Osaako omistaja sanoittaa tahtonsa niin, että yhtiön hallitus ja johto sen ymmärtävät?

Omistajuuden tarinat ansaitsevat tulla kuulluiksi, jotta niistä voidaan oppia.

• Timo Leino, Markku Pohjola ja Harri Saukkomaa kirjoittivat ajankohtaisen kirjan omistamisesta Suomessa ja Pohjoismaissa.
  • Omistajan tahto -teokseen on haastateltu muun muassa valtionyhtiöiden hallitusten puheenjohtajia, omistajaohjauksesta vastanneita, osuuskuntia, eläkesäätiöitä, perheyritysten sekä osuuskuntien omistajia ja näiden edustajia.
  • Omistajan tahto ilmestyy 25.1.2023.

Hyvä omistajuus on kilpailuetu ja tärkeä voimavara yrityksille. Omistajuuden olemuksesta, vastuusta ja hyvistä käytännöistä puhutaan liian vähän.

– Omistamisen osaamisesta on hyvä keskustella – sen ymmärtämiseksi on kuultava omistajien taustoja ja  kertomuksia omistajuudesta. Tarinat pitää tulla kunnolla kuulluiksi, jotta niistä voidaan oppia, Timo Leino sanoo.

Leinon, Pohjolan ja Saukkomaan kirjan ytimessä on omistajan tahto. Miten se on muodostunut? Mikä siihen vaikuttaa ja miten se muuttuu ajan saatossa ja toisinaan jopa sukupolvien vaihtuessa? Miten omistajat toimivat, kun todellisuus ei vastaa odotuksia ja yhtiön toiminta ei toteuta omistajan tahtoa?

– Juuri näitä kysymyksiä Omistajan Tahto -kirja kysyy erilaisilta omistajilta: perheyrityksistä valtionyhtiöihin, osuuskunnista pääomasijoittajiin ja pörssissä noteeratuista yrityksistä vanhoihin sukuyhtiöihin, Harri Saukkomaa sanoo.

Kirjan yli 30 haastattelua paljastavat pohjoismaisen omistajuuden ainutlaatuisia tarinoita, joita ei ole koskaan aikaisemmin kerrottu. Mukana on monien sukupolvien omistajien hyviä ja huonoja hetkiä pitkässä omistajuuden ketjussa. Omistajuuden kohtalo on monta kertaa ollut äärimmäisen ohuen langan varassa.

– Toisaalta kirja kertoo myös siitä, miten vaikeaa on yhdistää valtion rooli omistajana ja valtionyhtiöiden menestys avoimilla markkinoilla, Markku Pohjola sanoo.

Tästäkin kirjaan haastatelluilla ja myös kirjoittajilla on omakohtaista tietoa.

Kirjaan on haastateltu muun muassa Björn Wahlroosia, Jorma Ollilaa, Risto Murtoa, Jorma Elorantaa, Taavi Heikkilää, Sini Harkkia, Johanna Ikäheimoa, Maarit Toivasta, Tomas von Rettigiä, Christer Gardellia, Mikael Aroa, Johan Lindhiä ja Kim Lindströmiä.

Kirjan tiedot:

Timo Leino, Markku Pohjola, Harri Saukkomaa

Omistajan tahto – Kuinka se syntyy? Miten sitä käytetään?

ISBN: 978-952-14-4652-8

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Tuotepäällikkö Sari Hawkins, p. 050 436 9850, sari.hawkins@almamedia.fi