keskittyy innovaatiotoiminnan tukemiseen organisaatioissa – oli kyse sitten jatkuvasta ruohonjuuritason kehittämisestä tai laajemmista R&D projekteista ja yksiköistä.

Reetta Maila (TaM, FM) on Aalto-yliopiston tutkija ja näkökulmaprotoilija. Hän tekee väitöskirjatutkimusta palveluiden protoilusta ja hän on fasilitoinut lukuisia palvelumuotoilun sekä kokeilemalla kehittämisen työpajoja ja prosesseja sekä tutkijan että konsultin roolissa laaja-alaisesti erilaisten organisaatioiden sekä viiteryhmien kanssa.

Kirjan havainnollisesta ulkoasusta vastaa graafinen suunnittelija Stefania Passera (BA, MA), joka kehittää konsepteja innovatiivisiin palveluihin ja käyttää MINDissa visuaalisen kommunikaation keinoja auttaakseen jakamaan tietoa ja ymmärtämään monimutkaisia, abstrakteja asioita.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Lotta Hassi, lotta.hassi@esade.edu, puh. +34 617 384 718,

Sami Paju, sami.paju@gmail.com, puh. +358 50 571 3153,

Reetta Maila, reetta.maila@gmail.com., puh. +358 50 564 3034.

sekä kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@talentum.fi, puh. 040 342 4767.

www.kehitäkoeillen.fi

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@talentum.com