Miten teknologia muuttaa tulevaisuuttamme?

Maanantaina 3.2.2014 ilmestyvä Teknoelämää 2035 - Miten teknologia muuttaa tulevaisuuttamme -kirja kertoo.

Itseajavat autot, printatut ihmiselimet ja levitoivat junat ovat esimerkkejä tämän päivän tieteen saavutuksista. Mitä tapahtuu tulevaisuudessa, kun teknologian ja tieteen uudet keksinnöt leviävät arkielämäämme? Käytämmekö tietokoneita ajatuksella tai kulkevatko kenties pienet nanorobottiparvet korjaamassa kehoamme?

Maanantaina 3.2.2014 ilmestyvä Teknoelämää 2035 – Miten teknologia muuttaa tulevaisuuttamme? -kirja on laaja-alainen analyysi siitä, mitä uusia innovaatioita teknologian eri alueilla ollaan kehittämässä ja miten nämä uudet teknologiat voivat vaikuttaa elämäämme noin 20 vuoden säteellä.

Kirjassa tarkastellaan, mitä ihmeitä esimerkiksi materiaali-, tieto-, avaruus- ja biotekniikka, nanoteknologia, robotiikka tai lääketiede saattavat tarjota tulevaisuudessa. Lisäksi Teknoelämää 2035 analysoi teknologian ennustamista yleensä ja sen leviämiseen liittyviä voimia ja vastavoimia.

Kirjoittajat Elina ja Kari Hiltunen painottavat, että mielenkiintoista ei ole keskustelu itse teknologiasta vaan se, mitä teknologinen kehitys kunkin elämässä tarkoittaa. He pitävät merkityksellisenä, että ihan tavalliset ihmiset ottavat osaa keskusteluun siitä, mitä teknologia voi tuoda tullessaan – niin hyvässä kuin pahassa. Siksi he kirjoittivat aiheesta helppolukuisen kirjan. Kirjan, josta innostuvat myös ne, joita teknologia tai science-fiction ei ole koskaan kiinnostanut.

Kukaan tulevaisuutta ennakoiva ei voi vähätellä mielikuvituksen merkitystä. Hiltusten kirjassakin fakta huipentuu fiktioon; vuoteen 2035 kolmen teknologiaskenaarion mukaan päivitettyyn renessanssiajan tarinaan Romeosta ja Juliasta. Vaikka teknologia muuttuukin, yksi on pysyvää: ihmisen kaipaus toisen ihmisen luokse.

KIRJOITTAJISTA

KTT, DI (kemia, polymeeriteknologia) Elina Hiltunen on futuristi, liikkeenjohdon konsultti ja tietokirjailija. Hiltunen on myös aktiivinen luennoija, kouluttaja ja kolumnisti.  Hän toimii omassa konsulttitoimistossaan What’s Next Consulting Oy:ssä www.whatsnext.fi. Hän on työskennellyt futuristina myös mm. Finprossa, Tulevaisuuden Tutkimuskeskuksessa ja Nokian strategiaosastolla. Vuonna 2011 Tulevaisuuden tutkimuksen seura myönsi Hiltuselle Tulevaisuuspalkinnon hänen työstään heikkojen signaalien ja ennakoinnin parissa. Harrastuksenaan hän suunnittelee ja virkkaa amigurumeja, kouluttaa koiraa ja käy karatessa.

TkT Kari Hiltusella on yli 20 vuoden työkokemus globaaleista teknologiaprojekteista elektroniikka- ja materiaaliteknologiateollisuudessa, uuden teknologian ostosta ja käyttöönotosta. Hän on työskennellyt mm. Nokialla, ja hänellä on lukuisia polymeereihin ja ict:hen liittyviä patentteja. Vapaa-ajallaan Hiltunen harrastaa karatea ja elektroniikkaa.

Elina Hiltunen on julkaissut myös kirjan Matkaopas tulevaisuuteen (Talentum 2012), joka ilmestyi englanniksi 2013 (Palgrave), sekä kaksi kirjaa amigurumeista (2013, 2012). Lisää infoa ja linkki hänen väitöskirjaansa (2010) http://www.whatsnext.fi/kirjat/.

Lisätiedot: Kirjoittajat Elina Hiltunen 044 0299 122, whatsnextconsulting@luukku.com ja Kari Hiltunen, kari.hiltunen@outlook.com, kustannustoimittaja Liisa Poikolainen 040 342 4767, liisa.poikolainen@talentum.fi ja vastaava kustannuspäällikkö Juha Nurro 040 342 4746, juha nurro@talentum.fi

(Tiedotteen laatinut noo&logos)