Miten tehdään hyviä työpaikkoja? Uutuuskirja kokoaa keinot yrityskulttuurin kehittämiseen

Yrityskulttuuria pidetään nykyään tärkeänä osana liiketoimintaa, mutta kulttuuria ei usein osata kehittää käytännössä.

• Uutuuskirja kokoaa yhteen työkalut, esimerkit ja viitekehyksen yrityskulttuurin johtamiseen ja kehittämiseen.
  • Yrityskulttuuri käytännössä – Konkretiaa tavoitekulttuurin johtamiseen ilmestyy 24.11.

Yrityskulttuurin johtamisen ammattilaiset Sanna Kulmala ja Petra Rosvall ovat kirjoittaneet kulttuurin kehittämiseen omista kokemuksistaan ja oivalluksistaan ammentavan käytännönläheisen oppaan. Inspiraationa toimi ajatus kirjasta, jonka he olisivat itse halunneet lukea kymmenen vuotta sitten. Kokemuspohjaansa he täydensivät haastattelemalla lukuisia johtajia ja yrityskulttuurin asiantuntijoita sekä kahlaamalla läpi aimo kasan kirjallisuutta ja muita lähteitä.

Vielä muutamia vuosia sitten yrityskulttuuria pidettiin HR:lle kuuluvana pehmeänä ”hömppänä”, kun taas oikean liiketoimintajohdon tehtävänä oli keskittyä numeroihin ja bisnekseen. Asenteet ovat sittemmin muuttuneet nopeasti, ja tänä päivänä valtaosa yrityksistä näkee kulttuurin tärkeänä strategisena kilpailuetuna.

– Yli 90 prosenttia ylimmästä johdosta kertoo kulttuurin olevan keskeisessä roolissa organisaation arvonmuodostuksessa, mutta samaan aikaan vain 16 prosenttia heistä kokee kulttuurin olevan sellainen kuin sen pitäisi olla, kirjoittajat valottavat.

Hyvät työpaikat rakentavat hyvää työelämää, ja hyvä työelämä edelleen mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan edellytyksiä.

– On tärkeää, että yrityskulttuurin kehittämistä ei nähdä vain edelläkävijäyritysten pöhinöintinä vaan myös ihan tavallisten työpaikkojen mahdollisuutena parantaa kilpailukykyään ja vetovoimaisuuttaan, kirjoittajat painottavat.

Kulmalan ja Rosvallin mukaan yrityskulttuurista on kirjoitettu paljon yleisellä tasolla. Seuraava askel on tarjota ymmärrystä siitä, miten kulttuuria konkreettisesti rakennetaan ja kehitetään.

– Keskustellessamme yritysjohtajien kanssa nousee toistuvasti esille, että halua ja jopa painetta kulttuurin kehittämiseen on todella paljon. Kokonaiskuva ja kyky jäsentää arjen toimintaa osana muuta liiketoiminnan johtamista kuitenkin puuttuvat, kirjoittajat kertovat.

Kirjan ytimen muodostavatkin erilaiset yrityskulttuurin johtamisen ja kehittämisen käytännön työkalut, kuten ryhmädialogit, kulttuuripeili, vaikuttavuuspolku ja muutosjohtamisen malli. Kulttuurin kehittäminen on kirjassa palasteltu helposti omaksuttaviin vaiheisiin.

Kirjoittajat tarjoavat kolme perusperiaatetta kulttuurin johtamiseen:

1. Kulttuurin kehittäminen ilman kokonaiskuvaa on puuhastelua.

– Kulttuuri liittyy kaikkeen, ja metsää voi olla vaikea nähdä puilta. Siksi kulttuurin johtamisessa on tärkeä muodostaa omaan toimintaympäristöön sopiva kokonaisuus. Pienikin teko tai muutos voi olla merkittävä osa isoa kokonaisuutta, kun taas isokin tempaus voi mennä hukkaan, jos se jää irralliseksi.

2. Vahvista vahvuuksia.

– Kulttuurin kehittämisessä ei ole kyse siitä, että pistetään kaikki uusiksi. Nykykulttuurin kehittämistarpeet ja vahvuudet muodostavat pohjan tavoitekulttuurille. On viisasta tunnistaa se, mikä toimii, ja panostaa vahvuuksien vahvistamiseen, sillä siten saadaan pienemmällä panoksella enemmän irti.

3. Kulttuurin muutos vaatii pitkäjänteisyyttä.

– Moni olettaa, että kulttuuria johdetaan yhtenä massiivisena muutoshankkeena, jolla on alku ja loppu. Käytännössä kulttuurin johtaminen on tuhannen pienen asian yhdistelmä, eikä se lopu koskaan.

***

Sanna Kulmala on TYÖ2030-ohjelman ohjelmajohtaja Työterveyslaitoksella. Hänellä on vuosien kokemus kulttuurin johtamisesta eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksistä.

Petra Rosvall on Chief People Officer kansainvälisessä IT-alan kasvuyrityksessä M-Filesissa, jossa hän vastaa yrityksen johtamisen, kyvykkyyksien ja kulttuurin kehittämisestä. Uransa aikana Petra on johtanut monenlaisia muutoshankkeita eri toimialoilla.

Kirjan tiedot:

Sanna Kulmala ja Petra Rosvall

Yrityskulttuuri käytännössä – Konkretiaa tavoitekulttuurin johtamiseen

ISBN: 978-952-14-4712-9

Haastattelupyynnöt:

Sähköposti: info@poppanaiset.fi

Sanna Kulmala p. 040 411 6378

Petra Rosvall p. 044 978 2295

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:

Tuotepäällikkö Sari Hawkins, p. 050 436 9850, sari.hawkins@almamedia.fi

Kustannustoimittaja Miisa Lehtinen, p. 050 592 9640, miisa.lehtinen@almamedia.fi