MITEN KOKEMUKSIA LUODAAN JA TUNNELMAA JOHDETAAN?

Kirja Tunnelmamuotoilu. Kirjoittaja Marjo Rantanen. Julkaisu 29.2.2016. Kustantaja Talentum Pro

Tunnelma on kokemuksen ulottuvuus, joka syntyy kaikissa kohtaamisissa. Se myös tarttuu. Jos tunnelmaa ei muotoilla tai johdeta, se on sattumanvaraisesti joko hyvää tai huonoa.

"Hyvä tunnelma saattaa pelastaa pieleen menneen jutun, huono tunnelma taas voi pilata tärkeänkin tapahtuman tai tilanteen", sanoo tunnelmanluontiin erikoistunut kokemusvalmentaja Marjo Rantanen.

Hyvä tunnelma voi nostaa meidät uudelle tasolle. Se sitouttaa, lisää luovuutta, auttaa oppimaan nopeammin ja tekemään parempia päätöksiä. Hyvästä tunnelmasta hyötyvät kaikki: asiakkaat, työntekijät ja yrityksen johto.

Tunnelmamuotoilun avulla hyvä tunnelma ei jää sattuman varaan. Tunnelmamuotoilu on tehokas kilpailukeino ja potentiaalinen vientituote.

”MIKSI TÄTÄ EI OLE AIEMMIN KEKSITTY?”

Tätä Marjo Rantaselta kysytään aina, kun hän puhuu tunnelmamuotoilusta. "Terminä tunnelmamuotoilu voi olla uusi, mutta sen ajatus on ikiaikainen. Jo muinaisessa Egyptissä kilpailtiin temppeleissä kävijöistä tunnelmanluonnin keinoin", kertoo Rantanen. 2000-luvulla tunnelman vaikutusta on hyödynnetty esimerkiksi tilasuunnittelussa.

Tunnelmamuotoilun perustana ovat kokemukset, jotka koostuvat ajatuksista, aistihavainnoista ja tunteista. Koska olemme erilaisia, kokemuskin on jokaiselle yksilöllinen. Ymmärtämällä, mistä erilaisuus syntyy, voimme tuottaa paremmin haluttuja kokemuksia ja luoda parempaa tunnelmaa.

Tunnelmamuotoilu yhdistää palvelumuotoiluun uuden ulottuvuuden: mitä todella koemme ja tunnemme kohtaamisissa. "Keskittymällä ihmisiin ja tunnelmaan pystymme luomaan sopivia olosuhteita, tekemisen tapoja ja vuorovaikutusta, jotka lisäävät tuottavuutta, luovuutta ja tehokkuutta", sanoo Rantanen.

TUNNELMAMUOTOILU YHDISTÄÄ TIETEEN JA TAITEEN MAAILMAT

Miksi me käyttäydymme joskus odottamattomalla tavalla? Miksi me haluamme ja tarvitsemme jotain? Miksi kokemukset ovat meille kaikille erilaisia? Miksi joku haluaa tulla palvelluksi isoin elein ja toinen taas kaipaa omaa rauhaa?

Karkauspäivänä 29.2.2016 ilmestyvässä Tunnelmamuotoilu-kirjassa tarkastellaan tunnelman johtamista, sen vaikutuksia ja tunnelmanluonnin eri keinoja. Tärkeänä lähtökohtana Marjo Rantasella on ollut halu uudistaa palveluliiketoimintaa ja tuoda asiakas oikeasti mukaan toiminnan kehittämiseen.

Tunnelmamuotoilu yhdistää perinteiseen palvelumuotoiluun ja konseptointiin aivotutkimusta, sosiaalipsykologiaa ja taiteen menetelmiä esimerkiksi improvisoinnin, komiikan ja elokuvien maailmasta.

Tunnelmamuotoilu tarjoaa ymmärtämisen, suunnittelun ja tuottamisen työkaluja. ”Keskittymällä tunnelmaan ohjaamme ajattelua ja siitä syntyvää toimintaa syvemmin kuin millään muulla johtamisen tavalla”, tiivistää Rantanen.

KIRJOITTAJA

Moni on kysynyt Marjo Rantaselta, mistä hän sai idean tunnelmamuotoilusta. ”Voi varmaan sanoa, että aihe valitsi minut. Ajatus oli niin pakottava, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä pukemaan sitä sanoiksi.”

Marjo Rantanen (s. 1976) on tunnelmanluomiseen erikoistunut kokemusvalmentaja ja tunnelmamuotoilun kehittäjä. Hänellä on oma konsepti- ja palveluvalmennusyritys. Rantasella on kymmenen vuoden kokemus liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisestä sekä konseptoinnista ja palvelumuotoilusta. Hän on valmentanut myös markkinointi- ja tapahtumavastaavia sekä on itse uraansa aloitteleva stand up -koomikko.

Tiedotteen laatinut noo&logos.

Haastattelut ja arviokappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 585 1158, mia.salo@noologos.fi

Lisätiedot: Marjo Rantanen 0400 174 333, marjo@tunemaker.fi

Kustantaja: Talentum Pro, www.talentum.fi