Kesän parhaat mansikat maistuvat italialaiseen tapaan

Kesän parhaimpien herkkujen kypsymistä odotellaan jo malttamattomana. Mansikat maistuvat suomalaisille sellaisenaankin, mutta niitä kannattaa kokeilla myös klassiseen italialaiseen tapaan sitruunamehulla tai balsamietikalla maustettuina.

Puutarhamansikoista saadaan kesän helpoimmat ja herkullisimmat jälkiruoat. Suomessa yleisimmin viljellyissä lajikkeissa on raikkaan makeita (Polka), makeita ja aromiltaan hienoja (Zefyr) sekä aromikkaan hapokkaita (Senga Sengana) ja jopa miedosti happamia (Honeye). Mansikoiden kanssa tarjottavan vaniljajäätelön ja vaahdotetun kerman voi maustaa sitruunamehulla tai balsamietikalla – pieni hapokkuus parantaa mehukkaiden marjojen makua.

Torilta ostetut kesän ensimmäiset mansikat ovat makeita ja niiden kanssa sopii loistavasti kirpeä Limmi-sitruunamehu. Sitruunamehun hapokkuus tuo mansikoiden makeuden esiin. Samanlainen makupari saadaan, kun mansikat maustetaan italialaisella Aceto Balsamico di Modena del Duca -balsamietikalla.

Täydellistä makunautintoa tavoitellessa kannattaa kokeilla auringon lämmittämiä mansikoita ja vadelmia Rajamäen tumman Classic tai vaalean Bianca -kastikkeen kanssa. Usein jälkiruoat tarjotaan jäähdytettyinä, vaikka vastakypsyneiden mansikoiden ja vadelmien maku on parhaimmillaan suoraan poimittuna – puutarhasta tai toripöydältä.

Kesän parhaat mansikat:

Mansikoita
Tomusokeria
Rajamäen tumma Classic -kastiketta

Valuta tarjoilukulhoon tummaa Classic-kastiketta. Asettele päälle mansikat ja ripottele niille tomusokeria. Nauti!

Lisää herkullisia reseptejä löydät osoitteesta www.rajamaen.fi.

Tuotteet:
Limmi-sitruunamehu 200 ml, hinta noin 1,50 euroa
Rajamäen tumma Classic -kastike 250 ml, hinta noin 4 euroa
Rajamäen vaalea Bianca -kastike 250 ml, hinta noin 4 euroa
Aceto Balsamico di Modena del Duca -balsamietikka 250 ml, hinta noin 4 euroa

Lisätiedot ja reseptit

Tuotepäällikkö Elina Puhlin, puh. 0207 91 4381, elina.puhlin@berner.fi

Viestintäpäällikkö Anna Virrantaus, puh. 0207 91 4669, anna.virrantaus@berner.fi

Rajamäen keittiö neuvoo, puh. 0207 91 4362 sekä www.rajamaen.fi

Berner Osakeyhtiö on vuonna 1883 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta on kansainvälistä. Berner on myynnin ja markkinoinnin erikoisosaaja, joka toimii usealla eri alalla. Bernerin pääkonttori, tuotekehitys ja tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa. Baltiassa ja Ruotsissa asiakkaita palvelevat Bernerin tytäryhtiöt. Vuonna 2009 konsernin liikevaihto oli noin 260 MEUR ja henkilöstön määrä 531.

Berner Päivittäistavaraosasto myy ja markkinoi tunnettuja kansainvälisiä merkkejä sekä kotimaisia, oman tuotekehityksen valmisteita. Tuotemerkkejämme ovat muun muassa adidas, Ainu, BabyBjörn, Herbina, Kikkoman, Lanfranchi, Limmi, Lorenz, LV, Oxygenol, Rajamäen, Saclà, Scholl ja XZ.