Totuus itseohjautuvuudesta – miksi me hurahdimme siihen?

Itseohjautuvuus on työelämän kuumin trendi. Entä jos se onkin ymmärretty väärin? Millaisia taitoja se vaatii? Mitä se edellyttää johtamiselta? – Miia Savaspuro purkaa esikoiskirjassaan itseohjautuvuuteen liitettyjä myyttejä.

Kirjassaan Itseohjautuvuus tuli työpaikoille – mutta kukaan ei kertonut, miten sellainen ollaan työelämän muutokseen erikoistunut asiantuntija Miia Savaspuro kertoo, mitä jokaisen johtajan ja työntekijän pitää tietää itsensä johtamisesta.

Itseohjautuvuus on vaativa laji, jossa vain harvat ovat luontaisesti hyviä. Pahimmillaan sitä sovelletaan niin, että firmasta poistetaan koko keskijohto ja ihmiset jätetään yksin. Parhaimmillaan se mullistaa koko yrityskulttuurin ja vapauttaa ihmiset työskentelemään uudella tavalla. Muutos perinteisestä, hierarkkisesta yrityskulttuurista itseohjautuvuuteen on niin suuri, että siihen voi mennä vuosia.

Itseohjautuvuutta tarvitaan nopeasti muuttuvassa maailmassa koko ajan enemmän. Se on jatkuvaa priorisointia, omien kykyjen ja ominaisuuksien rehellistä arviointia, aikatauluttamista, itsekuria, epävarmuuden sietämistä ja epämukavuusalueella olemista.

Johtajan ja esimiehen näkökulmasta itseohjautuva organisaatio voi olla lauma itsepäisesti ja epäjohdonmukaisesti käyttäytyviä aikuisia, joilla kaikilla on erilaiset tarpeet ja toiveet.

Kevään uutuuskirjassa tunnetut johtajat ja asiantuntijat, kuten Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskola, Suomen vaikutusvaltaisin päättäjänainen Sanna Suvanto-Harsaae ja Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen kertovat, miten työtapoja muutetaan ja niin, että se turvaa työntekijöiden hyvinvoinnin ja estää yritystä ajautumasta kaaokseen.

Kirja tarkastelee ilmiötä kriittisesti monesta näkökulmasta tarjoten konkreettisia työkaluja ketterän organisaation rakentamiseksi.

Tärpit itseohjautuvuuden sujuvoittamiseksi

• Aloittakaa luottamuksesta: psykologisen turvallisuuden luominen on kaiken a ja o.
  • Asettakaa selvät tavoitteet.
  • Sopikaa, kuka tekee päätökset silloin, kun kaikki eivät ole samaa mieltä.
  • Kannustakaa jokaista lisäämään omaa itseymmärrystään.

Johtavana asiantuntijana työskentelevä Miia Savaspuro on auttanut kymmeniä suomalaisia yrityksiä luomaan parempaa organisaatiokulttuuria, johtamista ja työntekijäkokemusta. Hän on aiemmin työskennellyt yli 10 vuotta taloustoimittajana Kauppalehdessä ja Helsingin Sanomissa. Lue Miian kiinnostavat ja paljon kommentteja herättäneet blogikirjoitukset Ellun Kanojen sivuilta.

Miia Savaspuro

ISBN 978-952-14-3613-0, sidottu pehmeäkantinen

ISBN 978-952-14-3614-7 sähkökirja

Lisätietoa, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet:

• kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, 040 342 4759, hanna.virusmaki@almamedia.fi
  • kirjoittaja Miia Savaspuro, 040 5005109, miia.savaspuro@gmail.com, @MiiaSavaspuro

Pikafaktat

Uutuuskirja työelämän puhutuimmasta paradigmasta kertoo, mistä itseohjautuvuudessa on kyse, miksi se on monille niin vaikeaa ja miten tulla paremmaksi itsensä johtajaksi.

On ihan selvää, että kaikki eivät pärjää itseohjautuvissa organisaatioissa.
Taru Tujunen, toimitusjohtaja
Itseohjautuvuuden suosiossa on osittain kyse johtajuuden kriisistä.
Jari Hakanen, tutkimusprofessori