Onko sinulla verkosto, jonka kanssa vaihtaa ajatuksia tiukan paikan tullen?

Luottamuksellinen suhde syntyy pitkäjänteisen työn tuloksena.

• Verkostoituminen on yksi työelämän tärkeimmistä taidoista.
  • Verkostot eivät ole pelkkiä liikekumppaneita tai kollegoita. Verkostoissa voi olla ihmisiä, jotka saattavat muuttaa uran ja työelämän suunnan.
  • Laura Lindsbergin uutuuskirja Verkostoitumisen taito ilmestyy maaliskuussa.

Työelämä on muuttunut vuosikymmenten saatossa merkittävästi. Pätkätyöt, muutosneuvottelut ja uudelleenorganisoituminen ovat tätä päivää. Jatkuva muutos vaatii uudistumiskykyä: työelämässä on kehityttävä, jotta säilyttää vaaditun osaamistason.

Mikä sitten edistää hyvinvointia ja jaksamista työelämässä? Verkostot, sanoo Verkostoitumisen taidosta juuri kirjan kirjoittanut Laura Lindsberg.

Hän itse aloitti jo vuonna 2011 verkostoitumisen perustamalla Finland Young Professionals -verkoston. Sen tavoitteena on edistää nuorten ammatillista verkostoitumista yritysten sisällä ja niiden välillä. Yhteisöstä muodostui Lindsbergille tärkeä tuki vuosien varrella, ja monet verkoston jäsenistä ovat hänelle edelleen läheisiä ihmisiä. Yhdessä jaetaan niin työelämän onnistumisia kuin huoliakin. Olennaista on, että yhteyttä pidetään ilman suurempia taka-ajatuksia toisen kuulumisista aidosti kiinnostuen.

– Verkostoituminen terminä herättää tunteita – se sekoitetaan helposti pyrkyrimäiseen toimintaan, jonka tarkoituksena on myydä jotain tai vähintään hyötyä toisesta häikäilemättömästi, Lindsberg sanoo.

Hän on asiasta toista mieltä. Verkostoituminen on luonnollinen tapa olla vuorovaikutuksessa muihin ihmisiin.

– Tosiasiassa verkostoitumista tapahtuu jatkuvasti, täysin ilman taka-ajatuksia tai suunnitelmallisuutta, sillä empaattinen ja vuorovaikutuksellinen käytös on suurimmalle osalle meistä mielekästä. Useat verkostoituvat jo lapsuudesta lähtien hakeutumalla niiden ihmisten pariin, joiden kanssa on helppo jakaa ajatuksia.

Ja juuri tähän tarpeeseen Lindsberg halusi kirjoittaa kirjan: jokainen tarvitsee myös työelämässään luotettuja ihmisiä, joiden kanssa keskustella ja sparrata silloin, kun työelämän epävarmuus saa hyvänkin uran rakentaneen pohtimaan skenaarioita, joissa on varauduttava äkillisiin muutoksiin.

– Kiireen keskellä fokus on usein itse työn ja arjen hoitamisessa, jolloin vähemmälle huomiolle jää kaikki se, joka ei ole pakollista juuri sillä hetkellä. Verkostoitumisen huomiotta jättäminen voi kuitenkin osoittautua riskiksi, sillä jos verkoston tukea nopeasti kaipaakin, nousee suureen rooliin se, kuinka verkostoaan on vuosien varrella vaalinut.

Sen lisäksi, että verkostot auttavat löytämään suuntaa urapolulla ja ovat tukena arjen hyvinvoinnissa ja työssä jaksamisessa, niiden avulla on mahdollisuus oppia uutta, kasvaa ammatillisesti, inspiroitua työnhaussa sekä saada tukea työtehtävissä.

Verkostoitumisen taito tarjoaa käytännön vinkkejä ja esimerkkejä, miten aloittaa verkostoituminen ja kuinka rakentaa vahvoja verkostoja. Lisäksi Lindsberg kertoo, miksi verkostoituminen on muuttunut olennaiseksi taidoksi ja kuinka oman alansa huiput verkostoituvat.

– Eikä verkostoitumista koskaan pitäisi ajatella vain ekstroverttien asiana. Myös introvertti voi olla hyvä verkostoituja, Lindsberg muistuttaa.

Laura Lindsberg (KTM, TtK) on markkinoinnin ja verkostoitumisen ammattilainen. Tällä hetkellä Lindsberg toimii Marketing Lead -roolissa kansainvälisessä MySpeaker-puhujatoimistossa.

Vuonna 2011 Lindsberg perusti Finland Young Professionals -verkoston (FYP) edistämään nuorten ammatillista verkostoitumista yritysten sisällä ja niiden välillä. Hänen tavoitteenaan on levittää tietoisuutta verkostoitumisen hyödyistä ja antaa käytännön vinkkejä siitä, kuinka löytää omat tapansa verkostoitua ja menestyä työelämässä.

Kirjan tiedot:

Laura Lindsberg