Mikä tekee kaupasta huipun? Menestystarinat, romahdukset, luvut ja analyysit yksissä kansissa.

Suomalaisen kaupan historia, elinkaari ja tulevaisuus ovat täynnä onnistumisia, pettymyksiä, yhteistyötä ja kiinnostavia tarinoita. Tästä kertoo neljän alan syväosaajan kattava ja viihdyttävä teos Kaupan huiput.

Kaupan huiput on tiedon runsaudensarvi kaupan ammattilaiselle ja kiehtova tarina Suomen kehityksestä kenelle tahansa liike-elämästä kiinnostuneelle. Kirjoittajat käyvät numeroina ja tarinoina läpi 200 ketjua ja 750 yksittäistä kauppaa. Asiaa on kaikilta kaupan aloilta, ja tarkempaan syyniin pääsevät S-kaupat, K-kaupat, Lidl, Alko, Tokmanni, Motonet, Gigantti, Verkkokauppa.com, IKEA ja K-Citymarket Järvenpää.

Asiakas täytyy hurmata

Kauppa on ala, jossa huippu on valloitettava joka päivä uudelleen. Asiakkaan voi hurmata vain teoilla. Tämän ovat nämä kaupan syväosaajat nähneet hyvin läheltä. Kari Neilimo oli Ässän pääjohtajana vuonna 2005, kun S meni K:n ohi ruokakaupassa. Lasse Mitronen oli Keskon kehitysjohtajana, kun ketjujen toimintaa tehostettiin 2001. Hannu Kuusela on professorina seurannut, miten kaupan ryhmittymät ovat luoneet asiakkaille arvoa. Heikki Peltola on vastannut Keskossa K-kauppojen konsultoinnista ja oli K-kauppiasliiton pääsihteerinä 1995, kun K-kauppojen ketjuttamisen ykkösvaihe toteutettiin.

Vähittäiskauppa on todella isoa bisnestä. Se on monille työsarka ja kaikille ihmisille tarpeellinen toimiala. Suomalaiset kuluttavat keskimäärin 700 euroa kuukaudessa kauppojen kassalla. Luku on ehkä helpompi mieltää kuin 40 miljardia euroa, jonka Tilastokeskus laskee vähittäiskaupan liikevaihdoksi vuonna 2020. Suomen valtion budjetti oli samaan aikaan 57,6 miljardia euroa.

Hidas ja salakavala muutos

”Käydessämme läpi 200 ketjun ja yli 750 yksittäisen kaupan lukuja havaitsimme, miten hidasta ja salakavalaa muutos kaupan alalla on. Hiipumisen merkit alkavat näkyä usein monta vuotta ennen romahdusta. Toisaalta useimmat menestystarinat ovat alkaneet nihkeästi ja huomattavista vaikeuksista”, kirjoittajat toteavat.

Kirja kertoo, mitä vähittäiskaupassa on tapahtunut, mikä kaupassa on muuttunut ja muuttumassa ja miksi. Kirja esittelee kaikki Suomessa toimivat kaupan ketjut; niiden tarinat ja keskeiset luvut. Tarkasteluun nousevat kaupan toiminnan keskeiset kilpailu- ja menestystekijät: asiakasymmärrys, digitalisaatio, uudet teknologiat ja liiketoiminta-alustat, innovaatiot, logistiikka ja kauppa osana yhteiskuntaa.

Kirjoittajat kumoavat myyttejä kuten sen, että Suomen päivittäistavarakauppa olisi kahden kauppa. Todellisuudessa suomalaiset voivat valita ruokansa monen erilaisen kaupan tarjonnasta ja käyttävät monia erilaisia kauppoja. Ruokakaupan kilpailu on todellista. Jokainen kauppa tekee kaikkensa saadakseen enemmän asiakkaita ja ollakseen tehokas. Se on niiden elinehto.

Huipulle pääsyn resepti

Huipulle päästäkseen kauppa tarvitsee kolmenlaista osaamista. Ensinnäkin tarvitaan konseptiosaamista, johon liittyvät asiakasymmärrys, kaupan erottumiskeinot ja kilpailuedut. Se tekee kaupasta erityisen.

Konsepti on toteutettava kustannustehokkaasti koko toimintoketjussa, mihin tarvitaan arvoketjuosaamista. Kauppa on yhteistyötä tekevä verkosto, jonka tarkoitus on lisätä asiakkaiden kokemaa arvoa.

Huippukaupan on täytettävä vielä kolmas ehto, sillä on oltava kulttuuriosaamista. Silloin kaikki toiminta viritetään ihmisten ehdoilla. Kaikesta teknistymisestä huolimatta kaupassa on edelleen kyse ihmisten toiminnasta toisten hyväksi.

Kirjoittajat

Heikki Peltola on kauppatieteiden maisteri, K-ryhmän kasvatti, konsultti ja tietokirjailija.

Kari Neilimo on vuorineuvos, taloustieteiden tohtori, toiminut SOK:n pääjohtajana 2002–2007, sitä ennen SOK:n hallintoneuvoston puheenjohtajana.

Lasse Mitronen on toiminut professorina Aalto-yliopistossa, jonne hän siirtyi Keskon johtajistosta.

Hannu Kuusela on markkinoinnin ja taloustieteen professori Tampereen yliopistosta.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt

Kari Neilimo, 050 1754, kari.neilimo@kolumbus.fi
Heikki Peltola, 0400 602 404, heikki.peltola@nostetuotanto.fi
Lasse Mitronen, 050 65707, lasse.mitronen@aalto.fi