• Alma Talent/

Kun luottamus kriisiytyy, bisnestä koetellaan – uutuuskirja auttaa selviytymään luottamuspulasta ja kasvattamaan luottamuksesta kilpailuedun

Toukokuussa ilmestyvä Jaana Haapalan ja Unna Lehtipuun Luottamuskysymys (Alma Talent) on tietokirja luottamuksen rakentamisesta ja vaalimisesta.

Luottamuskysymys antaa työkaluja, ideoita ja konkreettisia vinkkejä siihen, miten luottamusta kannattaa rakentaa niin brändin kuin yritysviestinnänkin näkökulmasta. Myös organisaation sisällä luottamusjohtamista ja luottamuskulttuuria on tietoisesti rakennettava, mitä Sanna-Mari Myllynen yhdessä kirjan luvussa oivallisesti valmentaa.

Kirja on suunnattu yrityksille ja organisaatioille avuksi brändin ja asiakassuhteen rakentamiseen. Tarvetta kirjalle on kirjoittajien mukaan juuri nyt: ”Ihmisten kykyä luottaa murentavat monet asiat: väärä, epäselvä tai harhaanjohtava tieto, vihapuheet, valeuutisoinnit, ihmisten väliset jakolinjat, epäoikeudenmukaisuus, väärinkäytökset, huijaukset ja ahnehtiva oman eduntavoittelu. Suomi, jonka maine maailman onnellisempana kansana perustuu pitkälti luottamukseen, ei ole jäämässä tästä viheliäisestä kehityksestä osattomaksi”, toteaa Haapala.

”Luottamus pitää julistaa suojelukohteeksi. On kardinaalimoka pitää luottamusta itsestäänselvyytenä. Oletpa myymässä osaamistasi, tuotettasi tai palveluasi, sinun on nyt vakuutettava alati kasvava epäilijöiden lauma palvelusi järkevyydestä, ja tuo tehtävä on nyt entistä vaikeampi. Monet kansainväliset mittarit osoittavat, että niin taloudessa kuin yhteiskunnassa on leviämässä luottamuskriisi”, Lehtipuu huomauttaa.

Luottamus tuottaa liiketoiminnalle huomattavaa etua. Haapalan mukaan ”luottamus auktorisoi. Se antaa mandaatin vaikuttaa ja toimia. Luottamuksessa uskotaan, että joku jossain puhuu totta, ei tee pahaa vaan toimii yhteiseksi hyväksi. Voi sanoa, että luottamus luo rauhaa, varsinkin suurten epävarmuuksien aikana. Yrityksille ja brändeille luotettavuus merkitsee parempaa bisnestä, hyviä asiakassuhteita, uskottavampaa vastuullisuutta ja selkeämpää johtamista. Luottamus on valttikortti ja tulevaisuudelle annettu optio.”

Luottamuskysymys ilmestyy 4.5.2021, Alma Talent. Saatavilla verkkokaupasta ja jälleenmyyjiltä, myös e-kirjana.

Jaana Haapala on tutkimus- ja konseptitoimisto Funckin toimitusjohtaja, Framillan brändiarkkitehti, mainostoimisto Folkin perustajia, strategi ja kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija. Unna Lehtipuu on viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, johtoryhmien ja asiantuntijoiden strategisen viestinnän valmentaja ja tietokirjailija.

ISBN 978-952-14-4294-0, sidottu

ISBN 978-952-14-4295-7 sähkökirja

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jaana Haapala 0400 868 860 jaana.haapala@funck.fi

Unna Lehtipuu 050 571 0199, unna.lehtipuu@framillafinland.fi

Arvostelukappaleet: Sisältöpäällikkö Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi