Acetium-imeskelytabletilla saatu lupaavia tuloksia karsinogeenisen asetaldehydin poistamiseksi syljestä

Biohit Oyj Lehdistötiedote 15.9.2015 klo 9:30 paikallista aikaa (EEST)

European Society for Biomedical Research on Alcoholism (ESBRA) kongressissa esitellyssä uudessa tutkimuksessa arvioitiin Acetium-imeskelytablettien vaikutusta syljen asetaldehydipitoisuuteen, runsaasti asetaldehydiä sisältävän alkoholijuoman siemailun jälkeen.

Alkoholijuomien käyttöön liittyvä asetaldehydi on ryhmän 1 ihmiselle syöpää aiheuttava aine. Sitä on erittäin runsaasti joissakin alkoholijuomissa. Lisäksi asetaldehydiä syntyy aina alkoholijuomien sisältämästä etanolista suun bakteerien ja hiivojen toimesta. Yksi päivittäinen juoma (10 g etanolia), lisää merkittävästi suusyövän riskiä.  Aikaisemmin on osoitettu, että L-kysteiiniä sisältävä imeskelytabletti eliminoi tehokkaasti asetaldehydiä syljestä tupakoinnin aikana.

Tutkimuksessa tutkittavat ottivat yhden imeskelytabletin viisi minuuttia ennen ja toisen heti alkoholin siemailun jälkeen. Tulokset osoittivat, että asetaldehydialtistus väheni suuontelossa 87,5 %, kun tutkittava siemaili runsaasti asetaldehydiä sisältävää grappaa. Täten Acetium-imeskelytabletti poistaa tehokkaasti alkoholijuomasta peräisin olevaa, syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä syljestä muuntamalla sen vaarattomaksi yhdisteeksi.

Acetium lozenge effectively eliminates carcinogenic acetaldehyde from saliva

Heidi Sundelin1, Panu Hendolin2, Lea Paloheimo2, Pertti Kaihovaara2, Leif Kronberg1 and Mikko Salaspuro3

1Laboratory of Organic Chemistry, Åbo Akademi University, Turku, Finland, 2Biohit Oyj, Helsinki, Finland, 3Research Unit and Acetaldehyde and Cancer, University of Helsinki, Helsinki, Finland

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Tupakoinnin ja alkoholin käytön seurauksena suussa syntyvää ja sylkeen kertyvää asetaldehydiä voidaan sitoa vaarattomaksi yhdisteeksi Acetium-imeskelytableteilla. Nyt saadut tutkimustulokset vahvistavat tätä tietoa, että Acetium-imeskelytabletti on tehokas tapa edistää suun terveyttä (kts.lisätietoja).”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap /Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi