Bittium lanseeraa viranomaisten Luottamuksellinen-tason viestintään tarkoitetun tietoturvallisen Bittium Tough Mobile™ 2 C -älypuhelimen

Vapaa julkaistavaksi 25.6.2020, kello 12:00

Tietoturvalliseen viestintään tarkoitettu Bittium Tough Mobile™ 2 C -älypuhelin
sekä sitä tukeva
Bittium Secure Suite -taustajärjestelmä ovat täysin Suomessa kehitetty ja valmistettu. Bittium Tough Mobile 2 C perustuu Bittiumin aikaisemmin lanseeraamaan Bittium Tough Mobile 2 -älypuhelinalustaan.

Oulu, 25.6.2020 – Maailman tietoturvallisimpien älypuhelinjärjestelmien valmistaja Bittium lanseeraa viranomaisten Luottamuksellinen-tason viestintään tarkoitetun Bittium Tough Mobile™ 2 C -älypuhelimen. Siinä puhelimen ainutlaatuiset laitetason tietoturvaratkaisut ja Android™ 9 -käyttöjärjestelmään kerroksittain rakennettu tietoturva vahvistuvat kaksoiskäynnistys–toiminnallisuudella, jolloin yhdellä alustalla toimii kaksi täysin erillistä ja kovennettua käyttöjärjestelmää: luottamuksellinen ja yksityinen käyttöjärjestelmä. Viranomaistason tietoturvatarpeisiin suunnattua Tough Mobile 2 C -älypuhelinta täydentää Bittium Secure Suite™ -hallintaohjelmisto, joka mahdollistaa muun muassa puhelinten ja sovellusten etähallinnan sekä salatun IP-pohjaisen tiedonsiirron.

Luottamuksellisen suojaustason käyttöjärjestelmä on täysin eriytetty ja kovennettu, ja se on tarkoitettu vaativaan valtiollisen tason tietoturvakäyttöön. Laitteen yksityisen puolen kovennettu Android-käyttöjärjestelmä on tarkoitettu henkilökohtaiseen viestintään, jossa esimerkiksi Google-palvelut ja sosiaalisen median sovellukset ovat vapaasti käytettävissä. Tämä ainutlaatuinen kokonaisuus mahdollistaa käyttäjälle samalla laitteella puhumisen ja viestittelyn sekä henkilökohtaisissa asioissa että äärimmäisessä tietoturvakäytössä. Näin kahden erillisen laitteen mukana kuljettamisen tarve häviää. Käyttäjä pystyy itse siirtymään käyttöjärjestelmien välillä kaksoiskäynnistys-toiminnallisuudella. Tough Mobile 2 C -käyttöjärjestelmien tietoturva-asetuksia ja muita parametreja on mahdollista muokata Bittium Secure Suite -laitehallinnan avulla vastaamaan tarvittavaa käytettävyys- ja tietoturvatasoa. Molemmat käyttöjärjestelmät myös tukevat Multicontainer-ominaisuutta, mahdollistaen usean suojatun ja eriytetyn työtilan käytön yhden käyttöjärjestelmän sisällä. Käyttäjä voi siirtyä eri työtilojen välillä aloitusnäyttöä sivulle pyyhkäisemällä.

Bittium Tough Mobile 2 C -älypuhelin on täysin suunniteltu ja valmistettu Suomessa ja Bittium takaa valvotun ja turvallisen puhelinten valmistus- ja toimitusketjun asiakkaille. Myös puhelimessa käytetyt komponentti- ja ohjelmistoratkaisut ovat viranomaisasiakkaiden auditoitavissa. Bittium Tough Mobile 2 C yhdessä Bittium Secure Suite -laitehallinta- ja -yhteyssalausohjelmiston kanssa on sertifioitavissa eri valtioiden viranomaisten tietoturvalliseen käyttöön. Vaativaan turvallisuuskäyttöön suunniteltuna puhelimen saatavuus ja käyttöikä ovat monia älypuhelimia merkittävästi pidempiä ja tietoturvapäivitysten saatavuus on huomattavasti parempi.

