Kun bisnestarinoiden asiantuntija tuli itsekin tenhoavan tarinan höynäyttämäksi

Uutuuskirja sen kertoo: vastuullisuustrendin aallonharjalla aito bisnestarina on ylivoimainen sepitettyyn nähden. Mutta niin vain on tietokirjailijan itsekin pitänyt oppia tarinan iskuvoimasta kantapään kautta. Helmi Saksalan Uskallus ja tarinat bisneksessä jäljittää, mistä vakuuttava bisnestarinankerronta on tässä ajassa tehty.

Kaksitoista ainutlaatuista yritystarinaa sisältävästä tietokirjasta jäi pois juttu, jonka kirjoittaja todella olisi halunnut kertoa. Viestinnän valmentaja Helmi Saksala haastatteli teokseensa Uskallus ja tarinat bisneksessä (Alma Talent, 2022) muun muassa the other danish guyn Tommi Lähdettä, Deafmetal-kuulokojeinnovaation tehnyttä Jenni Ahtiaista, Finlaysonin Jukka Kurttilaa sekä Inarissa toimivaa duojária Elle Valkeapäätä.

Eräs projektiin haastatelluista henkilöistä, jonka osiota ei kuitenkaan julkaistu, oli yrittäjä ja myynnin ammattilainen. Asiansa osaavan tekijän puheessa kaikui intohimo oman yrityksen alaan ja tekemiseen. Anonymiteettinsa suojaamiseksi tässä ei paljasteta, millä toimialalla kyseinen henkilö toimii.

Tämän henkilön haastattelun kohdalla aiheena oli yrityksen vahvan oman tarinan merkitys brändin rakentamisessa ja markkinointiviestinnässä. Olikin selvää, että kyseessä oli toimija, joka ymmärsi elämyksellisen tarinankerronnan ja mieleenpainuvien kohtaamisten päälle. Haastateltu henkilö jakoi auliisti monipuolisen uransa varrella keräämiään oppeja. Vinkkejä tarjoamalla hän sanoi erityisesti haluavansa auttaa uransa alussa olevia yrittäjiä ja tekijöitä onnistumaan yritysviestinnässä. Tähän aiheeseen hänellä olisikin ollut paljon annettavaa.

Haastatellun yrityksen taustoja tarkistettaessa esiin kuitenkin nousi useita langanpätkiä, jotka herättivät epäilyksiä: asiakkaiden tekemiä reklamaatioita sekä henkilöstöhallintoon ja taloudenpitoon liittyviä ongelmia. Ilmeni, etteivät yrityksen toimintaperiaatteet ja -tavat olleet kestävällä pohjalla.

Viestinnän asiantuntija tajusi tulleensa tenhoavan tarinan iskemäksi. Kirjoittaja oli niin viehättynyt innostuksen tunteesta, joka kertojasta kuulijaan tarttui, ja kuulemansa yritystarinan kiehtovista yksityiskohdista, että faktojen tarkistus viivästyi kriittisen rahtusen verran.

Tulevaisuudenkestävä yritystarina on läpinäkyvä perustuksiaan myöten

Uskallus ja tarinat bisneksessä ruotii vaikuttavan yritysviestinnän saloja aikamme vastuullisuustrendin ja tarinatalouden ristiaallokossa. Teoksessa hahmotellaan raameja sille, millainen rooli tarinoilla on yhteiskunnassamme. Ja sille, miten monikäyttöinen työkalu oma tarina voi olla yritykselle tai organisaatiolle, kunhan tarina on aito ja pesunkestävä.

Kirjaprojektissa bisnestarinankerronnan asiantuntija tuli omakohtaisesti muistutetuksi siitä, miksi tarinan voimaa on tärkeää ymmärtää. Uuden tiedon – uutisten, medioiden ja tutkittuna tietona esitetyn sisällön – äärellä jokaisen kansalaisen tulisi riittävällä tasolla pystyä hahmottamaan, millä keinoilla ja ansioilla jokin juttu tempaa mukaansa. Ja huomata, kun tunne vie.

Helppoa se ei aina ole. Tarina on ihmiskunnan vanhin viestintämuoto. Ihmisaivot on eräällä tavalla koodattu jäsentämään maailmaa tarinoiden avulla. Meissä on sisäsyntyinen alttius rakastua tarinoihin.

Helmi Saksala on yrittäjä, kirjoittaja ja viestinnän valmentaja. Hän on kehittäjätyyppi, joka on toiminut monissa rooleissa luovilla aloilla sekä tuottanut sidosryhmätapahtumia tulevaisuustalossa. Saksala auttaa itsenäisiä toimijoita tunnistamaan tarinansa ja erottumaan omilla vahvuuksillaan.

Uskallus ja tarinat bisneksessä

Ilmestynyt huhtikuussa 2022

ISBN 978-952-14-4584-2

ISBN 978-952-14-4585-9 (ekirja)