• Alma Talent/

Uskallatko päästää asiakkaan kehittämään liiketoimintaasi? Uutuuskirjan mukaan se kannattaa

Uutuuskirjan Asiakkaista ansaintaan – Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli kirjoittaneella Sirpa Häntillä on missio. Hän haluaa kääntää yritysten liiketoimintamallit päälaelleen.

Pelkkä asiakaslähtöisyys ei enää riitä kilpailun kiihtyessä, vaan asiakas on otettava toiminnan keskiöön alusta asti. Liiketoimintamalleista pitää tehdä asiakastoimintamalleja ja asiakaskeskeisyys tulee viedä liiketoimintamallien luomisen ja uudistamisen tasolle, jolloin on kyse liikkeenjohdon tehtäväkenttään tasolle yltävästä asiakastoiminnasta. Avuksi tähän prosessiin Hänti on kirjoittanut kirjan, joka ilmestyy tammikuussa 2021 (Alma Talent).

Asiakkaista ansaintaan käsittelee asiakkaan roolia ja merkitystä liiketoiminnan suunnannäyttäjänä ja kokoaa yhteen menetelmiä katsoa maailmaa asiakkaan silmin unohtamatta uusien liiketoimintamallien monimuotoista ansaintalogiikkaa. Kirja antaa työkaluja asiakaskeskeisyyden toteuttamiseen omassa organisaatiossa. Mukana on yli 100 liiketoimintamallin lista, joista valita omaan yritykseen sopiva malli tai niiden yhdistelmä. Liiketoimintamallin uudistaminen käydään vaihe vaiheelta läpi ja mittakaavan kasvattamiseen tarjotaan selkeitä suuntaviivoja.

”Asiakaskeskeisyydellä rakennetaan kestävää liiketoimintaa. Kun asiakkaat kokevat toimintamallit omikseen, he haluavat jatkaa ja laajentaa yhteistyötä yrityksen kanssa. Asiakkaiden omistautumiseen tähtäävien toimintamallien monistaminen kasvattaa liiketoiminnan mittakaavaa sekä asiakasmäärien lisäämisellä että asiakaskannattavuuden nousulla. Yksittäisen asiakkaan hankintakustannukset laskevat, samalla kun ratkaisuja pystytään tuottamaan asiakkaille enemmän ja alemmin kustannuksin”, Hänti toteaa.

Asiakkaista ansaintaan sopii liiketoiminnan kehittäjille, erikokoisten yritysten johdolle, start up -yrittäjille ja kurssikirjaksi alan oppilaitoksiin.

Sirpa Hänti on valmentanut pitkään yritysjohtoa, uuden liiketoiminnan perustajia ja liiketalouden opiskelijoita erityisesti myynnin ja yrittäjyyden alueilla. Hänen tutkimusintressinsä ovat suuntautuneet pääasiassa uuden liiketoiminnan luomiseen, asiakasarvon muodostamiseen ja yritysmyyntiin, mutta myös innovaatiopedagogiikkaa soveltavaan osaamisen kehittämiseen.

Asiakkaista ansaintaan – Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli ilmestyy 19.1.2021, Alma Talent. Saatavilla verkkokaupasta ja jälleenmyyjiltä, myös e-kirjana.

ISBN 978-952-14-4117-2 sidottu pehmeäkantinen

ISBN 978-952-14-4118-9 sähkökirja