Apetit kehittää uusia rypsipohjaisia ainesosia - EFSA:lta uuselintarvikelupaa puoltava lausunto

Apetit Oyj, lehdistötiedote 7.8.2020 klo 10.00

Apetit-konserniin kuuluva Avena Nordic Grain Oy on saanut uuselintarvikeluvan myöntämistä puoltavan lausunnon uudelle tuoteinnovaatiolleen Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaiselta (EFSA). BlackGrain from Yellow fields -niminen tuote on rypsin- ja rapsinsiemenistä valmistettava jauhemainen kasviproteiini- ja kuituvaihtoehto, jonka ravintoarvot ja tuotesovellukset ovat monipuoliset.

”Puoltava lausunto tarkoittaa sitä, että rypsinsiemenjauhe BlackGrain from Yellow fields on viranomaisen taholta arvioitu turvalliseksi elintarvikekäytössä. EFSA:n lausunto on positiivinen ja hieno välietappi tällä matkalla. Nyt voimme ottaa uusia askeleita rypsi-ingredienttien kehitystyössä”, kertoo BlackGrainin kehityksestä vastaava tutkimus- ja tuotekehityspäällikkö Kaisu Riihinen.

Aikaisemmin EFSA on arvioinut rypsiproteiinin käytön turvalliseksi, kun rypsille tyypillisten haitta-aineiden määrät ovat tarpeeksi alhaisella tasolla. Rypsinsiemenjauheen valmistusvaiheet perustuvat juuri näiden suurina pitoisuuksina haitallisten aineiden, eli glukosinolaattien ja fytaatin, pitoisuuksien vähentämiseen.

Uuselintarvikehakemus jätettiin EFSA:lle vuoden 2018 lopussa. Nyt puoltavan lausunnon myötä se etenee komission käsittelyyn, ja päätös uuselintarvikeluvan hyväksynnästä on odotettavissa viimeistään vuoden 2021 alussa.

“Kehitystyötä on myös jatkettu hankkeen toisessa vaiheessa, jonka tavoitteena on kehittää asiakaslähtöisesti nykyisen ingredientin pohjalta uusia ingredienttejä”, Riihinen kertoo.

Avenalla on pitkä historia laadukkaiden kasviöljyjen ja öljykasvipohjaisen rehuraaka-aineen tuotannossa. BlackGrain from Yellow Fields on yhtiön uusi innovaatio, jota on kehitetty vuodesta 2017 lähtien. Kehitystyöhön on saatu hankerahoitusta Business Finlandilta. Puoltavan lausunnon antanut EFSA tuottaa riippumatonta tieteellistä tietoa elintarvikeketjun turvallisuuden takaamiseksi.

Etuna erinomaiset ravintoarvot ja monipuoliset tuotesovellutukset

BlackGrain valmistetaan Avenan toisesta päätuotteesta, rypsipuristeesta. Tähän asti puriste on hyödynnetty eläinrehuna. Kehitystyön tuloksena puristeesta valmistetaan nyt ihmisravintoon sopivaa rypsijauhetta.

”Kyseessä on olemassa oleva ravintorikas raaka-aine. Puristeen kehitys ihmisravinnoksi lyhentää ravintoketjua ja on vastuullinen valinta”, Riihinen kertoo.

BlackGrainilla on erinomaiset ravintoarvot: se sisältää kuitua, proteiinia ja hyviä rasvoja. Lisäksi siinä on luonnostaan riittävä määrä välttämättömiä aminohappoja. Sitä voi hyödyntää laajassa kirjossa erilaisia elintarviketuotteita.

”Kehitystyössä BlackGrainin on todettu toimivan sopivana lisänä leivissä, välipalapatukoissa, napostelutuotteissa, kasviproteiinituotteissa, muroissa ja mysleissä sekä lihapullissa. Otamme asiakkaan tarpeet huomioon ja autamme löytämään oikean tavan hyödyntää BlackGrainia heidän tuotteessaan”, kertoo tuotesovellutuksista vastaava tuotekehityspäällikkö Leticia Valenzuela.

Vegaaninen, gluteeniton, GMO-vapaa ja soijaton BlackGrain sopii useimpiin ruokavalioihin. Väriltään tumma tuote on miedon makuinen, ja siihen on helppo lisätä makuja tarpeen mukaan. Se toimii erityisen hyvin yhdessä viljan, herneproteiinin ja tärkkelyksen kanssa.

”BlackGrain from Yellow Fields voi parantaa elintarviketuotteiden ravintoarvoja, erityisesti proteiinin ja kuidun määrää. Se on innovatiivisen tuotekehityksen kärjessä, vastuullinen ja turvallinen valinta”, Valenzuela sanoo.

Lue lisää rypsinsiemenjauheesta:

EFSA:n lausunto:

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.