Suomi tarvitsee yritysosto-osaamista: ”Kasvun lasikatot eivät ole läpäisemättömiä”

Kasvuun yritysostolla – Onnistu yrityskaupassa on ensimmäinen suomalainen epäorgaanista kasvua kokonaisvaltaisesta näkökulmasta käsittelevä kirja. Kirjassa yritysosto-osaaminen nähdään sekä ”kovat” että ”pehmeät” lajit yhdistävänä moniotteluna. Kirjan tavoitteena on rohkaista suomalaisia kasvuyhtiöitä läpäisemään kasvun lasikattoja ja tuottamaan omistaja-arvoa hallituin yritysostoin.

Moni yritys hakee kasvua pää märkänä. Harva kuitenkaan ulottaa tarkasteluaan orgaanisen kasvun ulkopuolelle. Kirjoittajat Antti Liimatainen ja Lauri Lähteenmaa väittävät, että syy tähän piilee ainakin osittain yritysostojen huonossa maineessa. Tutkimusten mukaan yli puolet yritysostoista epäonnistuu. Myös media ja erilaiset yritysostoihin liittyvät myytit pitävät huolen siitä, että yritysostojen riskit tunnetaan.

Kirjaa varten he haastattelivat lukuisia liike-elämässä meritoituneita johtajia ja omistajia sekä yrityskaupan ammattilaisia siirtääkseen heiltä hiljaista tietoa kasvuyritysten hyödynnettäväksi.

”Orgaanista kasvua toisinaan yliarvostetaan. Moni firma polttaa kaiken rahansa kasvuun. Kannattamattomuuden syynä ovat usein yli-investoinnit kasvuun. Mitä jos orgaanista kasvua vähän höllättäisiin ja kasvettaisiin vain sen verran, mikä on luonnollista? Laitettaisiin rahaa sivuun ja pidettäisiin ylijäämät. Näin yhtiö voisi tehdä ylijäämärahalla yritysostoja kasvattaen merkittävästi arvoaan.” [Ari-Pekka Salovaara]

”Jos halutaan kasvaa, pitää tutkia sekä orgaanisen että epäorgaanisen kasvun mahdollisuudet. Epäorgaaninen on yhtä relevantti ja joskus myös relevantimpi vaihtoehto kuin orgaaninen kasvu. Sen kautta on mahdollista ottaa isompia hyppäyksiä, joita ei välttämättä ole mahdollista tehdä orgaanisesti. Jos yhtiön tahtotilana on kasvaa ja luoda lisäarvoa, kysymys ei ole siitä, tulisiko epäorgaanisen kasvun olla keinovalikoimassa. Sen on pakko olla.” [Casper von Koskull]

Kumpikaan kasvutapa ei ole itseisarvoisesti toistaan parempi tai huonompi. Valinta kasvutapojen välillä tulisi tehdä sen perusteella, kuinka hyvin niillä saavutetaan kasvulle asetetut strategiset tavoitteet. Yritysostot voivat avata strategisia polkuja, joilla yritys ei pääse kulkemaan ilman epäorgaanista kasvua. Epäorgaanisen kasvun tielle lähtevän on kuitenkin huolehdittava siitä, että matkaan ei lähdetä ilman tarvittavaa yritysosto-osaamista.

”Yritysostot voivat luoda tuntuvasti lisäarvoa. Silloin vain pitää olla selvää, että ostot perustuvat niihin strategisiin valintoihin, joita yrityksessä on tehty. Yritysostolla toteutetaan strategiaa. Se tarkoittaa, että yrityksessä tehdään sellaisia ostoja, jotka kyetään integroimaan tehokkaasti riskit tunnistaen.” [Timo Ritakallio]

Kasvu yritysostolla ei luo arvoa ainoastaan ostajayrityksen omistajille ja sidosryhmille. Yritysten kasvu luo perustan kansantalouden kilpailukyvylle ja viime kädessä kaikkien suomalaisten hyvinvoinnille.  Suomesta puuttuu Saksan kaltainen ”Mittelstand” eli vahva keskisuurten yritysten joukko. Harvan kasvuyrityksen liikevaihto ylittää 50 miljoonaa euroa. Ilman epäorgaanisen kasvun osaamista, tämä rajapyykki jää usein saavuttamatta.

Kirjan julkistamistilaisuus on keskiviikkona 18.12.2019 klo 16-18 (Fabianinkatu 29B, Eversheds Sutherland). Paikalla on kirjassa esiin nostettuja asiantuntijoita mm. Timo Ritakallio. Heitä on mahdollisuus haastatella tilaisuudessa.

Kasvuun yritysostolla - Onnistu Yrityskaupassa

ISBN 978-952-14-3885-1, nidottu kovakantinen

ISBN 978-952-14-3886-8, e-kirja

Kirjoittajat:

Antti Liimatainen, KTM on kokenut yritysjärjestelyjen neuvonantaja sekä kotimaisissa, että rajat ylittävissä yritysjärjestelyissä. Antin erikoisosaamista on M&A neuvonannon kokonaisvaltainen ja laaja-alainen hallinta käsittäen omistaja-arvon pitkäjänteinen kehittäminen sekä yritysjärjestelyyn valmistautuminen (exit readiness & transaction readiness).

Lauri Lähteenmaa, KHT, KTM on yritysjärjestelyihin liittyviin neuvontapalveluihin erikoistunut KHT-tilintarkastaja. Hänellä on monipuolinen kokemus sekä kotimaisten että rajat ylittävien yritysjärjestelyjen neuvonantopalveluista. Laurin erikoisalaa ovat yritysjärjestelyjen verotukselliset, kirjanpidolliset ja yhtiöoikeudelliset kysymykset sekä taloudelliset due diligence -selvitykset.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Antti Liimatainen, antti.liimatainen@eversheds.fi, p. +358 50 365 1197