Konflikti päivässä pitää yrityksen virkeänä

Alma Talent on tänään julkaissut Kirsi Pihan kirjan Konflikti päivässä – kulttuuri ratkaisee yrityksen kohtalon. Kirja kannustaa yrityskulttuuriin, joka pohjaa konfliktointiin ja vahvaan olemassaolon tarkoitukseen. Jos yritys ei itse haasta toimintaansa, joku muu sen kyllä tekee – ja silloin on usein liian myöhäistä.

Konflikti päivässä ravistelee käsityksiämme organisaatioista, ihmisistä ja konflikteista. Jos tähän asti erimielisyyksiä on opetettu vähentämään, kannustaa Kirsi Piha nyt menemään orastavaa konfliktia suoraan kohti:

– Ei maailman menestyneimpien yritysten kulttuuri perustu vaikeiden asioiden ja eriävien mielipiteiden välttelyyn. Muutoksessa täytyy voida pysyä mukana, ja se onnistuu vain kyseenalaistamalla jatkuvasti omaa tekemistä ja jopa niitä perusoletuksia, joiden päälle tuotteita ja palveluja on lähdetty rakentamaan.

Pihan mukaan kirjan teemoihin – olemassaolon tarkoitukseen, rakentavaan konfliktointiin ja moderniin ihmiskäsitykseen – ollaan Suomessa vasta heräämässä, vaikka maailmalla näiden asioiden arvo tunnustetaan jo laajasti. Bisnestä draivaava yrityskulttuuri ei rakennu biljardipöydistä tai toimistokoirista, vaan vaatii syntyäkseen koko yrityksen toimintatavan pöyhimistä.

Rytmihäiriön maailmassa menestyy vain muutosälykäs

Maailman hurja muutosnopeus on jo ylittänyt yritysten oman kyvyn muuttua. Edellisessä kirjassaan rytmihäiriöksi tilan nimennyt Piha haluaa rohkaista johtajia keskittymään muutosta edistävän ajattelun ruokkimiseen.

– Ihmiset ovat usein hyvinkin sitoutuneita ja motivoituneita muutokseen, kun ovat saaneet itse olla osallisena sen tekemisessä. Se, että kuka tahansa tiimin jäsen aidosti tuntee voivansa konfliktoida toistensa ja myös pomonsa näkemyksiä, innostaa ja motivoi. Toinen asia onkin sitten se, kuinka moni pomo on valmis tulla konfliktoiduksi, Kirsi Piha muistuttaa.

Myös ihmiskäsitys on monella työpaikalla vanhentunut, eikä perustu nykyaikaiseen tutkimustietoon. Tämän tunnistaa Pihan mukaan siitä, ettei organisaatiossa osoiteta luottamusta tai kannusteta autonomiseen päätöksentekoon. Se, kuinka ihminen nähdään, on yrityksen menestyksen salaisuus tai sen epäonnistumisen siemen.

Rakentavan konfliktoinnin ja modernin ihmiskäsityksen lisäksi muutoksen myllerryksissä painiskelevalla yrityksellä täytyy olla myös selkeä suunta. Vahva olemassaolon tarkoitus kytkee organisaation osaksi isompaa tehtävää. Pihan mukaan kaikessa toiminnassa näkyvä, aito olemassaolon tarkoitus motivoi paitsi työntekijöitä ja asiakkaita, myös sijoittajia, jolloin viivankin alle jää enemmän.

Panostamalla konfliktoivaan kulttuuriin, moderniin ihmiskäsitykseen sekä oikean olemassaolon tarkoituksen määrittämiseen voi organisaatiosta tulla muutosälykäs. Silloin se löytää mahdollisuuksia yhä kiihtyvästä muutoksesta ja menestyy myös jatkossa.

Kirsi Piha on viestinnän ja yrityskulttuurin ammattilainen ja yrittäjä, joka toimii perustamansa yrityksen, Ellun Kanojen hallituksen puheenjohtajana. Muutoksen tekijänä hän ravistelee yrityksiä rohkeaan muutokseen niin sisäisesti kuin ulkoisestikin liiketoiminnan vauhdittamiseksi. Pihan edellinen kirja Rytmihäiriö voitti markkinointi- ja viestintäalan Kultasulka 2017 -palkinnon kirjana, joka asemoi viestinnän strategiseen rooliin.

Konflikti päivässä -kirjaa myydään mm. Akateemisessa kirjakaupassa, Suomalaisessa kirjakaupassa sekä Alma Talentin verkkokaupassa.

Lisätiedot: Kirsi Piha, kirsi.piha@ellunkanat.fi

Haastattelut: Anna Solovjew-Wartiovaara, anna.solovjew-wartiovaara@ellunkanat.fi, 040 830 2825

Arvostelukappaleet: suvi.aalto@almamedia.fi

Kustantaja: Alma Talent, www.pro.almatalent.fi

Kustannustoimittaja: Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@almamedia.fi, 040 342 4767

Sisältöpäällikkö: Suvi Aalto, suvi.aalto@almamedia.fi, 040 342 4745

Alma Talent

Alma Talent on monipuolinen mediaperhe, laaja-alainen tietopalvelu sekä tehokas liiketoiminnan ja osaamisen kehittäjä. Tuotamme vaikuttavia sisältöjä talouden, juridiikan, johtamisen, HR:n, myynnin ja markkinoinnin, teknologian ja terveydenhuollon ammattilaisille. Toimimme monikanavaisesti ja kansainvälisesti. Päätuotteitamme ovat mediasisällöt, kirjat, verkkopalvelut, tapahtumat ja koulutukset.