Bonava voitti tonttikilpailun uudella muunneltavien asuntojen ratkaisulla

Bonava suunnitteli uudenlaisen muunneltavien asuntopohjien kerrostalon, jossa asunnot voidaan jakaa huoneisiin lukuisilla eri tavoilla. Asuntoja voi muunnella omien tarpeiden mukaan joko rakennusvaiheessa tai myöhemmin. Lisää vaihtoehtoja tuovat elämäntilanteen mukaan joustavat Duo-kodit, joissa kaksi asuntoa voi yhdistää yhdeksi. Suunnitelmalla irtosi voitto Tampereen kaupungin tontinluovutuskilpailussa.

Tampereen kaupunki kilpailutti Kalevassa sijaitsevan, alun perin ryhmärakentamiseen osoitetun vuokratontin uudelleen, kun hanketta suunnitellut yritys luopui siitä vähäisen kysynnän vuoksi. Bonavalla kiinnostuttiin vapautuneesta tontista, sillä yhtiö oli rakentanut samaan kortteliin jo yhden asuinkerrostalon.

Konsepti, josta ei voinut kieltäytyä

Bonava otti suunnittelun lähtökohdaksi uutuusarvon ja arkkitehtonisen laadun. ”Kaupungille haluttiin tarjota jotain, mitä siellä entuudestaan ei ollut. Syntyi konsepti, josta ei voinut kieltäytyä”, kuvailee Bonavan maanhankintapäällikkö, arkkitehti Eila Lumme. ”Teimme hyvin jännän ehdotuksen, jossa yhdistimme halli ja huoneet -ajattelun sekä ympärikierrettävyyden. Asuntojen pohjaratkaisut ovat muunneltavissa, samoin usean asunnon koko.”

Suunnitelma toi voiton Tampereen kaupungin tontinluovutuskilpailussa. Hanke sai nimekseen Tuike.

Uutta Suomessa

Tuikkeen asuntopohjien kaltainen toteutus kerrostalossa on uutta Suomessa. Rakennus muodostuu kolmesta siivestä, joihin kaikkiin voidaan toteuttaa eri kokoisia perheasuntoja. Tiheä ikkunajako mahdollistaa asunnon jakamisen huoneisiin lukuisilla eri tavoilla, joko rakennusvaiheessa tai myöhemmin. Suurin asuntopohja voidaan jakaa jopa kuudeksi huoneeksi ja siten soveltuu vaikkapa monihenkiselle uusperheelle. Sama koti muuntuu myös esimerkiksi perheasunnon ja toimiston yhdistelmäksi tai avaraksi, luksuksen tuntua tuovaksi 2–3 huoneen ratkaisuksi. Asunnot avutuvat jopa kolmeen ilmansuuntaan, mikä on poikkeuksellista kerrostalotuotannossa.

Duo-koti tuplaa mahdollisuudet

Tuikkeeseen on suunniteltu myös kaksi asuntoa yhdistäviä Duo-koteja, joissa asunnon voi elämäntilanteen muuttuessa myöhemmin jakaa kahdeksi pienemmäksi asunnoksi sekä halutessaan myös erottaa myyntiä varten. Kahden sisäänkäynnin Duo-kodit sopivat esimerkiksi kahden sukupolven asumiseen tai kodin ja työtilan yhdistämiseen.

Asuntoa voi muunnella vapaasti omien tarpeiden mukaan. Näin kodista saa toimivan kaikkiin elämäntilanteisiin ja siinä voi halutessaan asua koko ikänsä. Tarvittaessa osan asunnosta voi myös laittaa vuokralle, kun sisäänkäyntejä on kaksi.

”Parhaimmillaan kodin eri tiloihin syntyy erilaisia tunnelmia, sillä ikkunat avautuvat eri suuntiin ja huoneiden koot ovat varsin vapaasti säädettävissä. Koska kaikkiin huoneisiin on käynti käytävää pitkin, yksityisyyttä pystyy järjestämään neliöihin nähden runsaasti ja esimerkiksi avo- tai erillinen keittiö on toteutettavissa”, Lumme luettelee mahdollisuuksia.

Tontinvuokrasopimus allekirjoitettiin Tampereen kaupungin kanssa toukokuussa. ”Ensimmäiset varaukset saatiin heti, kun kohde avattiin ennakkomarkkinointiin. Tuikkeen muunneltavat asuntopohjat sekä sijainti lähellä kaupungin keskustaa kiinnostavat tamperelaisia”, kertoo rakennuttamisesta vastaava projektipäällikkö Sanna Loponen Bonavalta.

Bonavan nettisivuilla lisää tietoa Tampereen Tuikkeesta ja naapurustosta.

Bonavan toiminta kattaa asuntorakennuttamisen ja -kehittämisen koko arvoketjun tontinhankinnasta hankekehitykseen, uusien kotien suunnitteluun, tuotantoon, markkinointiin ja myyntiin. Bonavan asiakkaita ovat yksityiset kodinostajat ja sijoittajat. Suomessa Bonava toimii Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.

Lue lisää Bonava Suomesta.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Leena Majamäki, Bonava Suomi, p. 040 585 1585, viestinta@bonava.fi

Bonava on yksi Euroopan johtavista asuntorakennuttajista. Luomme onnellisia naapurustoja entistä useammille. Bonava toimii Saksassa, Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa 1 300 ammattilaisen voimin ja on tähän mennessä rakentanut noin 40 000 kotia. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 1,2 miljardia euroa. Bonava on listattu Nasdaq Tukholmassa.

Bonava suunnitteli uudenlaisen muunneltavien asuntopohjien kerrostalon, jossa asunnot voidaan jakaa huoneisiin lukuisilla eri tavoilla. Asuntoja voi muunnella omien tarpeiden mukaan joko rakennusvaiheessa tai myöhemmin. Lisää vaihtoehtoja tuovat elämäntilanteen mukaan joustavat Duo-kodit, joissa kaksi asuntoa voi yhdistää yhdeksi. Syntyi konsepti, josta ei voinut kieltäytyä. Suunnitelmalla irtosi voitto Tampereen kaupungin tontinluovutuskilpailussa.

Kaupungille haluttiin tarjota jotain, mitä siellä entuudestaan ei ollut. Syntyi konsepti, josta ei voinut kieltäytyä. Teimme hyvin jännän ehdotuksen, jossa yhdistimme halli ja huoneet -ajattelun sekä ympärikierrettävyyden. Asuntojen pohjaratkaisut ovat muunneltavissa, samoin usean asunnon koko.
Eila Lumme, maanhankintapäällikkö, arkkitehti, Bonava Suomi