Maailmaa muuttavat innovaatiot syntyvät ratkaisevissa yhteisöissä, kertoo uutuuskirja

Petri Vilén kuvaa kirjassaan Ratkaisevat yhteisöt – Miten merkittävät innovaatiot syntyvät omaan elämäänsä vaikuttaneita innovaatioita ja syventyy niitä kehittäneiden yhteisöjen tarinoihin. Hän pohtii, mitä voimme oppia niistä ratkaistaksemme sukupolvemme kohtaamat suuret haasteet, kuten ilmastonmuutoksen ja luontokadon.

• Kirja kuvaa innovaatiotutkimuksen ilmiöitä selkokielisesti.
  • Kirja antaa toivoa ja konkreettisia työkaluja kohtaamiemme haasteiden ratkaisemiseen.
  • Lisäksi kirja inspiroi sekä rohkaisee lukijoita ja erilaisia yhteisöjä tarttumaan rohkeammin näihin haasteisiin.

Maailmaa muutetaan ekosysteemeissä

– Vanhan sanonnan mukaan lapsen kasvattamiseen tarvitaan kokonainen kylä, sanoo tietokirjailija Petri Vilén.

– Samalla tavalla innovaatiot tarvitsevat ympärilleen niiden kehittämistä tukevan yhteisön, ekosysteemin. Ihmiskunnan merkittävimmät innovaatiot ovat syntyneet tällaisissa ratkaisevissa yhteisöissä, kuten renessanssin ajan Firenzessä, Piilaaksossa tai tällä hetkellä Suomen startup-yhteisössä, Vilén jatkaa.

Innovaatioiden syntyminen ja kehittyminen sekä niiden yhteiskunnan toimintaa muuttava vaikutus on kiehtova inhimillisen toiminnan ilmiö. Se on ehkä suurin osoitus ihmisten välisen yhteistyön voimasta.

– Kukaan ei yksin pysty ratkaisemaan kohtaamiamme globaaleja haasteita. Siihen tarvitaan valtava määrä eri organisaatioissa toimivia osaajia, joilla on yhteinen päämäärä, Vilén muistuttaa.

Ajankohtaisempaa kuin koskaan

– Seuraavat vuosikymmenet tulevat jäämään historiaan suurena jälleenrakennuksen aikana, Vilén toteaa.

Vilénin mukaan hänen sukupolvensa työuran aikana on löydettävä ja otettava käyttöön ratkaisut muun muassa ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, hiilen vähentämiseen ilmakehästä, luonnon monimuotoisuuden palauttamiseen, resurssien ylikulutukseen ja muihin ekologisen jälleenrakennuksen haasteisiin.

– Vaadittu muutos tapahtuu yhteiskuntamme tuotanto- ja kulutustapojen muuttamisella kestävämmiksi. Kolmannen aallon kasvuyritykset kehittävät ratkaisuja juuri näihin haasteisiin, jotka vaativat laajaa yhteistyötä kasvu- ja suuryritysten, julkisen sektorin sekä kansalaisyhteiskunnan kesken.

– Tarvitsemme kaikki uuden kehittämisen parissa työskentelevät osaajat mukaan talkoisiin ratkaisemaan näitä haasteita. Toivonkin, että kirja tavoittaa mahdollisimman suuren lukijajoukon ja toimii osaltaan keskustelunaloittajana ja -jatkajana tämän tärkeän aiheen osalta.

Sukupolven velvollisuus

Ratkaisevat yhteisöt on kirjoitettu kaikille, jotka haluavat ymmärtää paremmin innovaatioiden syntymistä ja jotka haluavat tietää, mitä he voivat tehdä itse paremman maailman saavuttamiseksi.

– Kirjaa kirjoittaessani pyrin kirkastamaan myös itselleni isoa kuvaa siitä, miten innovaatiot syntyvät ja kehittyvät yhteiskunnassa, Vilén muistelee.

Vilén on kirjoittanut kirjan elämänvaiheessa, jossa sukupolvien välinen ketju on ollut hyvin konkreettinen. Kirjan kirjoittamisen aikana hänen oma isänsä kuoli ja Vilénistä itsestä tuli kahden lapsen isä.

– Koen, että meidän sukupolvemme velvollisuus on käyttää etuoikeutettu asemamme, ratkaista nämä ongelmat ja jättää maailma parempana lapsillemme.

Petri Vilén on yrittäjä, ekonomi ja isä, joka kantaa huolta tulevaisuudesta. Hän työskentelee ekosysteemien rakentamiseen erikoistuneen konsulttiyhtiö Spinversen luovana johtajana. Aiemmin hän on työskennellyt kolmen kasvuyhtiön toimitusjohtajana, Slush-kasvuyritystapahtuman pääkuraattorina sekä useiden suuryritysten johtoryhmien innovaatioasiantuntijana. Petri on palkittu Teknologiapalkinnolla työstään Suomen kasvuyritysekosysteemin parissa.

Ratkaisevat yhteisöt – Kuinka merkittävät innovaatiot syntyvät

Ilmestyy 18.11.2022

ISBN 978-952-14-4739-6

ISBN 978-952-14-4740-2 (sähkökirja)