Puuttuuko työpaikaltasi yhteyden tunne? Se voi käydä kalliiksi!

Siinä missä myyjien ja asiakaspalvelijoiden tulee vaalia yhteyttä asiakkaisiin, jokaisen työpaikan tulisi vaalia oman yhteisönsä yhteyttä.

• ​​​​​​Ihmisten välinen syvä yhteys on kaiken innovatiivisuuden, aikaansaamisen, sitoutumisen ja tuloksellisuuden ytimessä.
  • Teknologian ja tekoälyn kehityksen kiihtyessä inhimillisyys ja yhteyden merkitys organisaatioiden johtamisessa korostuvat entisestään.
  • Yhteys – avain johtamiseen -kirja on juuri ilmestynyt.

Iikka Virkkunen, Kimmo Kääriä, Ilona Rauhala, Ira Lange

Kuva: Anna Dammert

”Mun oli aivan pakko irtisanoutua, kun en enää tuntenut itseäni. En tiennyt enää kuka olen.”

Muun muassa tällaisin sanoin saattaa irtisanoutunut perustella lähtemistään.

– Kyseessä on työpaikan olotila, jossa ihmiset alkavat voida huonosti. Heille on voinut tulla kokemus siitä, ettei heitä arvosteta eikä työyhteisön sisällä ole yhteyden tunnetta, sanoo valmentava psykologi Ilona Rauhala, yksi Yhteys – avain johtamiseen -kirjan kirjoittajista.

Rauhalan mukaan yhteyden tunne työpaikalla koostuu pienistä asioista: esihenkilö on kiinnostunut henkilöistä ihmisinä. Heitä johdetaan psykologisesti turvallisesti ja kieli, jota työpaikalla käytetään, on tarkoituksenmukaista ja arvostavaa.

– Yhteyden kokemus on myös hermostollinen kokemus. Jos työntekijä tekee vaikkapa paljon töitä yksin ja pelkästään teknologian varassa, yhteyden kokemusta on vaikea saada syntymään, ellei siihen tietoisesti panosteta. Yksikään organisaatio ei toimi ilman ihmisiä. Eikä yksikään ihminen toimi ilman tunteita, Rauhala vertaa.

Yhteys – avain johtamiseen on psykologin, teologin, ekonomin ja tekniikan tohtorin yhteistyössä kirjoittama kirja.

Tekijät muistuttavat, että lähes kaikkien työelämän ongelmien ytimessä on katkennut tai rikkoutunut yhteys – yhteys on huonolaatuista tai se puuttuu kokonaan.

– Ongelmia ovat erilaiset sisäiset konfliktit, projektien viivästyminen, keskinäinen syyttely ja syyllisten etsintä, saamattomuus, siiloutuminen, sairauspoissaolot, työpaikan alhainen suositteluaste, motivaatio-ongelmat, puun takaa tulevat burnoutit, toistuvat työyhteisösovittelut, aivovuoto, luottamuspula, väännöt läsnä- ja etätyön tekemisestä sekä kaikenlainen vitkuttelu, vetkuttelu ja vatulointi. Myynti sakkaa, ambitiotaso ei ole riittävän korkealla ja innovatiivisuuskin vähenee, kirjoittajat luettelevat.

On selvää, että yhteyttä vaalimalla työpaikat joko menestyvät tai tuhoutuvat.

– Onhan myyjiä ja asiakaspalvelijoitakin vuosikausia valmennettu muodostamaan yhteyksiä saadakseen tavoitteet läpi. Samaan tapaan yhteyksiä pitäisi vaalia myös työpaikkojen sisällä. Silmiin katsominen, katsekontakti ja virittäytyminen eivät ole rakettitiedettä. Eikä tämän tietenkään pidä olla pelkästään esihenkilöiden ja johtajien varassa. Jokaisella on vastuu siitä, että yhteys pääsee syntymään.

– Voittaminen syntyy yhteydestä, tappio sen puutteesta, Rauhala sanoo.

Yhteys – avain johtamiseen -kirja havainnollistaa, että inhimillistä yhteyttä on johdettava siinä missä numeroitakin. Menestyvissä organisaatioissa yhteyttä johdetaan tietoisesti, ei ainoastaan osana työkykyä vaan keskeisenä osana kannattavaa liiketoimintaa ja sen strategiaa. Kirja antaa välineet yhteyden ymmärtämiseen, rakentamiseen ja johtamiseen.

Ilona Rauhala on valmentava psykologi, joka on tehnyt yhteistyötä lähes kaikkien toimialojen, funktioiden ja organisaatiotasojen kanssa.

Ira Lange karismaattinen uskontotieteilijä, joka on saanut erityistä luottamusta kotimaisissa ja kansainvälisissä organisaatioissa puhumalla peloista ja rohkeasta kohtaamisesta.

Kimmo Kääriä on neljällä mantereella elänyt ekonomi, joka on johtanut yhteyttä ketteristä startupeista suuriin pörssiyrityksiin.

Iikka Virkkunen on tekniikan tohtori, jolla on 25 vuoden kokemus teknologian, tieteen ja innovatiivisen liiketoiminnan ristiaallokossa.

Kirjan tiedot:

Ilona Rauhala, Ira Lange, Kimmo Kääriä, Iikka Virkkunen