Tarina tekee palvelusta kokemuksen

Palvelukokemus on tämän päivän markkinointia. Tulosta tehdään tuottamalla palveluihin inhimillisyyttä ja merkityksiä. Tarinalla luodaan silta markkinoinnista palveluun, lupauksesta lunastukseen. Tarinallistamalla palveluihin punotaan punainen lanka, joka on vahva, persoonallinen ja tunteita herättävä.

Juuri ilmestyneessä esikoiskirjassaan Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka Anne Kalliomäki esittelee kehittämänsä tarinalähtöisen palvelumuotoilun prosessin; miten yritykset voivat hyödyntää tarinaa liiketoiminnassaan kokonaisvaltaisesti.

”Olen innokas soveltaja ja kehittäjä. Ja tietysti hyvien tarinoiden ystävä. Koulutukseltani olen kirjoittamisen FM, medianomi AMK ja audiovisuaalisen markkinoinnin yo-merkonomi. Olen osallistunut matkailun ohjelmapalvelujen ammattitutkintoon johtavaan koulutukseen ja suorittanut yrittäjän ammattitutkinnon. Työtaustani on mediassa.”

Vuodesta 2008 lähtien Kalliomäki on pyörittänyt yritystään Tarinakonetta ja ollut ammattimainen tarinallistaja, tarinallistamisen eli tarinalähtöisen palvelumuotoilun edelläkävijä Suomessa.

”Tarinalähtöisestä palvelumuotoilusta on hyötyä kaikille palvelualoille. Pelkät palvelut eivät enää riitä: asiakkaamme haluavat kokonaisvaltaisia kokemuksia.  Itse teen tätä työtä erityisesti matkailuyrittäjien kanssa. Koulutan ja konsultoin toki muitakin aloja.”

Tarinallistamisen prosessissa hyödynnetään draamallisen ja fiktiivisen tarinankerronnan keinoja. Kaikkea tekemistä ohjaa yrityksen ydintarina, joka heijastaa yrityksen arvoja ja ydintä sekä asiakkaan unelmia. Tarina tulee todeksi kohtaamisissa asiakkaiden kanssa.

”Tarinallistettua palvelua on helppoa ja kivaa myydä. Tarinallistettu palvelu on parempi; rohkea ja erilainen. Se on elämys, jonka asiakkaat haluavat kokea”, Kalliomäki toteaa.

”Kirjani on tarkoitettu yrityksille, joita kiinnostaa palvelukokemuksen kehittäminen: elämyksellistäminen ja inhimillistäminen. Erityisen tärkeä se on niille yrityksille, jotka toimivat matkailussa, tapahtumissa, hotelli- ja ravintola-aloilla sekä hyvinvointipalveluissa. Siis kun asiakkaan kokemuksen merkitys on korostunut. Myös murroksessa oleva kaupan ala hyötyy tarinallistamisesta. Välttämättömyys kirja on heille, jotka haluavat pysyä tässä palvelukulttuurin muutoksessa mukana.”

Kalliomäki on haastatellut kirjaansa varten monia yrittäjiä ja eri alojen asiantuntijoita. Yritysesimerkkeinä mukana ovat muun muassa Vincit, Zen Robotics ja Hullu Poro. Välillä pysähdytään nuotion äärelle, jossa tarinallistamisesta keskustelevat asiantuntijat, muun muassa sisältöstrategi Kristina Halvorson, Lapin yliopiston professori ja palvelumuotoilun asiantuntija Satu Miettinen, Nokialla Consumer-evankelistana työskentelevä Oskar Korkman ja Petra Tarjanne, joka toimii luovan talouden asiantuntijana työ- ja elinkeinoministeriössä. Petra on toiminut myös kirjan mentorina.

Lisätietoa:

kirjoittaja Anne Kalliomäki, puh. 040 537 1939, anne@tarinakone.fi

kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, hanna.virusmaki@talentum.fi

Arvostelukappalepyynnöt: kirjatilaus@talentum.fi

Anne Kalliomäki

TARINALLISTAMINEN – PALVELUKOKEMUKSEN PUNAINEN LANKA

978-952-14-2045-0, pehmeäkantinen

978-952-14-2046-7, sähkökirja

Talentum

Osoite: Itämerenkatu 23, 00180 Helsinki Puhelin: 020 442 4100 www.talentum.com

Lainaukset

”Tarinallistaminen auttaa luomaan myyvän muistijäljen, tarinan ja tunteen omasta yrityksestäsi. Siksi tämä kirja löytyy minunkin työpöydältä.”
Satu Ahlman, myyntijohtaja, Ahlman & Wuorinen Development AWD Oy
”Anne Kalliomäen teos tarjoaa vahvan punaisen langan yritysten toiminnan ja niiden palvelujen aitoon ymmärtämiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Suosittelen kirjaa kaikille, joiden yritystoiminnan ja työn päähuomio on asiakkaassa, asiakasarvossa ja toiminnan jatkuvassa parantamisessa.”
Tapani Jämsen, Design Manager ICT, Veikkaus Oy / Tietohallinto ja Urheilupelien liiketoimintaryhmä