Bittium on saanut Bittium SafeMove® Mobile VPN -tietoliikenteen salausohjelmistolle Espanjan kansallisen tietoturvaluokituksen

Vapaa julkaistavaksi 4.5.2021 kello 12.00

Oulu, 4.5.2021 – Espanjan tietoturvaviranomainen Centro Criptológico Nacional (CCN) on myöntänyt tietoturva- ja viranomaismarkkinoille suunnatulle Bittium SafeMove® Mobile VPN -ohjelmistolle Difusión Limitada -suojaustason hyväksynnän (vastaa kansainvälistä Restricted-tasoa). Tämä hyväksyntä mahdollistaa salatun Difusión Limitada -suojaustason aineiston siirron Bittium SafeMove Mobile VPN -ohjelmistolla, kun sitä käytetään luotetulla alustalla. Arvioinnissa Espanjan tietoturvaviranomainen tarkasti erityisesti VPN Client -ohjelmiston tietoturvallisuuden ja salaustekniikan toteutuksen Android ja Windows -käyttöjärjestelmissä. Arvioinnissa tutkittiin lisäksi VPN Client -ohjelmiston tietoturvallisuutta luotetuissa Android ja Windows -laitteissa. Käyttöympäristönä toimi Bittium SafeMove VPN Gateway -palvelinohjelmisto.

Bittium SafeMove Mobile VPN mahdollistaa kaikkien IP-pohjaisten sovellusten ja verkkojen hyödyntämisen turvaamalla mobiililaitteen ja palveluiden väliset yhteydet heti laitteen käynnistämisestä lähtien. Tuotteen avulla viranomaiset pääsevät tietoturvallisella etäyhteydellä käsiksi samoihin kriittisiin tietojärjestelmiin kuin kiinteässäkin verkossa ja luokiteltua aineistoa voidaan siirtää salattuna myös ei-luotetussa verkossa. Difusión Limitada -suojaustason saavuttamiseksi tarkasteluun on käytetty CCN:n LINCE + MEC -metodologiaa, jossa puhelimelle ja sen taustajärjestelmille asetetaan erityisiä tietoturvavaatimuksia koskien turvaluokitellun aineiston turvallista langatonta siirtämistä sekä muuta viestintää.

”Olemme pitkäjänteisesti kehittäneet langattomien yhteyksien vaativaa tietoturvaa ja Espanjan hyväksyntä todistaa, että Bittium SafeMove Mobile® VPN täyttää kansainväliset salaus- ja tietoturvavaatimukset”, kertoo Jari Sankala, Bittiumin Defense & Security -tuote- ja palvelualueen johtaja. ”Bittium SafeMove Mobile VPN on käytössä viranomaisille suunnatuissa turvallisen viestinnän ratkaisuissa, taktisen kommunikaation järjestelmissä, sekä lääketieteen etädiagnostiikan tiedonsiirrossa.”

Lisätietoja Bittium SafeMove® Mobile VPN: https://www.bittium.com/secure-communications-connectivity/bittium-safemove-mobile-vpn

Jari Sankala
Defense & Security -tuote- ja palvelualueen johtaja
P. 040 344 3507
Sähköposti: communications@bittium.com

Bittium – SafeMove®-ratkaisut

Bittium on luotettava suomalainen yritys, jolla on 35 vuoden kokemus edistyksellisistä radioviestintäteknologioista ja biosignaalien käsittelystä. Tietoturvaratkaisujen edelläkävijänä Bittium tarjoaa helppokäyttöisiä SafeMove®-ohjelmistoratkaisuja, joiden avulla liikkuvilla työntekijöillä on aina huippuluokan tietoturvalliset ja saumattomat yhteydet organisaation sisäverkkoon ajasta, paikasta ja verkkoyhteydestä riippumatta. SafeMove®-ratkaisujen toimintavarmuus on huipputasoa myös haastavissa olosuhteissa ja tuotteita on laajasti käytössä vaativissa ympäristöissä kuten tietoturva- ja viranomaismarkkinoilla, terveydenhuollossa, vesi- ja voimalaitoksissa sekä puolustushallinnossa. Bittiumin vuoden 2020 liikevaihto oli 78,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 2,1 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu NASDAQ Helsingissä. www.bittium.com

*Android on Google LLC.:n tuotemerkki.