Kotimaisuus ja nikotiinittomuus nousevat esiin tupakoinnin vieroitusvalmistetta valitessa

Biohit Oyj kutsui Sanoma Median kautta testiryhmään 40 vapaaehtoista henkilöä lopettamaan tupakointia Acetium® imeskelytabletin turvin. Saimme uuden vaihtoehdon käyttäjiltä kannustavia ja positiivisia kommentteja. 93 % vähensi merkittävästi tai lopetti tupakoinnin kokonaan Acetiumin avulla kahden kuukauden kokeilun aikana.

Suurin osa tupakoinnin lopettajista on testiryhmäläisten mukaan huolissaan terveydestään ja haluaa luopua turhasta rahanmenosta. 89 % testaajista piti Acetium® imeskelytabletin nikotiinittomuutta melko tai erittäin tärkeänä asiana. Lisäksi 96 % piti tuotteen kotimaisuutta tärkeänä. Silti markkinoita hallitsevat vahvasti nikotiinia sisältävät ulkomaiset tuotteet. Tupakoinnin lopetuksesta on tehty tapa siirtyä käyttämään nikotiinia tai muita tupakkatuotteita, kuten nuuskaa.

Tupakoinnin vieroitusvalmiste ostetaan useimmiten ruokakaupasta, jolloin tuotteen käytöstä tai hyödyistä/haitoista ei saa neuvontaa. Apteekista ostettaessa neuvontaa saa jo paremmin. Nikotiinikorvausvalmisteeseen siirtyminen onkin tuttu, opittu tapa, joka johtaa kuitenkin useimmilla pitkään nikotiiniriippuvuuteen.

Testiryhmäläisten kokemuksia:

”Jo parin päivän käytön jälkeen alkoi vähentäminen, sillä tupakka alkoi maistua pahalta.” Ilkka, 35 v.

”Helppokäyttöinen. Aion vielä saada puolisonikin käyttämään tätä.” Mirva, 38 v.

”Uusi ja erilainen, eikä tarvitse käyttää nikotiinia, jos sitä pelkää.” Sam, 43 v.

”Mahtava tuote, ei ärsytä vatsaa ja on miellyttävän makuinen. Ehdottomasti terveellisin vaihtoehto tupakoinnin vieroitukseen tarkoitetuista tuotteista.” Marko, 25 v.

”Ei sisällä nikotiinia, tablettiliuska helppo sujauttaa taskuun, pakkaus ei ole iso käsilaukussa ja tuntuu toimivan.” Milla, 32 v.

”Aika nopeasti kävi selväksi ettei tupakka maistu enää miltään. En aluksi uskonut mainoslauseeseen, että jonain päivänä huomaat unohtaneesi tupakan mutta sehän on totta. En olisi uskonut. Jätän hitaat jäähyväiset tupakalle ja Acetium on ollut erittäin hyvä apu tässä. Työkaverini ovat olleet kiinnostuneita tästä tuotteesta, joten todellakin suosittelen tätä eteenpäin!” Susanna, 42 v.

”Työpäivän aikana iskevä tupakanhimo katosi, eikä samalla tavalla tullut mentyä ulos. Vaikeampaa oli luopua niistä stressin purkuhetkistä, joille tuli mentyä. Varsinainen himo ja nikotiinin tarve kuitenkin tuntuivat hävinneen.” Niina, 36 v.

Kotimaista Acetium® imeskelytablettia miellyttävän makuisena piti lähes 80 % ja helppokäyttöisenä 85 %.

Lähde: Sanoma Media Finland testiryhmä 1-3.2019. N=29

Acetium® imeskelytabletti tuli myyntiin syyskuussa 2018 ja on nyt saatavilla jo hyvin kattavasti ympäri maata. Tuotetta myydään apteekeissa, Keskon marketeissa, Lidlissä sekä R-kioskeilla, hyvin varustetuissa luontaistuotekaupoissa, Tokmannissa, Kärkkäisellä, Minimanissa ja Halpahalleissa. Tammikuussa 2019 myynnin aloitti myös S-ryhmä ja siellä Prismat.

Acetiumin käyttö on helppoa ja turvallista. Tuotetta ei ole luokiteltu lääkkeeksi ja se on reseptivapaa. Parhaat tulokset saavutetaan, kun imeskelytablettia käytetään säännöllisesti tupakoinnin yhteydessä 3-6 kuukauden ajan. Joillakin hyvät tulokset saadaan jo muutamassa viikossa.

Tutkimukset todistavat Acetiumin toimivuuden

Acetium® imeskelytabletin vaikutusta tupakoinnin lopettamisessa on tutkittu kahdessa kliinisessä tutkimuksessa 1, 2. Imeskelytabletin säännöllinen käyttö tupakoinnin yhteydessä lisäsi tupakoinnin lopettamisen todennäköisyyttä noin 1,5-kertaiseksi verrattuna lumevalmisteeseen 2. Teho on samaa luokkaa kuin nikotiinikorvausvalmisteilla.

Lisätiedot:

www.acetium.fi

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Viitteet

1. Syrjänen K et al. Elimination of cigarette smoke-derived acetaldehyde in saliva by slow-release L-cysteine lozenge is an effective new method to assist smoking cessation. A randomised, double-blind, placebo-controlled intervention. Anticancer Res.  2016;36:2297-2306.

2. Syrjänen K et al. Slow-release L-cysteine (Acetium) lozenge is an effective new method in smoking cessation. A randomized, double-blind, placebo-controlled intervention. Anticancer Res 2017;37:3639-3648.

3. Salaspuro VJ et al. Eliminating carcinogenic acetaldehyde by cysteine from saliva during smoking. Cancer Epid Biomark Prev 2006;15:146-149.

4. Secretan B et al. WHO International Agency for Research on Cancer Monograph Working Group. A review of human carcinogens- Part E: tobacco, areca nut, alcohol, coal smoke, and salted fish. Lancet Oncol 10:1033-1034.