Bonavalta Vantaalle uudiskerrostalokohde, jossa hinnat asettuvat huomattavasti alle markkinatason

Bonava suunnittelee ja toteuttaa Vantaalle uudiskerrostalokohteen, jonka edulliset hinnat asettuvat selkeästi alle alueen muiden rakenteilla olevien kohteiden hintatason. Keskeinen keino on ollut suunnittelutehokkuuden parantaminen ja tavanomaisesta poikkeavat pohjaratkaisut. Edulliseen lopputulokseen päästiin syvällisessä yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa. Omalle tontille nousevat Bonava-kodit valmistuvat keväällä 2022.

Bonava ja Vantaan kaupunki kävivät syvällisessä yhteistyössä läpi rakentamisen hintaan vaikuttavia tekijöitä paneutuen erityisesti kaavamääräyksiin ja niiden tulkintoihin sekä rakentamisen kustannuksia lisääviin tekijöihin. Keskeiseksi keinoksi kustannusten alentamisessa löydettiin suunnittelutehokkuuden parantaminen. Asunto Oy Vantaan Seela 1:n keskineliöhinta on 4 030 euroa.

”Myytävien neliöiden määrä suhteessa rakennusoikeuteen on tässä kohteessa saatu erityisen hyväksi suunnittelutehokkuutta parantamalla. Käytännössä tämä tarkoittaa tavanomaisesta hieman poikkeavia ratkaisuja. Esimerkiksi irtaimistovarastot ovat asuntojen yhteydessä eikä alimpaan kerrokseen rakenneta erillisiä varastokoppeja käytävineen. Taloyhtiön yhteiset tilat ovat erillisessä piharakennuksessa. Julkisivuratkaisussa poikettiin alkuperäisen kaavan edellyttämästä kaarevasta julkisivusta. Yhteistyö Vantaan kaupungin kanssa on ollut erittäin rakentavaa”, kertoo Bonava Suomen yksikönjohtaja Matti Kuronen.

Projektiryhmään osallistui Bonavalta suunnittelusta ja tuotekehityksestä vastaavia ja Vantaan kaupungilta keskeisiä henkilöitä kaavoituksesta, rakennusvalvonnasta ja asumisasioista.

Omalle tontille asettuvaan viisikerroksiseen Seela 1:een tulee 50 uudisasuntoa, joiden suunnittelussa on panostettu erityisesti mukavaan ja kohtuuhintaiseen asumiseen sekä innovatiivisiin pohjaratkaisuihin. Seelan huoneistovalikoima on monipuolinen kaksioista aina viiden huoneen perheasuntoihin. Edullisuuden lähtokohtana ovat kekseliäät tilaratkaisut, ei asuntojen neliömäärien minimointi. Kodit ovat neliöiltään tilavia ja pohjat muunneltavissa asukkaiden tarpeiden mukaan, esimerkiksi 2-3 huonetta noin 60 m2 ja 3-4 huonetta noin 70 m2.

Ensimmäisen kerroksen kotien erikoisuutena ovat viihtyisät viherhuoneet ja ylemmissä kerroksissa valoisat ja ilmavat aurinkohuoneet, joiden käyttötarkoituksen asukas voi itse päättää. Aurinkohuone on mahdollista erottaa muusta asunnosta lasiliukuseinillä tai väliseinällä ja ovella, jolloin sen voi halutessaan sisustaa vaikkapa valoisaksi harraste- tai ruokailutilaksi. Irtaimistovarastot ovat tavanomaista suuremmat ja monikäyttöisemmät ja ne sijoitetaan kotien yhteyteen, mikä tarjoaa helppoutta arkeen. Asukkaiden käytössä on myös erilliseen piharakennukseen sijoitettava kerhohuone.

Seelan kaikissa autopaikoissa on valmius sähköauton lataamiseen. Leinelän uusi juna-asema on kävelymatkan päässä. Aivan naapurista avautuva luonto tarjoaa runsaasti maksuttomia harrastusmahdollisuuksia. Kesäisin kuntopoluilla lenkkeillään, retkeillään ja pyöräillään, talvisin hiihtäjät voivat suunnata valaistuille laduille ja lähistöltä löytyy myös upeita luontokohteita vaikkapa lintubongareille.

Tutustu Asunto Oy Vantaan Seela 1:n visualisointeihin.

Lue lisää Bonavasta yhtiönä.

Lisätietoja: Bonava Suomi Oy, Juha Seppälä, projektinjohtaja, p. 050 561 3402 tai Leena Majamäki, viestintäpäällikkö p. 040 585 1585, viestinta@bonava.fi

Bonava Suomi Oy, Leena Majamäki, viestintäpäällikkö, p. 040 585 1585 , viestinta@bonava.fi

Bonava on Pohjois-Euroopan johtava asuntorakennuttaja. Luomme koteja ja naapurustoja, joissa ihmiset voivat nauttia parhaasta mahdollisesta elämänlaadusta. Bonava on Euroopan ensimmäinen asuntokehittäjä, joka on saanut ilmastotavoitteilleen hyväksynnän Science Based Targets -aloitteelta. Bonava toimii Saksassa, Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa, Norjassa, Pietarissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa 2100 ammattilaisen voimin. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 1,61 miljardia euroa. Bonava on listattu Nasdaq Tukholmassa.

Bonava suunnittelee ja toteuttaa Vantaan Leinelään uudiskerrostalokohteen, jonka edulliset hinnat asettuvat selkeästi alle alueen muiden rakenteilla olevien kohteiden hintatason. Keskeinen keino on ollut suunnittelutehokkuuden parantaminen ja tavanomaisesta poikkeavat pohjaratkaisut. Edulliseen lopputulokseen päästiin syvällisessä yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa. Omalle tontille nousevat Bonava-kodit valmistuvat keväällä 2022.

Myytävien neliöiden määrä suhteessa rakennusoikeuteen on tässä kohteessa saatu erityisen hyväksi suunnittelutehokkuutta parantamalla. Käytännössä tämä tarkoittaa tavanomaisesta hieman poikkeavia ratkaisuja. Esimerkiksi irtaimistovarastot ovat asuntojen yhteydessä eikä alimpaan kerrokseen rakenneta erillisiä varastokoppeja käytävineen. Taloyhtiön yhteiset tilat ovat erillisessä piharakennuksessa. Julkisivuratkaisussa poikettiin alkuperäisen kaavan edellyttämästä kaarevasta julkisivusta. Yhteistyö Vantaan kaupungin kanssa on ollut erittäin rakentavaa.
Matti Kuronen, yksikönjohtaja, Bonava Suomi