• Alma Talent/

Yritysten pitää uskaltautua käyttämään omaa ääntään. Parhaat tarinankertojat kirjoittavat maailmaa uusiksi

Porilaissyntyinen Jenni Ahtiainen sai kuulolaitteet. Eräänä lauantai-iltana ennen saunaan menoa hän keksi, miten rumista kojeista saa näyttävät korut – ja tuli samalla ratkaisseeksi muutaman muun miljoonan ihmisen ongelman. Jukka Kurttila sanoitti Finlaysonin arvot yhtiökumppaneidensa kanssa ja niiden johdattelemana toimii yritysaktivistina kodin sisustustekstiilibisneksestä käsin. Kalsarikuningas Tommi Lähde kirjoitti the other danish guyn persetarinan uusiksi ja rakentaa nyt alusvaatefirman brändiä epätäydellisyyden ylistyksenä.

Helmi Saksala on haastatellut kirjaansa Uskallus ja tarinat bisneksessä varten monia pioneereja, jotka avaavat tulevaisuudenkestävän yritysviestinnän saloja tarinatalouden pyörteissä.

Tarinat ovat yrityksille tärkeitä

Tarinat vaikuttavat meihin päivittäin ja jopa niin, että emme aina edes tiedosta tulleemme tarinan iskemiksi.

Myös itsenäiset toimijat rakentavat toimintamallejaan koko ajan enemmän tarinoiden varaan: selkeä oma tarina on yritykselle tai organisaatiolle strateginen, viestinnällinen ja tunnejohtamisen työkalu.

”Esitäpä yrityksen avainhenkilöille nämä yksinkertaiset mutta elintärkeät kysymykset: Miksi toimija tai sen ratkaisu on olemassa ja mitä hyvää se voi tehdä muille? Yllättävän harvoin saat selkeitä vastauksia isojenkaan puljujen johdolta”, sanoo kirjailija Helmi Saksala.

”Samalla ilman tällaista itsetuntemusta voi olla vaikeaa luoda oikeasti kestävää liiketoimintaa.”

Pitääkö tarinataloudessa erottuakseen käyttää vippaskonsteja ja keksittyjä koukkuja? Mitä rohkeus tarkoittaa tämän päivän yritysviestinnässä? Saksala halusi selvittää, miten yritysjohtajat ja omien alojensa huiput asian näkevät.

”Aiheesta on toki kirjoitettu aikaisemminkin, mutta olen itse kaivannut sellaista teosta, jossa ääneen pääsisivät ne, jotka ovat omakohtaisesti todistaneet tarinan voiman. Päätin sitten lopulta kirjoittaa kirjan itse”, Saksala toteaa.

Saksala näki ristiriidan siinä, miten menestyvät yrittäjät ovat yhtäältä valjastaneet oman tarinansa liiketoimintakonseptinsa ja yritysviestintänsä ajuriksi; ja toisaalta kertomusmuodon ansaittukin kritiikki nykypäivän journalismin ja median kentällä on saanut koko tarina-sanan kuulostamaan lähtökohtaisesti vilpilliseltä.

”Teki mieli palauttaa tarinalle sen ansaitsema hyväkin maine”, Saksala pohtii.

Ei enää myyntihakuista hattaraa

Tunteita herättävät kertomukset vangitsevat yleisön huomion. Vastaanottaja ei aina edes tiedä, miksi jokin juttu tuntui koskettavalta – tai onko kyseinen tarina edes totta sellaisena kuin se esitettiin.

Uskallus ja tarinat bisneksessä -kirjassa eri alojen yrittäjät ja tekijät osoittavat esimerkkiensä kautta, että aito tarina on ylivoimainen sepitettyyn nähden, koska se seisoo kestävällä pohjalla.

”Ehkä myyntihakuisen hattaran aika yksinkertaisesti on ohi. Nyky-yleisöt vaativat yrityksiltä ja organisaatioilta aitoutta ja läpinäkyvyyttä”, Saksala sanoo.

Alati muuttuvassa maailmassa toimintamalleja kehitetään kestävämmiksi askel askeleelta. Se myös tarjoaa toimijoille viestinnällisiä mahdollisuuksia. Vastuullisuusviestinnän ammattilaiset neuvovatkin yrityksiä ja organisaatioita kertomaan avoimesti prosesseistaan sen sijaan, että jäätäisiin odottamaan, että tuote, palvelu tai yritys itse on valmis.

”Ihan inhimilliseltäkin kantilta keskeneräisyys on kiinnostavampaa kuin kiiltokuvat, joihin kukaan tuskin oikeasti samastuu.”

Uskallus ja tarinat bisneksessä -kirjassa ääneen pääsevät muun muassa rommikeisari, tukkukaupan tunnelmataikuri sekä juurikoruistaan tunnettu, inarilaissyntyinen duojár.

Helmi Saksala on yrittäjä, kirjoittaja ja viestinnän valmentaja. Hän on kehittäjätyyppi, joka on toiminut monissa rooleissa luovilla aloilla sekä tuottanut sidosryhmätapahtumia tulevaisuustalossa. Saksala auttaa itsenäisiä toimijoita tunnistamaan tarinansa ja erottumaan omilla vahvuuksillaan.

Uskallus ja tarinat bisneksessä

Ilmestynyt 8.4.2022

ISBN 978-952-14-4584-2

ISBN 978-952-14-4585-9 (ekirja)