Mitä hyötyä on kokonaisarkkitehtuurista?

Kokonaisarkkitehtuuri on johtajalle kuin magneettikuva lääkärille. Se auttaa tekemään faktoihin perustuvia päätöksiä. Eikä sen hyödyntäminen vaadi paljon rahaa tai erityisiä laitteita.

• Kokonaisarkkitehtuuri on strateginen lähestymistapa muutoksen johtamiseen.
  • Kokonaisarkkitehtuurityö on yhteistyötä ja vuoropuhelua, jossa katsellaan ja työstetään karkeita mutta konkreettisia arkkitehtuurikuvauksia.
  • Eetu Niemen juuri ilmestynyt Kokonaisarkkitehtuuri – Oppaasi organisaation muutosmatkalla on ensimmäinen suomenkielinen tietokirja kokonaisarkkitehtuurista.

Kokonaisarkkitehtuuri tehostaa toimintaa, parantaa yhteistyötä ja auttaa tekemään parempia suunnitelmia ja päätöksiä. Se nopeuttaa hankkeiden ja projektien käynnistämistä ja vähentää ikävien yllätysten riskiä. Pitkällä tähtäimellä tekniset ratkaisut tukevat toimintaa paremmin ja ovat ylläpidettävissä vähemmällä rahalla. Myös tietoturva ja tietosuoja pysyvät helpommin hallinnassa.

Käsitteenä kokonaisarkkitehtuuri voi kuulostaa niin kokonaisvaltaiselta, että siitä ei oikein saa otetta. Kyse ei silti ole rakettitieteestä, vaan asiasta, jonka voi sisäistää kohtuullisella vaivalla.

– Kokonaisarkkitehtuuria voi ajatella organisaation kuvantamismenetelmänä. Samalla tavoin kuin röntgenillä tai ultraäänellä näkee ihmisen sisään, paljastaa kokonaisarkkitehtuuri organisaatioon kuuluvat asiat riippuvuuksineen. Kuvien hyödyntäjästä on sitten kiinni, mitä hän tällä tiedolla tekee, kirjan kirjoittanut Eetu Niemi vertaa.

Kokonaisarkkitehtuuri on kaavioita, joita hyödynnetään suunnittelussa ja päätöksenteossa. Niihin tiivistyy valtava määrä tietoa organisaatiosta. Kokonaisarkkitehtuurikuvauksista selviää esimerkiksi se, mitkä organisaation osat vastaavat mistäkin prosesseista, missä prosesseissa käytetään mitäkin tietojärjestelmiä ja mitä tietoja tietojärjestelmien välillä siirtyy.

– Kun lähdetään vaikkapa kehittämään prosessia tai uudistamaan tietojärjestelmää, voidaan napata kiinni kokonaisarkkitehtuurin prosessi- tai tietojärjestelmäelementistä ja katsoa, mitä muuta seuraa yhteyksien perässä mukana. Tästä saa kätevän muistilistan asioista, jotka jatkossa tulee huomioida. Näin ei yksikään tärkeä riippuvuus pääse unohtumaan, Niemi sanoo.

Toisaalta kokonaisarkkitehtuuri on myös menetelmiä, työvälineitä ja ihmisiä, joilla on aikaa ja osaamista kaavioiden tuottamiseen ja niiden hyödyntämisen tukemiseen.

Nimenomaan hyödyntäminen on kokonaisarkkitehtuurin pihvi. Tarkoituksena ei ole tuottaa monimutkaisia kaavioita, joita kukaan ei ymmärrä tai halua käyttää.

Kokonaisarkkitehtuurilla on oma, merkittävä roolinsa organisaation johtamisjärjestelmässä. Se tukee ja palvelee niitä organisaation toimintoja, joissa tehdään kehittämiseen liittyviä suunnitelmia ja päätöksiä. Kokonaisarkkitehtuurin asiakkaita ovat siis esimerkiksi strategiatyö, toiminnan ja IT:n kehittämiseen liittyvä päätöksenteko, salkunhallinta sekä projektit ja hankkeet.

– Kokonaisarkkitehtuuri on oikeastaan vain järjestelmällisempi tapa tehdä niitä asioita, jotka pitää joka tapauksessa hoitaa. Se ohjaa johtajia huomioimaan päätösten vaikutukset ja kehittämään asioita, joilla on merkitystä kokonaisuuden kannalta. Näin päätöksenteko on läpinäkyvämpää ja koko organisaation etu tulee huomioitua paremmin. Kyseessä on siis myös vastuullisuuteen ja etiikkaan liittyvä asia, Niemi summaa.

Niemen kirja antaa askelmerkit kokonaisarkkitehtuurin hyödyntämiseen kevyesti ja ketterästi niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Se on tarkoitettu erityisesti liiketoiminta-, IT- ja kehitysjohdolle sekä asiantuntijoille. Teos perustuu kirjoittajan yli 15 vuoden kokemukseen käytännön kokonaisarkkitehtuurityöstä.

Eetu Niemi (KTM, FT) on pitkän linjan kokonaisarkkitehtuuriasiantuntija ja -konsultti. Hän on auttanut useita kymmeniä julkishallinnon ja yksityisen sektorin organisaatioita kehittämään kokonaisarkkitehtuurityötään ja saamaan siitä konkreettisia hyötyjä. Niemi on myös väitellyt kokonaisarkkitehtuurin hyötyjen syntymisestä.

Kirjan tiedot:

Eetu Niemi