Mikä valvottaa suomalaisjohtajia öisin?

Yritysjohtoa valvottaa kasvu ja sen puute, toteaa Mikko Mattinen uutuuskirjaassaan.

Kirjassa Mistä kasvua – Opas digiajan johtajalle ratkotaan kasvuun liittyviä kysymyksiä ja perehdytään kasvuhakkerointiin, jonka avulla yritykset rakentavat itselleen oman, toimivan kasvukaavansa.

Kirja tarjoaa käytännön vinkkejä kasvuun ja sen johtamiseen ja peräänkuuluttaa ajattelutavan muutosta nimenomaan perinteisissä yrityksissä. Mitä perinteisten yrityksien kannattaisi ottaa opikseen startupeilta, jollaisia ne alun perin ovat itsekin olleet? ”Vastaus on kasvukaava. Se on perinteisten yritysten mielenkiintoisin mahdollisuus. Kasvukaava on jokaiselle yritykselle yhtä yksilöllinen kuin allekirjoitus. Se on rajapinta, joka yhdistää yrityksen strategian ja ihmiset. Ilman kasvukaavaa yritys altistuu jatkuvalle kasvuholismille”, Mattinen painottaa.

Kasvuholismin lisäksi ongelmia on myös lähtötilanteessa: digitalisaation edessä jarrutellaan vielä yllättävän paljon. ”Tapasin viime talvena paljon taitavia yritysjohtajia, joille digitalisaatio oli vielä mahdollisuus vailla toimenpiteitä”, Mattinen summaa. ”Mikä on tärkeintä yritystoiminnassa? Kasvu ja kannattavuus, josta valtaosa yrityksistä ja organisaatiosta etsii tapaa kasvaa. Aikamme suurin mahdollisuus on digitalisaation tuomat keinot.”

Yritysten tulisi myös suunnata katseensa meren taa. ”Kasvun pahin pullonkaula on usko siihen, että kotimarkkinat pelastavat kansainväliseltä kilpailulta. Taksi-, hotelli- tai medialiiketoiminta eivät osanneet kuvitella kansainvälistä kilpailua kunnes joutuivat kohtaamaan sen silmästä silmään”, Mattinen toteaa.

Mistä kasvua -kirjasta sanottua:

”Kasvun imperatiivin pitäisi kuulua jokaisen johtajan peruskoulutukseen. Kasvu tuo turvaa työntekijöille, arvoa asiakkaille ja onnellisuutta omistajille. Ja vaikka yhtiö ei kasvaisi, pelkkä kasvun tavoittelu pitää usein konkurssin kauempana.”

Antti Aho, Partner, Business Executive, Citera Oy

”Kasvu syntyy tekemisen kautta, digi tai ei. Tämän kirjan lukeminen on hyvää tekemistä ja lisää kasvun virikkeitä ja uutta tekemistä.”

Peter Vesterbacka, yrittäjä

***

Mikko Mattisen Mistä kasvua – opas digiajan johtajalle ilmestyy 10.12.2019, Alma Talent. Saatavilla verkkokaupasta ja jälleenmyyjiltä, myös e-kirjana.

Mikko Mattinen on tunnettu kirja-aktivisti. Ennen nykyistä Director of Digital Engagement & Customer Experience -positiotaan Väestörekisterikeskuksessa Mattinen on työskennellyt johtajana Digitalist Groupissa, Elisassa, Verohallinnossa ja Kärkimediassa.

ISBN 978-952-14-3983-4 sidottu pehmeäkantinen

ISBN 978-952-14-3984-1, sähkökirja

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Mikko Mattinen, 050 506 6448, mikko.mattinen@icloud.com

Arvostelukappaleet:

Sisältöpäällikkö Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi

Alma Mediaan kuuluva Alma Talent julkaisee 19 ammatti- ja talouslehteä sekä kustantaa kirjoja. Lisäksi Alma Talent tarjoaa eri alojen ammattilaisille ja yrityksille osaamisen kehittämistä tukevia ja liiketoimintaa kasvattavia palveluja, kuten tapahtumia, koulutusta ja tietopalveluja. Alma Talentin kirjankustantamiseen liittyviä verkkopalveluita ovat Fokus, Verkkokirjahylly ja Suomen Laki. Tiedon tuottamisesta vastaavat aina oman alansa parhaat asiantuntijat.