Uutuuskirja: Peliä ei ole menetetty – voimme vielä selättää ilmastonmuutoksen

Ilmastouudistajat – Kohti puhtaampaa maailmaa ja parempaa bisnestä on kirjoitettu tuomaan innostavampaa ja luottavaisempaa otetta vaikeisiin ilmastokysymyksiin. Tilanne on vakava, mutta optimismiin on monia syitä eikä tehtävä ole toivoton.

• Mitä jokaisessa yrityksessä olisi hyvä tietää ilmastonmuutokseen liittyen.
  • Ilmastonmuutos ei pelkästään uudista liiketoimintaa, vaan se uudistaa myös yrityksen missiota ja luo parempaa liiketoimintaa.
  • Kirja ei synkistele, vaikka ilmastonmuutokseen on suhtauduttava tosissaan.

Todistamme parhaillaan valtavaa maailmanlaajuista energiamurrosta ja talouden vihreän vallankumouksen alkua. Kestävästä kehityksestä on jo tullut yritysten avainkilpailutekijä, ja vauhti vain kiihtyy.

– Halusimme kirjoittaa mahdollisimman helppolukuisen kirjan, jossa kerrotaan muun muassa eri toimialojen ilmastovaikutuksista, keinoista vähentää päästöjä ja tehdä liiketoiminnasta vähähiilisempää, kertoo Ilmastouudistajat-kirjan kirjoittaja Susanna Perko.

– Pidimme tärkeänä pitää kirjan fokuksen erityisesti uusissa liiketoimintamahdollisuuksissa, Perko jatkaa.

– Monissa yrityksissä nämä asiat ovat jo arkipäivää, mutta halusimme osaltamme lisätä näiden asioiden tunnettuutta entisestään, lisää kirjan toinen kirjoittaja Aija Bärlund.

– Omistajien, hallituksen ja operatiivisen johdon on oltava perillä siitä, miten ilmastonmuutos ja siihen liittyvät nykyiset ja tulevat ohjauskeinot vaikuttavat yrityksen strategiaan. Heidän pitää myös osata kertoa sijoittajille, asiakkaille ja työntekijöille nykyiset päästönsä sekä miten ja millä aikataululla aikovat niistä päästä eroon, Bärlund muistuttaa.

Johtajien näkemyksiä

– Yksi kirjamme aiheen tärkeyttä osoittava asia on, että saimme sitä varten helposti sovittua haastatteluja Suomen talouselämän huipulla toimivien henkilöiden kanssa, Perko kertoo.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että nämä keskustelut saatiin kirjaamme mukaan, ja toivomme, että ne inspiroivat myös lukijoitamme, Bärlund toteaa.

Kirjaa varten on haastatellut henkilöt ovat Matti Lehmus (Neste), Osmo Soininvaara (Helen), Marjo Miettinen (Ensto, Teknologiateollisuus), Pekka Lundmark (Nokia), Herkko Plit (P2X Solutions), Paula Laine (Ilmastorahasto), Risto Murto (Varma), Lauri Rosendahl (Nasdaq Helsinki), Mammu Kaario (Ponsse), Leena Niemistö (enkelisijoittaja), Jyrki Katainen (Sitra), Helena Sarén (Business Finland) ja Antti Vasara (VTT) sekä Lilli Sundvik (bisnespsykologi).

Paluuta vanhaan ei ole

– Ilmastonmuutoksen osalta varmaa on, että se on jo perustavanlaatuisesti

muuttanut yritysten toimintaympäristöä ja muuttaa sitä edelleen niin, että yritysjohtajat eivät voi ohittaa ilmastonmuutosta liiketoimintansa riskienhallinnassa ja tulevaisuuden suunnittelussa, sanoo Bärlund.

– Varmaa on myös, että ilmastonmuutokseen ja yhä enemmän myös luontokatoon liittyvä tutkimus, keskustelu, politikointi ja sääntely jatkuvat, datan määrä kasvaa, monipuolistuu ja sitä vaaditaan enemmän, Perko päättää.

Ilmastonmuutokseen liittyviä aiheita on syytä pitää esillä mahdollisimman kattavasti, jotta paremmin hahmottaisimme ilmastonmuutoksen ja luonnon yhteyden ja vaikutukset yhteiskuntamme tulevaisuuden kehitykseen. Tällöin myös tarvittavat päätökset voidaan tehdä läpinäkyvästi, reilusti ja mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Tähän tarkoitukseen on kirjoitettu myös Ilmastouudistajat.

Susanna Perko on kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija. Tällä hetkellä Perko toimii kansallisena asiantuntijana Euroopan komission ilmastotoimien pääosastolla.

Aija Bärlund on Boardman Oy:n partneri ja Vastuullisuus hallituksen ja johdon agendalla -kehitysryhmän puheenjohtaja. Bärlund toimii World Economic Forumin ilmastoaloitteen pohjoismaisessa ohjausryhmässä.

Ilmastouudistajat – Kohti puhtaampaa maailmaa ja parempaa bisnestä

Ilmestynyt 20.10.2022

ISBN 978-952-14-4263-6

ISBN 978-952-14-4264-3 (sähkökirja)