”Poikkeukselliset ajat ovat entisestään lisänneet tietoturvan tarvetta mobiiliviestinnässä, ja voimme ylpeästi vastata niihin Tough Mobile 2 C -älypuhelimen ainutlaatuisella kahden täysin eriytetyn käyttöjärjestelmän tietoturvalla", kertoo Jari Sankala, Bittiumin Defense & Security -tuote- ja palvelualueen johtaja. ”Bittium Tough Mobile 2 C -älypuhelin ja sitä tukevat ohjelmistoratkaisut muodostavat täydellisen kokonaisuuden kattavaa valtiollisen tason tietoturvaa vaativille asiakkaille. Bittium Tough Mobile 2 C on myös räätälöitävissä vastaamaan erilaisten yritysten ja organisaatioiden tietoturvatarpeisiin, laajentaen näin puhelimen käyttömahdollisuuksia entisestään.”

Lisätietoja Bittium Tough Mobile 2 C -älypuhelimesta: https://www.toughmobile2.bittium.com/C

Bittium Tough Mobile™ 2 C

Bittium Tough Mobile 2 C -älypuhelin Bittium Secure Suite -taustajärjestelmineen on tarkoitettu viranomaistason vaativaan tietoturvalliseen kommunikaatioon. Älypuhelimessa yhdistyvät ennennäkemättömät laite- ja ohjelmistopohjaiset tietoturvaominaisuudet sekä kaksi täysin eritettyä käyttöjärjestelmää; yksityinen ja luottamuksellinen käyttöjärjestelmä, joiden tietoturvatasoa ja muita parametreja on mahdollista muokata Bittium Secure Suite -hallintaohjelmiston avulla käyttäjätarpeiden mukaan. Laitteeseen kajoamisen tunnistava tietoturva-alusta, puhelimen yksityisyyskytkin, ja valvottu ja turvallinen toimitusketju takaavat luotettavan ja tietoturvallisen tietojen käsittelyn ja kommunikaation.

Bittium Secure Suite™

Bittium Secure Suite™ -laitehallinta- ja yhteyssalausohjelmisto mahdollistaa puhelimen tietoturvaominaisuuksien tehokkaimman mahdollisen hyödyntämisen, laitteen luotettavan etähallinnan ja ohjelmiston eheyden varmennuksen, sekä salaa laitteen käyttämät datayhteydet. Bittium Tough Mobile 2 -älypuhelin ja Bittium Secure Suite -ohjelmisto muodostavat yhdessä ainutlaatuisen käyttövarman järjestelmän, jolla voidaan turvallisesti käsitellä salattua ja luottamuksellista aineistoa sekä turvata kriittinen kommunikaatio.

Lisätietoja Bittium Secure Suite -taustajärjestelmästä: https://www.bittium.com/secure-communications-connectivity/bittium-secure-suite

Jari Sankala
Defense & Security -tuote- ja palvelualueen johtaja
Sähköposti: communications@bittium.com

Bittium on erikoistunut luotettavien ja turvallisten viestintä- ja liitettävyysratkaisujen kehittämiseen käyttäen uusimpia teknologioita ja 30-vuoden aikana kertynyttä syvällistä radioteknologian osaamistaan. Asiakkailleen Bittium tarjoaa innovatiivisia tuotteita ja tuotealustoihinsa perustuvia ratkaisuja ja tuotekehityspalveluita. Lisäksi Bittium tarjoaa korkealaatuisia tietoturvaratkaisuja mobiililaitteisiin ja kannettaviin tietokoneisiin. Bittiumin jatkuvien toimintojen vuoden 2019 liikevaihto oli 75,2 miljoonaa euroa ja liikevoitto 6,3 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu NASDAQ Helsingissä. www.bittium.com

*Android on Google LLC:n tuotemerkki.