Eväitä lasten aivotyöhön

Suuri osa energiasta kuluu lapsilla ja nuorilla ruumiilliseen kasvuun ja kehitykseen, mikä tarkoittaa sitä, että heidän energian tarpeensa on suurempi kuin aikuisilla kun sen suhteuttaa lapsen kokoon. Kasvun ja kehityksen lisäksi energiaa pitäisi jäädä ajatustyöhönkin.

Oppiminen sujuu parhaiten silloin kun elimistö saa tasaisesti ja monipuolisesti ravintoaineita.

Koska lapsuudessa ja nuoruudessa omaksutut ruokailutottumukset vaikuttavat läpi elämän, on tärkeää oppia terveelliset tavat jo varhaisessa vaiheessa.

Vieläkö muistatte ne ajat, jolloin Suomen kouluissa annettiin kaikille lapsille lusikalla kalanmaksaöljyä? Sitä annettiin ehkäisemään A- ja D-vitamiinin puutoksia. A-vitamiinia tarvitaan muiden muassa. näkö-, kuulo- ja makuaistin kehittymiseen. A-vitamiini on myös antioksidantti eli se suojaa soluja hapettumiselta. A-vitamiinin puute heikentää merkittävästi vastustuskykyä. D-vitamiinin puutoksesta kasvuiässä aiheutuu riisitauti. Nykyään kalanmaksaöljyä ja kalaöljyä nautitaan myös niiden sisältämien omega-3-rasvahappojen vuoksi. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että omega-3-rasvahapot parantavat lasten oppimis- ja keskittymiskykyä.

Myös D-vitamiini on tärkeää kasvuiässä. D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen. Ilman riittävää kalsiumia tai D-vitamiinia kasvavan lapsen luut eivät kehity vahvoiksi ja voimakkaiksi. D-vitamiinilla on myös tärkeä rooli vastustuskyvyn ylläpidossa, joten kasvavalle lapselle ja nuorelle se on senkin takia tarpeellinen vitamiini.

Yläkoululaisten ravitsemus ja hyvinvointi -tutkimuksessa havaittiin, että suomalaiset yläkoululaiset eivät saa ruokavaliosta riittävästi A-vitamiinia, D-vitamiinia, E-vitamiinia, folaattia, rautaa ja B1-vitamiinia eli tiamiinia. Energiaan suhteutettuina A- ja D-vitamiini, folaatti ja rauta jäävät alle suositusten sekä tytöillä että pojilla. Sekä rauta että folaatti, kuten myös A- ja D-vitamiini, ovat väsymyksen estämisen kannalta erityisen tärkeitä suojaravintoaineita.

Suomen terveysviranomaisten suosituksien mukaan lapset ja nuoret tarvitsevat 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia ravintolisänä ympäri vuoden aina 18-vuotiaaksi asti. D-vitamiinivalmisteista suositellaan D3-muotoa, joka on elimistölle luontainen D-vitamiinimuoto ja imeytyy jopa 70 % paremmin elimistöön kuin D2-vitamiini.

www.axellus.fi

Kuvamateriaalia: http://www2.emmi.fi/axellus/?cart=185-abihkjmdfi&language=FI

Tuotteita:

Möller Kalanmaksaöljy on valmistettu 100 % arktisen turskan maksasta, joka sisältää luontaisesti omega-3-rasvahappoja ja D- ja A-vitamiinia.

Hedelmänmakuinen Möller Pikkukalat sisältää omega-3-rasvahappoja ja D-vitamiinia. Ei sisällä keinotekoisia väri- tai makeutusaineita eikä säilöntaineita. Makeutettu ksylitolilla ja sorbitolilla.

Sana-sol monivitamiinineste sisältää päivän vitamiinit yhdessä lusikallisessa ja Sana-sol pehmeä ja pureskeltava monivitamiini- ja hivenainevalmiste sisältää 12 vitamiinia ja 3 kivennäisainetta.

Lähteitä:

Aro A., Mutanen M.ja Uusitupa M. Ravitsemustiede, Duodecim 2005.

Kraemer M ja Leivo J. Välipala on välittämistä. Välipalalla on väliä. Turun ammattikorkeakoulu 2010. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/12517/Kraemer_Marja_Leivo_ Johanna.pdf?sequence=2

Yläkoululaisten ravitsemus ja hyvinvointi. KTL:n julkaisuja B 30/2008.

viestintäpäällikkö Susanna Nikko, 050 55 17 118, susanna.nikko@axellus.fi

Axellus Oy on Suomen johtava terveystuotteiden markkinoija sekä alan vastuullinen kehittäjä. Tarjoamme helppokäyttöisiä ja terveyttä edistäviä tuotteita ja palveluita pohjoismaiseen ravitsemusosaamiseemme perustuen.  Tuotteemme sopivat kaikille, jotka haluavat pitää huolta omasta ja läheistensä terveydestä. Axellus Oy:n tunnetuimmat tuotemerkit ovat Möller, Nutrilett, Sana-sol, Gerimax ja Ladyvita. Axellus Oy:n liikevaihto on noin 22 milj. euroa ja yritys työllistää 25 henkilöä (2010). Axellus on osa norjalaista Orkla-konsernia. www.axellus.fi.