Apetit suunnittelee bioenergialaitoksen rakentamista Kirkkonummen rypsiöljynpuristamon yhteyteen

Apetit Oyj, pörssitiedote 7.6.2018 klo 9:30

Apetit suunnittelee bioenergialaitoksen rakentamista Kirkkonummella sijaitsevan Avena Kantvik Oy:n rypsiöljynpuristamon yhteyteen. Suunnitteilla oleva bioenergialaitos korvaisi nykyisen uusiutumattomiin polttoaineisiin perustuvan energiaratkaisun ja pienentäisi merkittävästi koko konsernin hiilidioksidipäästöjä.

”Hiilidioksidipäästöjen vähenemisen lisäksi bioenergialaitos pienentäisi merkittävästi Apetitin nykyisiä energiakustannuksia, sillä öljynpuristaminen on konsernin energiaintensiivisin tuotantoprosessi”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen.

Investoinnin arvo olisi noin 3,7 miljoonaa euroa. Laitoksen suunniteltu lämpöteho on 4,5 MW, joka kattaisi oman tuotannon energiatarpeen. Samassa yhteydessä rakennettaisiin varakattilalaitos, joka mahdollistaa myös biokaasun käytön.

Bioenergialaitoksen ensisijaisina polttoaineina käytettäisiin metsähaketta ja kierrätyspuuta sekä muita lähialueilta syntyviä metsä- tai peltokuitujakeita. Tämän lisäksi Apetit pystyisi hyödyntämään energiantuotannossaan kasviöljyn tuotannon sivuvirtoja kuten rypsinsiementen seulontajätteitä, kasviöljylietettä sekä mahdollisuuksien mukaan rypsiöljyn puhdistusprosessissa käytettävää bentoniittisavea.

”Bioenergialaitoksen myötä Apetit saisi tuotannon sivuvirroista syntyvän hyödyn omaan käyttöönsä. Tehtaan energiaomavaraisuus kasvaisi ja riippuvuus sivuvirtojen käyttäjistä poistuisi. Keskeisenä tavoitteena onkin, että bioenergialaitos rakennettaisiin osaksi tehtaan kiertotaloutta ja resurssiviisasta raaka-aineiden käyttöä”, jatkaa Vanhainen.

Apetit tulee hakemaan hankkeeseen työ- ja elinkeinoministeriön uusiutuvaan energiaan perustuville hankkeille myönnettävää investointitukea sekä jättämään ympäristölupahakemuksen. Apetit tekee investointipäätöksen, mikäli se saa myönteiset päätökset molempiin.

Juha Vanhainen, toimitusjohtaja, Apetit Oyj, puh. 010 402 00

Sanna Väisänen, Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, Apetit Oyj, puh. 010 4024041

Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2017 oli 312 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 640. Lue meistä lisää osoitteessa apetitgroup.fi.